Sir Haggis' britiske oase

Her kan alle Sportsbillosjens _medlemmer_ legge inn sine egne bilder og sine egne garasjereportasjer

Moderators: Christian, stian 1500, martini gasolini

Message
Author
User avatar
Scuderia Toten
Reservognchauffeur
Posts: 230
Joined: 23 Jul 2007 09:24
Contact:

#406 Post by Scuderia Toten » 24 Aug 2012 13:51

Sir Haggis wrote:Det er variator på 1368, så 1242 passer ikke over. Det blir vel til å låse variatoren.

Eller gå for noe helt annet ...

Image

Denne drar godt, selv om frekvensen i eksosen tilsier noe helt annet. Jeg er ganske overrasket!

:)
Ja, selvsagt er det slikt nymotens tjafs på 1368....

Twin Air var ovrraskende sprekt ja, men da flyr du jo rett ut av coppaen! Er ikke lov med snurre der...

Men der er mange muligheter skjønner jeg. Får kjøpe inn litt større utvalg av FIRE og begynne å kombinere :lol:
Image

User avatar
Jens
 
Posts: 1148
Joined: 24 Jul 2006 12:57
Location: Porsgrunn
Contact:

#407 Post by Jens » 24 Aug 2012 19:38

Sir Haggis wrote:Det er variator på 1368, så 1242 passer ikke over. Det blir vel til å låse variatoren.

Eller gå for noe helt annet ...

Image

Denne drar godt, selv om frekvensen i eksosen tilsier noe helt annet. Jeg er ganske overrasket!

:)

Eller så får du kjøre med variable kamtider. Tipper det er bare to stillinger
på den og i så fall kan du styre den med KMSen.
Fiat X1/9 Dallara lookalike #34 "krysset"
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no

User avatar
Sir Haggis
Lagonda fixed again!
Posts: 2571
Joined: 14 Dec 2005 23:31
Location: Kongerød

#408 Post by Sir Haggis » 24 Aug 2012 20:03

Har for tiden bare traktor - ingen KMS :lol:

martini gasolini
Formann
Posts: 2500
Joined: 12 Oct 2005 22:37
Location: Posh grunn
Contact:

#409 Post by martini gasolini » 25 Aug 2012 00:11

Jeg har kms men ingen traktor lenger :D

Martini Gasolini
Everybody needs a Yugo !

Fiat 850 1973
Fiat 126 1975
Fiat Panda 1986
Fiat Panda 2004
Ferrari 308 gt4 Dino 1975
Fiat Panda Corsa Italiana 1986-2001
Fiat Multipla 1961
Lancia Delta Integrale 1991 8v
Fiat Cinquecento Sporting racer 1995


Forza Italia!!!

User avatar
Sir Haggis
Lagonda fixed again!
Posts: 2571
Joined: 14 Dec 2005 23:31
Location: Kongerød

#410 Post by Sir Haggis » 25 Aug 2012 10:15

En shift light-modul kan jo styre aktuatorene til variatoren. En får bare prøve la være å forske seg bort fra startplata ... ;)

User avatar
Sir Haggis
Lagonda fixed again!
Posts: 2571
Joined: 14 Dec 2005 23:31
Location: Kongerød

#411 Post by Sir Haggis » 25 Aug 2012 16:21

Jah, så er toppen av og det ser ut til at stempel #4 har fått vasket seg litt. Lett mysing på pakningen samsvarte i at det har vært en lekkasje der.

Image

Image

Sammenlignet så ventiler og kammer og fikk disse tallene;

1108; inn Ø31,6 mm, ut Ø27,3 mm, løft 8,5 mm
1368; inn Ø33,2 mm, ut Ø28,0 mm, løft 9,4 mm

I tillegg er stammene i 1368 (5 mm?) mye slankere enn i 1108, så dette lover godt.

Radiator er ute og man venter nu bare på reimsett og tid til en lett planing av toppen :)

rpm
Syltapp
Posts: 78
Joined: 28 Nov 2008 11:30
Location: Hovedstadens beste strøk

#412 Post by rpm » 26 Aug 2012 17:27

Hva er løftet på standard 1242 kam?
I'd rather push my Italian cars than drive a German or a Japanese car.

martini gasolini
Formann
Posts: 2500
Joined: 12 Oct 2005 22:37
Location: Posh grunn
Contact:

#413 Post by martini gasolini » 27 Aug 2012 16:26

Lasj,vil du måle ytterkant ytterkant på ventilene for meg?
Ser ut som om ventilene er trukket inn litt på 1368 toppen?

Martini Lurolini
Everybody needs a Yugo !

Fiat 850 1973
Fiat 126 1975
Fiat Panda 1986
Fiat Panda 2004
Ferrari 308 gt4 Dino 1975
Fiat Panda Corsa Italiana 1986-2001
Fiat Multipla 1961
Lancia Delta Integrale 1991 8v
Fiat Cinquecento Sporting racer 1995


Forza Italia!!!

User avatar
Sir Haggis
Lagonda fixed again!
Posts: 2571
Joined: 14 Dec 2005 23:31
Location: Kongerød

#414 Post by Sir Haggis » 27 Aug 2012 18:39

Ja, det stemmer godt - der måler det 67 mm på både 1368 og 1108... :)

martini gasolini
Formann
Posts: 2500
Joined: 12 Oct 2005 22:37
Location: Posh grunn
Contact:

#415 Post by martini gasolini » 27 Aug 2012 20:00

Hurra!
Da slipper vi å borre opp symaskinene;)

Martini Gasolini
Everybody needs a Yugo !

Fiat 850 1973
Fiat 126 1975
Fiat Panda 1986
Fiat Panda 2004
Ferrari 308 gt4 Dino 1975
Fiat Panda Corsa Italiana 1986-2001
Fiat Multipla 1961
Lancia Delta Integrale 1991 8v
Fiat Cinquecento Sporting racer 1995


Forza Italia!!!

User avatar
Jens
 
Posts: 1148
Joined: 24 Jul 2006 12:57
Location: Porsgrunn
Contact:

Løft

#416 Post by Jens » 27 Aug 2012 20:06

rpm wrote:Hva er løftet på standard 1242 kam?
Ca: 10,4 mm minus ventilklaringen.
Fiat X1/9 Dallara lookalike #34 "krysset"
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no

User avatar
Sir Haggis
Lagonda fixed again!
Posts: 2571
Joined: 14 Dec 2005 23:31
Location: Kongerød

#417 Post by Sir Haggis » 30 Aug 2012 19:39

Okei gutter og jente!

Dere som vil putte 1368-topp på 1108-blokk kan kjøpe Gates PowerGrip Kit Plus med nummer KP15503XS-2 for å få tannreim, spennrulle og pumpe som passer rett på :)
Vel - det trengs jo et reimhjul til veiva og, men det får man sikkert låne av en mann med rødt skjerf.

Gøy!

Det eneste aberet er at pumpa, mildt sagt, har noe større skovler enn den som står der originalt. Bør ikke by på problemer ved standard turtall, men siden kan det nok hende at den må moddes litt.

Det sagt; det finnes en pumpe med større reimhjul, så det kan også være en løsning.

Image

22 mm bred og god reim er jo også et pluss :)

User avatar
Scuderia Toten
Reservognchauffeur
Posts: 230
Joined: 23 Jul 2007 09:24
Contact:

#418 Post by Scuderia Toten » 03 Sep 2012 17:48

Jøss var jo rene hjuldamper'n det der... Ser mjøsas hvite svane blir misunnelig her den ligger å skvælper utti dammen.

Men da er det jo bare å få tak i en 1368 og begynne å lete etter menner med rødt skjærf :roll:
Image

User avatar
Sir Haggis
Lagonda fixed again!
Posts: 2571
Joined: 14 Dec 2005 23:31
Location: Kongerød

#419 Post by Sir Haggis » 03 Sep 2012 22:41

Litt kinkig dette med veivdrevet, 1108-veiva har mindre diameter på innfestingen enn 1368 har. Så dersom det ikke finnes et drev fra FIRE AB36-serie som tilfeldigvis passer AB35-serie, må man maskinere til et 1368/AB36-drev.

Dette lar seg gjøre siden drevet er 7 mm bredere med ditto gods å dreie/krafse i :)

Hyllevare hadde klart vært best tidsmessing, men sen mysing i ePer har ikke gitt resultater så langt...

User avatar
Sir Haggis
Lagonda fixed again!
Posts: 2571
Joined: 14 Dec 2005 23:31
Location: Kongerød

#420 Post by Sir Haggis » 05 Sep 2012 14:23

Så ble det dreiing;

Image

Låsetappen til veiva tolkes så fra hullet ved midten/kragen på AB35-drevet (til venstre) og over til AB36-drevet.

Image

Post Reply