Fiat 124 AC

Her poster vi tekniske ting som vi enten lurer på eller vil svare på .

Moderators: Christian, stian 1500, martini gasolini

Message
Author
User avatar
Stian Slåtta
Asfaltjunkie
Posts: 544
Joined: 15 Jan 2010 19:31
Location: Porsgrunn

Fiat 124 AC

#1 Post by Stian Slåtta » 30 Dec 2011 16:51

Hei. Har ikke skrudd så mye bil så kommer noen "dumme" spørsmål herfra.. På luftfilterboksen går det inn 2 stk slanger. En tykk som går nedover ett sted og en tynn som går inn på forgasseren. Hva er disse til egentlig??

Mvh Stian
Fiat 124 AC
Fiat 600
Fiat 128

There is nothing like driving a slow car fast😀

Bartis
Syltapp
Posts: 75
Joined: 17 Apr 2010 17:11
Location: Åndalsnes

Re: Fiat 124 AC

#2 Post by Bartis » 30 Dec 2011 17:18

Stian Slåtta wrote:Hei. Har ikke skrudd så mye bil så kommer noen "dumme" spørsmål herfra.. På luftfilterboksen går det inn 2 stk slanger. En tykk som går nedover ett sted og en tynn som går inn på forgasseren. Hva er disse til egentlig??

Mvh Stian
Den tynne slangen går ned på insugsmanifoilen Det gjør den på min 850 ihvertfall
Den tykke går fra Topp-dekslet (oljedamp fra motoren)

User avatar
clubMan
Forumnerd
Posts: 1373
Joined: 28 Aug 2008 22:52
Location: Skien

#3 Post by clubMan » 30 Dec 2011 23:02

Den tykke som kommer FRA toppen gir vel litt oljedamp/olje til forgasseren??
-71 sMini Clubman 1380
-72 Austin sMini Clubman Estate (SOLGT)
-68 Corvette 427 cab.

User avatar
Stian Slåtta
Asfaltjunkie
Posts: 544
Joined: 15 Jan 2010 19:31
Location: Porsgrunn

#4 Post by Stian Slåtta » 31 Dec 2011 12:57

ok.. Hva er den tynne til? den som går fra luftfilterboks til forgasser? Har tenkt å kjøpe sportsfilter og vet ikke hva muligheten er der..
Fiat 124 AC
Fiat 600
Fiat 128

There is nothing like driving a slow car fast😀

tipo176
Lusker
Posts: 161
Joined: 12 Jul 2007 15:03

#5 Post by tipo176 » 31 Dec 2011 13:49

Vacuum for å "dra" inn oljedampen. Hvis du skal ha sportsfilter kommer noen med begge tilkoblinger, noen med bare tilkobling av den store slangen, noen uten noe tilkobling. Den tynne slangen kan (må) blokkeres hvis den ikke brukes. Hvis du ikke har tilkobling til den store, så bør du montere på en boks for å unngå oljesøl i motorrommet. (eller sette på en lang slange som går ut under motoren)

User avatar
Stian Slåtta
Asfaltjunkie
Posts: 544
Joined: 15 Jan 2010 19:31
Location: Porsgrunn

#6 Post by Stian Slåtta » 01 Jan 2012 13:48

tipo176 wrote:Vacuum for å "dra" inn oljedampen. Hvis du skal ha sportsfilter kommer noen med begge tilkoblinger, noen med bare tilkobling av den store slangen, noen uten noe tilkobling. Den tynne slangen kan (må) blokkeres hvis den ikke brukes. Hvis du ikke har tilkobling til den store, så bør du montere på en boks for å unngå oljesøl i motorrommet. (eller sette på en lang slange som går ut under motoren)
Ok.. Takk for svar. Noen som kan anbefale et sportsfilter til meg?? Har funnet noen selv, men vet jo ikke hvordan kvaliteten er..
Fiat 124 AC
Fiat 600
Fiat 128

There is nothing like driving a slow car fast😀

User avatar
sirkus karlsen
Forumnerd
Posts: 1824
Joined: 20 Sep 2007 22:43
Location: siljan

#7 Post by sirkus karlsen » 01 Jan 2012 20:43

KN filter er det vel mange som anbefaler
600
124 sport
127 solgt, savner
FIAT SELVFØLGELIG

SIRKUS KARLSEN!!!!!
ditt favorittsirkus....

User avatar
epifant
Syltapp
Posts: 26
Joined: 25 Sep 2011 16:46
Location: Kristiansand

#8 Post by epifant » 01 Jan 2012 21:05

BMC og itg skal også være gode greier.

uno45
Reservognchauffeur
Posts: 314
Joined: 14 Jun 2010 18:59
Location: Porsgrunn

#9 Post by uno45 » 04 Jan 2012 18:46

http://www.knfilters.com/search/product ... od=RA-071V

Dette filteret bruker jeg, og synes det er ganske bra.
Får litt tøff snerrelyd ved gasspådrag, samtidig som den har inngang for oljedamp. Det er også ganske fint å se på. Tror det ligger ett på bilxtra i skien, om ikke det er solgt de siste dagene. Losjen har noen rabatter her.

Passer på min weber 32 IBA gasser (original på 127)
Syltapp.

User avatar
Stian Slåtta
Asfaltjunkie
Posts: 544
Joined: 15 Jan 2010 19:31
Location: Porsgrunn

#10 Post by Stian Slåtta » 15 Jan 2012 14:33

Sitter og kikker på filter på sjonkel ebay..

Har funnet 2 filter som passer på min bil

Dette: http://www.ebay.com/itm/NEW-Chrome-Air- ... 1c1eb28644

og dette: http://www.ebay.co.uk/itm/K-N-AIR-FILTE ... 53e96dd6fa

Det ene koster mer enn dobbelt så mye.. Koster det så mye å gravere de bokstavene på toppen av filteret eller er det bedre??
Fiat 124 AC
Fiat 600
Fiat 128

There is nothing like driving a slow car fast😀

tipo176
Lusker
Posts: 161
Joined: 12 Jul 2007 15:03

#11 Post by tipo176 » 15 Jan 2012 18:25

K&N er kvalitet, og han andre sender ikke til Norge?

User avatar
Stian Slåtta
Asfaltjunkie
Posts: 544
Joined: 15 Jan 2010 19:31
Location: Porsgrunn

#12 Post by Stian Slåtta » 15 Jan 2012 18:41

Kommer jo selvfølgelig til å kjøpe K&N.. Da vet jeg hva jeg får. Er bare litt nysjerrig..
Fiat 124 AC
Fiat 600
Fiat 128

There is nothing like driving a slow car fast😀

uno45
Reservognchauffeur
Posts: 314
Joined: 14 Jun 2010 18:59
Location: Porsgrunn

#13 Post by uno45 » 15 Jan 2012 20:08

Når det er gravert inn på toppen, mener jeg det er et annen type filtermateriale... Jeg vet ikke helt sikkert, men mener det er slik.
Syltapp.

Abarthnorway
Lusker
Posts: 194
Joined: 17 Oct 2011 09:01

#14 Post by Abarthnorway » 12 Feb 2012 01:16

Heisann!


Den tykke slangen går ned til blokka - såkalt veivhusventilasjon. Overtrykk i bunnpanne med oljedamp og det hele må gå noe sted og hva er vel lettere enn å kjøre det gjennom forgasseren og etterfølgende ut gjennom eksosen. Problem løst!! Ingen funksjon bortsett fra redusert oljesøl og damp rett ut i motorrom. Den tynne er jeg mere usikker på (kjenner ikke forgasser eller motor) og kan ikke uttale meg.

Om du ikke skal bytte forgasser eller tune motoren seriøst på annet vis - behold orginal luftfilterboks med et effektivt filter (a`la KN) - mange åpne aftermarketløsninger er sikkert bra nok, men de drar varm luft direkte fra motorrommet, mens std luftfilterboks henter luften fra der den er kaldest.....dvs høyest effekt.

Behold flest mulig orginalløsninger om ikke annet er beviselig bedre - somregel er de relativt godt gjennomtenkt!!

Letteste/rimeligste tuningen jeg kan komme på for denne motoren må være å bytte til 1800Sport kammer. Disse er svært aggressive kammer - spesielt i en 1438 - og alle andre Fiat/Lancia TC for den sags skyld. Burde passe utmerket med orginalforgasser. Disse kammene tåler 0.30 i ventilklaring både inn og ut og medfører en ganske kvikk og turtallsvillig motor i din bil. Husk dog å sjekke ventilklaringer jevnlig, da sikkerhetsmarginen ved denne klaringen er "borderline" for kamprofilen.

Remi Løvhøiden

User avatar
Stian Slåtta
Asfaltjunkie
Posts: 544
Joined: 15 Jan 2010 19:31
Location: Porsgrunn

#15 Post by Stian Slåtta » 12 Feb 2012 12:34

Abarthnorway wrote:Heisann!


Den tykke slangen går ned til blokka - såkalt veivhusventilasjon. Overtrykk i bunnpanne med oljedamp og det hele må gå noe sted og hva er vel lettere enn å kjøre det gjennom forgasseren og etterfølgende ut gjennom eksosen. Problem løst!! Ingen funksjon bortsett fra redusert oljesøl og damp rett ut i motorrom. Den tynne er jeg mere usikker på (kjenner ikke forgasser eller motor) og kan ikke uttale meg.

Om du ikke skal bytte forgasser eller tune motoren seriøst på annet vis - behold orginal luftfilterboks med et effektivt filter (a`la KN) - mange åpne aftermarketløsninger er sikkert bra nok, men de drar varm luft direkte fra motorrommet, mens std luftfilterboks henter luften fra der den er kaldest.....dvs høyest effekt.

Behold flest mulig orginalløsninger om ikke annet er beviselig bedre - somregel er de relativt godt gjennomtenkt!!

Letteste/rimeligste tuningen jeg kan komme på for denne motoren må være å bytte til 1800Sport kammer. Disse er svært aggressive kammer - spesielt i en 1438 - og alle andre Fiat/Lancia TC for den sags skyld. Burde passe utmerket med orginalforgasser. Disse kammene tåler 0.30 i ventilklaring både inn og ut og medfører en ganske kvikk og turtallsvillig motor i din bil. Husk dog å sjekke ventilklaringer jevnlig, da sikkerhetsmarginen ved denne klaringen er "borderline" for kamprofilen.

Remi Løvhøiden
Hei.

Takk for info.. Kan hende jeg må se å få byttet de kammene etterhvert da.

Når det gjelder det originale luftfilteret så henter det luft over eksosmanifolden. Så det er vel da en dårlig løsning..?
Fiat 124 AC
Fiat 600
Fiat 128

There is nothing like driving a slow car fast😀

Post Reply