Fiat 124 AC
Moderators: Christian, stian 1500, martini gasolini
- Stian Slåtta
- Asfaltjunkie
- Posts: 544
- Joined: 15 Jan 2010 19:31
- Location: Porsgrunn
Fiat 124 AC
Hei. Har ikke skrudd så mye bil så kommer noen "dumme" spørsmål herfra.. På luftfilterboksen går det inn 2 stk slanger. En tykk som går nedover ett sted og en tynn som går inn på forgasseren. Hva er disse til egentlig??
Mvh Stian
Mvh Stian
Fiat 124 AC
Fiat 600
Fiat 128
There is nothing like driving a slow car fast
Fiat 600
Fiat 128
There is nothing like driving a slow car fast
Re: Fiat 124 AC
Den tynne slangen går ned på insugsmanifoilen Det gjør den på min 850 ihvertfallStian Slåtta wrote:Hei. Har ikke skrudd så mye bil så kommer noen "dumme" spørsmål herfra.. På luftfilterboksen går det inn 2 stk slanger. En tykk som går nedover ett sted og en tynn som går inn på forgasseren. Hva er disse til egentlig??
Mvh Stian
Den tykke går fra Topp-dekslet (oljedamp fra motoren)
- Stian Slåtta
- Asfaltjunkie
- Posts: 544
- Joined: 15 Jan 2010 19:31
- Location: Porsgrunn
Vacuum for å "dra" inn oljedampen. Hvis du skal ha sportsfilter kommer noen med begge tilkoblinger, noen med bare tilkobling av den store slangen, noen uten noe tilkobling. Den tynne slangen kan (må) blokkeres hvis den ikke brukes. Hvis du ikke har tilkobling til den store, så bør du montere på en boks for å unngå oljesøl i motorrommet. (eller sette på en lang slange som går ut under motoren)
- Stian Slåtta
- Asfaltjunkie
- Posts: 544
- Joined: 15 Jan 2010 19:31
- Location: Porsgrunn
Ok.. Takk for svar. Noen som kan anbefale et sportsfilter til meg?? Har funnet noen selv, men vet jo ikke hvordan kvaliteten er..tipo176 wrote:Vacuum for å "dra" inn oljedampen. Hvis du skal ha sportsfilter kommer noen med begge tilkoblinger, noen med bare tilkobling av den store slangen, noen uten noe tilkobling. Den tynne slangen kan (må) blokkeres hvis den ikke brukes. Hvis du ikke har tilkobling til den store, så bør du montere på en boks for å unngå oljesøl i motorrommet. (eller sette på en lang slange som går ut under motoren)
Fiat 124 AC
Fiat 600
Fiat 128
There is nothing like driving a slow car fast
Fiat 600
Fiat 128
There is nothing like driving a slow car fast
- sirkus karlsen
- Forumnerd
- Posts: 1824
- Joined: 20 Sep 2007 22:43
- Location: siljan
http://www.knfilters.com/search/product ... od=RA-071V
Dette filteret bruker jeg, og synes det er ganske bra.
Får litt tøff snerrelyd ved gasspådrag, samtidig som den har inngang for oljedamp. Det er også ganske fint å se på. Tror det ligger ett på bilxtra i skien, om ikke det er solgt de siste dagene. Losjen har noen rabatter her.
Passer på min weber 32 IBA gasser (original på 127)
Dette filteret bruker jeg, og synes det er ganske bra.
Får litt tøff snerrelyd ved gasspådrag, samtidig som den har inngang for oljedamp. Det er også ganske fint å se på. Tror det ligger ett på bilxtra i skien, om ikke det er solgt de siste dagene. Losjen har noen rabatter her.
Passer på min weber 32 IBA gasser (original på 127)
Syltapp.
- Stian Slåtta
- Asfaltjunkie
- Posts: 544
- Joined: 15 Jan 2010 19:31
- Location: Porsgrunn
Sitter og kikker på filter på sjonkel ebay..
Har funnet 2 filter som passer på min bil
Dette: http://www.ebay.com/itm/NEW-Chrome-Air- ... 1c1eb28644
og dette: http://www.ebay.co.uk/itm/K-N-AIR-FILTE ... 53e96dd6fa
Det ene koster mer enn dobbelt så mye.. Koster det så mye å gravere de bokstavene på toppen av filteret eller er det bedre??
Har funnet 2 filter som passer på min bil
Dette: http://www.ebay.com/itm/NEW-Chrome-Air- ... 1c1eb28644
og dette: http://www.ebay.co.uk/itm/K-N-AIR-FILTE ... 53e96dd6fa
Det ene koster mer enn dobbelt så mye.. Koster det så mye å gravere de bokstavene på toppen av filteret eller er det bedre??
Fiat 124 AC
Fiat 600
Fiat 128
There is nothing like driving a slow car fast
Fiat 600
Fiat 128
There is nothing like driving a slow car fast
- Stian Slåtta
- Asfaltjunkie
- Posts: 544
- Joined: 15 Jan 2010 19:31
- Location: Porsgrunn
-
- Lusker
- Posts: 194
- Joined: 17 Oct 2011 09:01
Heisann!
Den tykke slangen går ned til blokka - såkalt veivhusventilasjon. Overtrykk i bunnpanne med oljedamp og det hele må gå noe sted og hva er vel lettere enn å kjøre det gjennom forgasseren og etterfølgende ut gjennom eksosen. Problem løst!! Ingen funksjon bortsett fra redusert oljesøl og damp rett ut i motorrom. Den tynne er jeg mere usikker på (kjenner ikke forgasser eller motor) og kan ikke uttale meg.
Om du ikke skal bytte forgasser eller tune motoren seriøst på annet vis - behold orginal luftfilterboks med et effektivt filter (a`la KN) - mange åpne aftermarketløsninger er sikkert bra nok, men de drar varm luft direkte fra motorrommet, mens std luftfilterboks henter luften fra der den er kaldest.....dvs høyest effekt.
Behold flest mulig orginalløsninger om ikke annet er beviselig bedre - somregel er de relativt godt gjennomtenkt!!
Letteste/rimeligste tuningen jeg kan komme på for denne motoren må være å bytte til 1800Sport kammer. Disse er svært aggressive kammer - spesielt i en 1438 - og alle andre Fiat/Lancia TC for den sags skyld. Burde passe utmerket med orginalforgasser. Disse kammene tåler 0.30 i ventilklaring både inn og ut og medfører en ganske kvikk og turtallsvillig motor i din bil. Husk dog å sjekke ventilklaringer jevnlig, da sikkerhetsmarginen ved denne klaringen er "borderline" for kamprofilen.
Remi Løvhøiden
Den tykke slangen går ned til blokka - såkalt veivhusventilasjon. Overtrykk i bunnpanne med oljedamp og det hele må gå noe sted og hva er vel lettere enn å kjøre det gjennom forgasseren og etterfølgende ut gjennom eksosen. Problem løst!! Ingen funksjon bortsett fra redusert oljesøl og damp rett ut i motorrom. Den tynne er jeg mere usikker på (kjenner ikke forgasser eller motor) og kan ikke uttale meg.
Om du ikke skal bytte forgasser eller tune motoren seriøst på annet vis - behold orginal luftfilterboks med et effektivt filter (a`la KN) - mange åpne aftermarketløsninger er sikkert bra nok, men de drar varm luft direkte fra motorrommet, mens std luftfilterboks henter luften fra der den er kaldest.....dvs høyest effekt.
Behold flest mulig orginalløsninger om ikke annet er beviselig bedre - somregel er de relativt godt gjennomtenkt!!
Letteste/rimeligste tuningen jeg kan komme på for denne motoren må være å bytte til 1800Sport kammer. Disse er svært aggressive kammer - spesielt i en 1438 - og alle andre Fiat/Lancia TC for den sags skyld. Burde passe utmerket med orginalforgasser. Disse kammene tåler 0.30 i ventilklaring både inn og ut og medfører en ganske kvikk og turtallsvillig motor i din bil. Husk dog å sjekke ventilklaringer jevnlig, da sikkerhetsmarginen ved denne klaringen er "borderline" for kamprofilen.
Remi Løvhøiden
- Stian Slåtta
- Asfaltjunkie
- Posts: 544
- Joined: 15 Jan 2010 19:31
- Location: Porsgrunn
Hei.Abarthnorway wrote:Heisann!
Den tykke slangen går ned til blokka - såkalt veivhusventilasjon. Overtrykk i bunnpanne med oljedamp og det hele må gå noe sted og hva er vel lettere enn å kjøre det gjennom forgasseren og etterfølgende ut gjennom eksosen. Problem løst!! Ingen funksjon bortsett fra redusert oljesøl og damp rett ut i motorrom. Den tynne er jeg mere usikker på (kjenner ikke forgasser eller motor) og kan ikke uttale meg.
Om du ikke skal bytte forgasser eller tune motoren seriøst på annet vis - behold orginal luftfilterboks med et effektivt filter (a`la KN) - mange åpne aftermarketløsninger er sikkert bra nok, men de drar varm luft direkte fra motorrommet, mens std luftfilterboks henter luften fra der den er kaldest.....dvs høyest effekt.
Behold flest mulig orginalløsninger om ikke annet er beviselig bedre - somregel er de relativt godt gjennomtenkt!!
Letteste/rimeligste tuningen jeg kan komme på for denne motoren må være å bytte til 1800Sport kammer. Disse er svært aggressive kammer - spesielt i en 1438 - og alle andre Fiat/Lancia TC for den sags skyld. Burde passe utmerket med orginalforgasser. Disse kammene tåler 0.30 i ventilklaring både inn og ut og medfører en ganske kvikk og turtallsvillig motor i din bil. Husk dog å sjekke ventilklaringer jevnlig, da sikkerhetsmarginen ved denne klaringen er "borderline" for kamprofilen.
Remi Løvhøiden
Takk for info.. Kan hende jeg må se å få byttet de kammene etterhvert da.
Når det gjelder det originale luftfilteret så henter det luft over eksosmanifolden. Så det er vel da en dårlig løsning..?
Fiat 124 AC
Fiat 600
Fiat 128
There is nothing like driving a slow car fast
Fiat 600
Fiat 128
There is nothing like driving a slow car fast