Varm Maskinist Problemet løst

Her poster vi tekniske ting som vi enten lurer på eller vil svare på .

Moderators: Christian, stian 1500, martini gasolini

Post Reply
Message
Author
Bartis
Syltapp
Posts: 75
Joined: 17 Apr 2010 17:11
Location: Åndalsnes

Varm Maskinist Problemet løst

#1 Post by Bartis » 19 Jul 2010 06:44

Hei på dere
Jeg har en Fiat 850 sport coupe som blir litt varm.
For meg ser det ut til att termostaten åpner seint.
Temp måleren går nesten heilt opp til rødstreken før termostaten åpner.
Sliter også med att den begynner å fjuske hvis jeg har kjørt en stund og stopper,for så å starte den opp att og begynner å kjøre.
Har ikke sett på bunndekslet under motoren enda.
Tenkte kansje att bensinen begynte å koke pga varmen fra eksosen.
Ser bensinpumpa pomper litt luft når det begynner å bli varmt bake der.
Det var mange forskellige spørsmål på en gang,men tenkte kanske att de hang samen pga varm Maskinist
Last edited by Bartis on 28 Aug 2010 11:55, edited 2 times in total.

User avatar
sirkus karlsen
Forumnerd
Posts: 1824
Joined: 20 Sep 2007 22:43
Location: siljan

#2 Post by sirkus karlsen » 19 Jul 2010 09:25

kan du ikke ta ut termostaten og prøve å kjøre uten da....
600
124 sport
127 solgt, savner
FIAT SELVFØLGELIG

SIRKUS KARLSEN!!!!!
ditt favorittsirkus....

Bartis
Syltapp
Posts: 75
Joined: 17 Apr 2010 17:11
Location: Åndalsnes

#3 Post by Bartis » 19 Jul 2010 11:26

sirkus karlsen wrote:kan du ikke ta ut termostaten og prøve å kjøre uten da....
Har vert inne på tanken om det ja.
Bilen skal ikke brukes om vinteren alikevel

martini gasolini
Formann
Posts: 2500
Joined: 12 Oct 2005 22:37
Location: Posh grunn
Contact:

#4 Post by martini gasolini » 19 Jul 2010 12:36

Hei Bartis!

Velkommen på forumet,flott med flere Fiat folk her :D
Har selv 850,kan bekrefte at disse blir varme.
Først,ligger bunnplatene i motorrommet på plass?
850 trekker inn luft bakfra og sender denne gjennom radiatoren,altså frem i bilen.
Om ikke bunnplatene er i,vil varmen fra radiatoren bare inn i motorrommet igjen,så er man i gang med kok og kalas!
Et annet tips er å sette inn el.bensinpumpe,så slipper man tregstartede motorer i varmen.
Det er orginalt ett varmeskjold mellom forgasser og innsug for å forhindre dette,men dette er som regel tatt av.
Om bilen har stått litt,er det også lurt å kjøre en radiatorrens,da disse har messingradiator og varmeregister.
Blir disse stående tørre,korroderer de sterkt,med ett belegg som da virker som isolasjon.

Håper dette hjelper?

Martini Gasolini

(som i sin 850 har kjøpt en gigakjøler han skal ha foran i bagasjerommet)
Everybody needs a Yugo !

Fiat 850 1973
Fiat 126 1975
Fiat Panda 1986
Fiat Panda 2004
Ferrari 308 gt4 Dino 1975
Fiat Panda Corsa Italiana 1986-2001
Fiat Multipla 1961
Lancia Delta Integrale 1991 8v
Fiat Cinquecento Sporting racer 1995


Forza Italia!!!

Bartis
Syltapp
Posts: 75
Joined: 17 Apr 2010 17:11
Location: Åndalsnes

#5 Post by Bartis » 19 Jul 2010 13:02

Hei Martini Gasolini
Takk for greit svar.
Den orginale bunnplata er ikke kommet på plass enda.
Med andre ord det bør skje snart also.
Forgasseren har det orginale varmeskjoldet på plass,det er foresten en weber.
De med luftkjølingen gjennom motorromet var noe nytt,takk for tipset.
Bilder av bilprosjektet ligger inne på bilforumet .no så jeg regner med at noen har sett bilen min der.

Bartis
Syltapp
Posts: 75
Joined: 17 Apr 2010 17:11
Location: Åndalsnes

#6 Post by Bartis » 19 Jul 2010 19:59

Har nå fått på bunnpanna,det tok lengre tid før en den oppnådde samme temperatur.
Det viser seg når jeg skrur på varmen i bilen går tempen på motoren ned.
Temperaturen i motorrommet har gått betraktelig ned.

uno45
Reservognchauffeur
Posts: 314
Joined: 14 Jun 2010 18:59
Location: Porsgrunn

#7 Post by uno45 » 19 Jul 2010 20:36

Alt ordner seg for menn med fiat!
men jeg vil også ha fiat 850 sc :(
Syltapp.

Bartis
Syltapp
Posts: 75
Joined: 17 Apr 2010 17:11
Location: Åndalsnes

#8 Post by Bartis » 01 Aug 2010 11:44

Da er termostaten plukket ut.
Den skal åpne på 88 grader.
Så for øyeblikket kjøres det uten til vi finner en med lavere temp

Bartis
Syltapp
Posts: 75
Joined: 17 Apr 2010 17:11
Location: Åndalsnes

#9 Post by Bartis » 11 Aug 2010 05:58

Da er det problemet løst.
Kjøpte en ny termostat på Biri markedet.
Den er på 77 grader lette etter en på 82 grader men fann ikke en som passet.
Var faktisk so smart att jeg tok med meg et termostathus med meg nedover så jeg fikk prøve om de passet.
Takk for all hjelp så langt

Post Reply