Tenning?

Her poster vi tekniske ting som vi enten lurer på eller vil svare på .

Moderators: Christian, stian 1500, martini gasolini

Post Reply
Message
Author
tipo176
Lusker
Posts: 161
Joined: 12 Jul 2007 15:03

Tenning?

#1 Post by tipo176 » 22 Jul 2010 18:59

Når en motor ikke stopper med en gang man skrur av tenningen, er tenningstidspunktet da for tidlig, eller for seint?

Spit73
Forumnerd
Posts: 2178
Joined: 22 Sep 2007 16:25
Location: Norge
Contact:

#2 Post by Spit73 » 22 Jul 2010 19:14

Det har vel mer med høykomp-motor og lavoktan bensin. Når du har skrudd av motoren så er det nix mer gnist på pluggene.
Anbefaler Shell Racing 99 oktan.
Har du full kontroll så kjører du for sakte.

tipo176
Lusker
Posts: 161
Joined: 12 Jul 2007 15:03

#3 Post by tipo176 » 23 Jul 2010 10:18

Noen andre som har noe konstruktivt å komme med?

Spit73
Forumnerd
Posts: 2178
Joined: 22 Sep 2007 16:25
Location: Norge
Contact:

#4 Post by Spit73 » 23 Jul 2010 14:01

Var ikke svaret kostruktivt nok? Har du slått av tenningen så har du heller ikke gnist på pluggene og da er det det samme hvilket tenningstidspunkt du har. Tenningsbank derimot....
Har du full kontroll så kjører du for sakte.

tipo176
Lusker
Posts: 161
Joined: 12 Jul 2007 15:03

#5 Post by tipo176 » 23 Jul 2010 15:11

Du må gjerne forklare meg hvorfor det har blitt sånn etter at jeg har stilt ventiler og rotet litt med tenningen? Har aldri vært slik tidligere. Tenningsbank hadde jeg tidligere, men etter å ha byttet topp pakning og montert stifteløst tenningsanlegg har det fungert ok frem til nå. Må av og til "kaldkvele" motoren for å få stoppet den.

Spit73
Forumnerd
Posts: 2178
Joined: 22 Sep 2007 16:25
Location: Norge
Contact:

#6 Post by Spit73 » 23 Jul 2010 16:17

Hva slags bil er det? Bruker du 93 oktan bensin? Det kan være fylt feil på bensinsasjonen. En annen mulighet er glødeskall på pluggene. Da fungerer motoren omtrent som en dieselmotor. Ganske sikker at det ikke er tenningen, at det oppsto etter tenningsjustering er en tilfeldighet. Som sagt, når du stopper motoren så bryter du strømmen til tenningen og da gir ikke pluggene gnist.
Har du full kontroll så kjører du for sakte.

tipo176
Lusker
Posts: 161
Joined: 12 Jul 2007 15:03

#7 Post by tipo176 » 23 Jul 2010 17:26

Fiat 128 med Ritmo 1500 ohc motor. Kjører 95 oktan med blyerstatning som alltid. Fylte bensin her om dagen på samme sted som alltid. Minste oktantall vi får her nede er 95. Byttet som sagt topp pakning i fjor. Funket greit etter det. Stilte ventiler for et par uker siden, og hadde oppe fordeleren for å sjekke den. Usikker på tenningstidspunktet om det er riktig. Ikke tenningsbank ved pådrag ved lavt turtall. Ikke byttet plugger siden jobben på toppen i fjor. Da var de nye - og riktige. Skjønner det at når strømmen blir kuttet så er det ikke gnist lengre, men ettertenning må jo komme fra et sted. Koksing eller lignende. Er jo en høykomp motor, men som sagt så har det ikke vært slike problemer før jeg stilte ventiler og rotet med fordeler. Ventilene er riktige etter spec.

Spit73
Forumnerd
Posts: 2178
Joined: 22 Sep 2007 16:25
Location: Norge
Contact:

#8 Post by Spit73 » 23 Jul 2010 17:41

Glødeskall, eller koksing, er en mulighet. Sjekk pluggene først. Prøv også å fylle 98 eller 99 oktan bensin.
Har du full kontroll så kjører du for sakte.

tipo176
Lusker
Posts: 161
Joined: 12 Jul 2007 15:03

#9 Post by tipo176 » 23 Jul 2010 21:10

Ok. Takker for innspill. Får kjøre på noe racing suppe og prøve.

User avatar
Pungar
Reservognchauffeur
Posts: 353
Joined: 02 May 2008 00:36
Location: Skavrak, Heistad

#10 Post by Pungar » 25 Jul 2010 14:31

Det er vel sen tenning som du spør etter. Juster tenningen et par grader frem på tomgang. Da blir det muligens litt kaldere, og tenningsbankeffekten uteblir.

Hvis du har vakumstyring på den nye fordeleren, kan denne være synderen.
Full gass er ofte lite dramatisk..

Foklevogn singelcab 1600 75mod
1/2 cortinarotte 1600 70mod
Lada 2103 1500s 76mod

tipo176
Lusker
Posts: 161
Joined: 12 Jul 2007 15:03

#11 Post by tipo176 » 25 Jul 2010 21:23

Kjøpt meg ny tenningslampe, så nå kan jeg få stilt saker og ting litt mer nøyaktig. Har hatt mistanke om at tenningen er noe sen. Ikke noe vakum dingser her nei. Har også myst litt nærmere på dyser og slikt. Fant bl.a ut at jeg hadde byttet om to tomgangsdyser. (0.50-0.70) Og det gjør jo ikke saken noe bedre. Nå sviver den mye jevnere på tomgang. (Weber 32 DMTR 34) Det som er litt rart er at problemene har kommet plutselig etter vinterlagring. Funket greit i fjor. (bortsett fra "uryddig" tomgang)

Lucky
Lusker
Posts: 103
Joined: 14 Mar 2010 22:58

#12 Post by Lucky » 26 Jul 2010 16:51

tipo176 wrote:Fant bl.a ut at jeg hadde byttet om to tomgangsdyser. (0.50-0.70)
Kort innpå; Er det to tomgangsdyser? 4 dyser mellom de to løpene på forgasseren, og de ytre på hver side er tomgangsdyser?

Beklager off-topic, men skal bytte tomgangsdyser på min DMTR. :)
Vegard

tipo176
Lusker
Posts: 161
Joined: 12 Jul 2007 15:03

#13 Post by tipo176 » 26 Jul 2010 17:02

Jepp.

Spit73
Forumnerd
Posts: 2178
Joined: 22 Sep 2007 16:25
Location: Norge
Contact:

#14 Post by Spit73 » 10 Aug 2010 14:25

Skjer det noe her, da?
Har du full kontroll så kjører du for sakte.

tipo176
Lusker
Posts: 161
Joined: 12 Jul 2007 15:03

#15 Post by tipo176 » 10 Aug 2010 19:21

Maler som en katt. Dyser på rett plass, justering av blanding, og riktig tenningstidspunkt gjorde susen. Hadde for sen tenning. Har hatt av forgasser og byttet pakninger mtp falsk luft. Motoren er tungstartet når den er varm, men det mener jeg er pga at flottøren er feil innstilt, eller at den ikke stenger skikkelig. Har rep sett til gasseren så jeg får se om jeg får ånden over meg og sjekker/bytter dette ved anledning.

Post Reply