Geniale britiske konstruksjoner.

Ting som egentlig ikke er relevant, men som du gjerne vil få lagt av deg (vanlig drittkasting = her, men vis folkeskikk)

Moderators: Christian, stian 1500, martini gasolini

Message
Author
Spit73
Forumnerd
Posts: 2178
Joined: 22 Sep 2007 16:25
Location: Norge
Contact:

#16 Post by Spit73 » 29 Nov 2010 19:32

Christian wrote:nå skal ikke jeg ødelegge tråden her med drittslenging, men er det virkelig en så god ide med girkasse og bunn til motor i samme rom? bare stålspon som det må bli av en usynkronisert girkasse er vel ikke det optimale å blande med oljen for så å slenge det inn i selve motoren men..... :D
Går så bra, atte. Bare å bytte olje og oljefilter litt ofte.
Har du full kontroll så kjører du for sakte.

gopp
Asfaltjunkie
Posts: 480
Joined: 07 Dec 2008 21:21

#17 Post by gopp » 29 Nov 2010 19:46

Spit73 wrote:
Christian wrote:nå skal ikke jeg ødelegge tråden her med drittslenging, men er det virkelig en så god ide med girkasse og bunn til motor i samme rom? bare stålspon som det må bli av en usynkronisert girkasse er vel ikke det optimale å blande med oljen for så å slenge det inn i selve motoren men..... :D
Går så bra, atte. Bare å bytte olje og oljefilter litt ofte.
Det er i alle fall en svært god måte å utnytte plassen på, og her hermet italienerene etter det geniale konseptet noen år senere, hvor de monterte en V12 på tvers med girkassa under. Bilen het Lamborghini Miura, og hadde denne konstruksjonen i noen få år, til de introduserte "SS" modellen av Miura. Da hadde de fått nok av spon i olja, så de gjorde om konstruksjonen litt, slik at girolje og motorolje ikke ble blandet. Dette ble også en vanlig modifikasjon på de eldre modellene.

Er dette noe man gjør på "A-motoren"? Kanskje ikke plass?

Uansett, Mini er en genial konstruksjon, og Fiat kom etter også her, når de fant ut at de måtte flytte motoren til riktig enda av bilen. Da monterte de motoren på tvers foran, men hadde plass til å ha girkassa på siden. Bilen het Fiat 128.

Har alle rukket å se de 16 filmepisodene om Lotus/Chapman jeg linket til i går? Jeg holder på med dem nå, veldig bra informasjon om helten fra tåkeøya.
-- Gopp

Div. biler med grønne kuler
Div. Fiat

User avatar
Sir Haggis
Lagonda fixed again!
Posts: 2571
Joined: 14 Dec 2005 23:31
Location: Kongerød

#18 Post by Sir Haggis » 29 Nov 2010 20:37

Jeg (blant sikkert hundre-tusener av andre) har lekt litt med tanken på å skille av motor- og girolje i Mini. Tror de fleste kommer frem til at det enkleste er å bare putte i en annen motor. En sånn der med fem bærelager, uten siameserinnsug og støtstenger og med girkassa på sida, f.eks.

Står relativt åpent hva man kan velge fra da :)

Spit73
Forumnerd
Posts: 2178
Joined: 22 Sep 2007 16:25
Location: Norge
Contact:

#19 Post by Spit73 » 29 Nov 2010 22:52

Sigma 1.25? 2 doble Webre eller lignende.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Zetec_engine
Har du full kontroll så kjører du for sakte.

User avatar
Sir Haggis
Lagonda fixed again!
Posts: 2571
Joined: 14 Dec 2005 23:31
Location: Kongerød

#20 Post by Sir Haggis » 29 Nov 2010 23:09

Mja, takk. Uten forgassere, men jo.

gopp
Asfaltjunkie
Posts: 480
Joined: 07 Dec 2008 21:21

#21 Post by gopp » 29 Nov 2010 23:19

Sir Haggis wrote: Står relativt åpent hva man kan velge fra da :)
For meg hadde det vært et enkelt valg, og Formannen har vel allerede slike planer.

Alternativt kunne man jo brukt en slik tresylindret med turbo fra Daihatsu, men hvem har vett til å ofre en slik kul bil for å ta motoren? (Ja, jeg har faktisk hatt en Charade, kjøpt en torsdag som kollisjonsskadet vrak og solgt søndagen etter ferdig nylakkert. Rakk to byturer i mellom der også, sånn er det når man er ung og sprek)

Men over til min helt fra tåkeholmen:
http://www.youtube.com/watch?v=8J-Swo1DhQ0
-- Gopp

Div. biler med grønne kuler
Div. Fiat

martini gasolini
Formann
Posts: 2500
Joined: 12 Oct 2005 22:37
Location: Posh grunn
Contact:

#22 Post by martini gasolini » 30 Nov 2010 03:00

Se her ja!
Dette var en matnyttig tråd!
Du trenger ikke henvende deg direkte til Italia mr flatcap spit,der vil du slite :D
Men bevares,britene har mye fine ting på cv`n!

Min personlige og mest uunværlige lille konstruksjone er barteholderen,utrolig handy om man drikker te og er redd for at bartevoksen skal smelte av varmen.

Image

Nummer to på lista er Norton Manx med sin revolusjonerende featherbed ramme.
Selv om ikke demping av bakramme var nytt,var det Norton som i 1949
patenterte det vi i dag kjenner som en cradleramme,dvs doble rør fra styrehode til innfestning av svingarm samt doble støtdempere bak.
50 hk og 140 kg var nokså vilt på tidlig femtitall og Norton gjorde rent bord
i de fleste klasser i flere år.
Jupp,det dukket opp noen Italienere der og,men det tar vi en annen gang :D

Image

Videre har de og funnet opp masse stas,Chapman,Cooper,Brm,Brough mc,Douglas,Scott,jupp listen er lang!
Alle disse laget fantastiske kjøretøy basert på ideer av en liten Italiener som levde 450 år tidligere.Med kulelager,tråsykkel,tanks,svinghjul,girkasse,fly osv er ikke Leonardo noen tjukkskalle!
Men,stemmer det,Italienske motstykker,det hørte ikke hjemme i denne tråden :D

Martini Gasolini
Everybody needs a Yugo !

Fiat 850 1973
Fiat 126 1975
Fiat Panda 1986
Fiat Panda 2004
Ferrari 308 gt4 Dino 1975
Fiat Panda Corsa Italiana 1986-2001
Fiat Multipla 1961
Lancia Delta Integrale 1991 8v
Fiat Cinquecento Sporting racer 1995


Forza Italia!!!

Spit73
Forumnerd
Posts: 2178
Joined: 22 Sep 2007 16:25
Location: Norge
Contact:

#23 Post by Spit73 » 30 Nov 2010 15:05

Den geniale advokaten Jethro Tull (1674 -1741) lagde revolusjon for bøndene da han i 1701 oppfant den moderne radsåmaskinen. En liten visegruppe tok senere hans navn

http://translate.google.no/translate?hl ... st)&anno=2

Og visegruppen

http://www.youtube.com/watch?v=80LJTeto ... re=related
Har du full kontroll så kjører du for sakte.

Spit73
Forumnerd
Posts: 2178
Joined: 22 Sep 2007 16:25
Location: Norge
Contact:

#24 Post by Spit73 » 30 Nov 2010 15:28

Mr. Stevenson brukte James Watts epokegjørende oppfinnelse, dampmaskinen, til å bygge et lokomotiv. Denne innretningen gjorde at den industrielle revolusjonen virkelig tok av

http://www.youtube.com/watch?v=gWubhw8S ... re=related

(Egentlig var denne posten en unnskyldning for å legge ut en liten snutt til med visegruppen. Metallica, go home.)
Har du full kontroll så kjører du for sakte.

Spit73
Forumnerd
Posts: 2178
Joined: 22 Sep 2007 16:25
Location: Norge
Contact:

#25 Post by Spit73 » 01 Dec 2010 23:41

I 1934 utviklet Rolls Royce flymotoren Merlin. Den sørget for at Spitfire ble det beste jagerflyet under 2. verdenskrig. USA hadde også et godt fly i Mustang, og ved hjelp av Merlin-motoren ble det nestbest.
På slutten av 2.verdenskrig ga den lille V12 motoren på bare 24 liter nesten 2000 Hk.

http://www.youtube.com/watch?v=RNA7xfpk ... 45&index=1
Har du full kontroll så kjører du for sakte.

Spit73
Forumnerd
Posts: 2178
Joined: 22 Sep 2007 16:25
Location: Norge
Contact:

#26 Post by Spit73 » 02 Dec 2010 17:49

Rekke-firer, V-firer, Boxer-ftrer. Velkjen. Men hva med den geniale Kvadrat-fireren? Ariel Square Four er nok et eksempel på eksepsjonell britisk ingeniørkunst.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ariel_Square_Four

http://www.youtube.com/watch?v=gjZgA9vR ... re=related
Har du full kontroll så kjører du for sakte.

tipo176
Lusker
Posts: 161
Joined: 12 Jul 2007 15:03

#27 Post by tipo176 » 02 Dec 2010 19:16

Og så Lucas. Var han som oppfant mørket, var det ikke? 8)

http://tcotrel.tripod.com/lucas.html

http://www.mez.co.uk/lucas.html

Spit73
Forumnerd
Posts: 2178
Joined: 22 Sep 2007 16:25
Location: Norge
Contact:

#28 Post by Spit73 » 13 Dec 2010 19:15

Bentley Grand Prix cars, eller "Blower Bentley" var i sin tid omtalt som "verdens raskeste lastebil"

http://www.youtube.com/watch?v=h_jhoL9v ... re=related

W.O.Bentley hadde slagordet "there's no replacement for displacement"

6,5 litre inline 6 og Rootes supercharger gav bortimot 200 Hk, men tenk på momentet. Topphastighet 222 km/t Vant Le Mans 1930 og-31
Har du full kontroll så kjører du for sakte.

garage15
Forumnerd
Posts: 1815
Joined: 11 Oct 2005 20:55
Location: Skien

#29 Post by garage15 » 19 Dec 2010 08:51

Image
G arage 15. Classic car g arage.
Stedet for kresene bil kjennere.
VÆR KRITISK.....KJØR BRITISK
www.youtube.com/watch?v=w4ZeaOxbrW4
Girtrøbbel mk1 1966
Bmw 635csi 1983
Mazda 1600 pickup. 1974


Image

Post Reply