Mangler bensinretur på Webern

Her poster vi tekniske ting som vi enten lurer på eller vil svare på .

Moderators: Christian, stian 1500, martini gasolini

Post Reply
Message
Author
Lucky
Lusker
Posts: 103
Joined: 14 Mar 2010 22:58

Mangler bensinretur på Webern

#1 Post by Lucky » 09 Jul 2010 08:49

Hei!

Artig å luske på dette forumet, men det er på tide å vise seg.

Har forsøkt meg på dette spørsmålet på et par andre forum uten voldsomt hell. Jeg antar at det er en voldsom kunnskap (eller stor fantasi) angående Webere her, så jeg fyrer løs:

Jeg har endelig fått tak i en Weber som forhåpentligvis vil få liv i Uno'n igjen. Men den nye (som faktisk er 3 år eldre) er selvfølgelig ikke helt lik den gamle, så jeg har et par spørsmål;

-Den "nye" har ikke bensinretur - der tappen for bensinretur skulle ha vært er det blendet med et messinglokk. Min første tanke var å borre ut lokket og koble på returslangen, og spørsmålet var dermed om ventilen som stenger forsyning av bensin og sender den i retur er montert i en Weber uten bensinretur. Men etter å ha spekulert litt, og hørt røverhistorier om diverse Wolfsburgere, kom jeg på idèen å sette et t-stykke på bensinforsyninga, og koble returen rett på den. Den løsninga er veldig lett praktisk sett, og jeg slipper å ødelegge forgasseren med å borre feil osv, men vil bensina bare kortslutte og gå i retur? På folkevogna regner jeg med at det sitter en struping i returen for å unngå dette problemet. Er det noen her som kjenner til hvor denne strupinga sitter, så jeg kan få stjelt en?

-Den "nye" har en fancy elektronisk tomgangsdyse, noe den gamle aldri hadde hørt om. Holder det at jeg kobler til strøm på den ene ledningen som går til dysa, så vil den male som en puma på tomgang?


Det er forøvrig snakk om en DMTR 32/34 106/250 fra en Regata 100 som skal erstatte en DMTR 32/34 81/250. Spent på hvordan den vil oppføre seg, da den er dysa for en 100cc/15hk større motor enn jeg nå setter den på..

-Vegard

User avatar
Sir Haggis
Lagonda fixed again!
Posts: 2571
Joined: 14 Dec 2005 23:31
Location: Kongerød

#2 Post by Sir Haggis » 09 Jul 2010 10:51

Jeg googlet meg til et arbeidstrykk på 0,24 bar (<3,5 psi) for denne gasseren. Koble gasseren direkte og mål med et manometer om det stemmer. Om trykket blir høyere kan du koble som du har tenkt med et T-stykke og en regulator på returen.

Vet du forskjellen på pumpene i Regatan og Unoen, om det er noen...?

Christian
Asfaltjunkie
Posts: 914
Joined: 13 Oct 2005 16:18
Location: skien DROP CARS NOT BOMBS.
Contact:

#3 Post by Christian » 09 Jul 2010 10:59

hvis det er en standard elektrisk tomgangsdyse er det bare å koble til en ledning med pluss som er på når tenningen er på.

hvorfor er du så opptatt av retur? hvis ikke den nye gasseren har retur er det vel ikke noe grunn til å lage det heller. hvis det er noe forskjell på de to aktuelle pumpene er det vel bare å bruke den fra den bilen du tok gasseren.

hva er/skal bli gjort med unoen da? bilder?
Citroen dyane 68
Citroen 2cv 64
fiat 124 spider 70
Fiat 600 58
land rover 63
matra bagheera
honda scoopy
citroen mehari 68
Folkevogn beach buggy 68
vespa 50/102
Jawa cezeta
jawa moped
Suzuki gs425/650
mgb gt 1970
think city mk1
ALT KAN SENKES

http://i5.photobucket.com/albums/y155/L ... in-Mod.gif

Lucky
Lusker
Posts: 103
Joined: 14 Mar 2010 22:58

#4 Post by Lucky » 09 Jul 2010 11:56

Visste at noen her ville komme med tips! Hjertelig.

Usikker på om det er forskjeller på bensinpumpene. Får gjøre et lite søk.

Tja, si det. Jeg er ingen ekspert, så jeg så for meg at Regata 100'n hadde elektronisk bensinpumpe, og at jeg enten måtte konvertere til det, eller få lagd en retur. Men hvis jeg ikke trenger å tenke på det i det hele tatt er selvfølgelig det det beste. :D

Ledning til dysa er jo en smal sak.

Den aktuelle Unoen var for 8 år siden førstegangsbilen min. Etter et års tid med 55 hester, hvor 10 av dem fortsatt var i live etter at tidligere eier hadde hatt registerhavari, ble maskinisten byttet ut med en 1498cc fra en Regata 85. Har hatt utrolig mye morro med den bilen, men de siste 5-6 åra har den stått stille. Har lufta den regelmessig, men for et par år siden fikk jeg tak i en Regata med pustevansker og donerte bort Weberen fra Unoen. Nå er Regataen for lengst solgt, og markedet for Regataer er vrient nok, om den ikke skulle gått i tillegg. Så Weberen fulgte med salget. Nå har jeg endelig fått sporet opp en DMTR 32/34, om ikke fra en 85, så fra en 100, så da kan kanskje Weberabstinensene (både mine og Uno'n sine) roes. Skal se om jeg finner noen bilder i løpet av helga. Jeg har forøvrig også en Uno Turbo, og en Uno FIRE Sedicivalvole. Sistnevnte er under utvikling, med Corsaen som mål.

85'n er rampen, Turbo'n er hellig og skal ikke trimmes eller tukles med (bortsett fra senk da, selvsagt), og Sedicivalvolen skal strengt tatt ikke gjøres annet med enn tukles.

Lucky
Lusker
Posts: 103
Joined: 14 Mar 2010 22:58

#5 Post by Lucky » 09 Jul 2010 20:50

Brombrom 8)

Nå går bilen, om ikke 100% pent på tomgang. Kan være dysinga, kan være den 6 år gamle bensina, evt noe annet. Men den går!

Takk for hjelpa. Har sett litt etter bilder nå, men fant ingen slik de ser ut pr i dag. Skal knipse ved neste anledning.

Spit73
Forumnerd
Posts: 2178
Joined: 22 Sep 2007 16:25
Location: Norge
Contact:

#6 Post by Spit73 » 09 Jul 2010 22:01

Lucky wrote:Brombrom 8)

Nå går bilen, om ikke 100% pent på tomgang. Kan være dysinga, kan være den 6 år gamle bensina, evt noe annet. Men den går!

Takk for hjelpa. Har sett litt etter bilder nå, men fant ingen slik de ser ut pr i dag. Skal knipse ved neste anledning.
Hvis bensinen er 6 år gammel så er det rart bilen går !! God bil, må det være. :D
Har du full kontroll så kjører du for sakte.

Lucky
Lusker
Posts: 103
Joined: 14 Mar 2010 22:58

#7 Post by Lucky » 10 Jul 2010 11:22

Spit73 wrote: Hvis bensinen er 6 år gammel så er det rart bilen går !! God bil, må det være. :D
Klart det er! Den har jo en av verdens beste motorer; Lampredi sohc. :wink:

Når det er sagt, så kan det hende bensina bare er et par år gammel. Får ta en liten runde i dag å skaffe de delene jeg lagde til av noe jeg fant i går (bensinslange, coil, tennplugger).

Lucky
Lusker
Posts: 103
Joined: 14 Mar 2010 22:58

#8 Post by Lucky » 11 Jul 2010 18:45

Christian wrote: bilder?
Måtte knipse litt når den endelig var ute av garasjen igjen. Den er forøvrig lagd sent i 83, så det er en av de aller første som ble produsert.

Image
Image
Image
Image
Image
Last edited by Lucky on 12 Jul 2010 07:24, edited 1 time in total.

Spit73
Forumnerd
Posts: 2178
Joined: 22 Sep 2007 16:25
Location: Norge
Contact:

#9 Post by Spit73 » 11 Jul 2010 19:31

Steike !! Det var gode bilder.
Har du full kontroll så kjører du for sakte.

gopp
Asfaltjunkie
Posts: 480
Joined: 07 Dec 2008 21:21

#10 Post by gopp » 11 Jul 2010 23:24

Dette vekker minner Vegard! Jeg har kjørt mine mil i Uno 55s og 60s, og maken til driftssikre vogner skal du lete lenge etter. Rusta er vel største problemet, men vi snakker om 80-tallet her, og da var ingen merker skånet for stålorm. Bilen din har jeg jo inspisert, og det er lite rust å spotte på den. Blivende klassiker dette ;)
-- Gopp

Div. biler med grønne kuler
Div. Fiat

Lucky
Lusker
Posts: 103
Joined: 14 Mar 2010 22:58

#11 Post by Lucky » 12 Jul 2010 07:43

Takk, takk. Vekte minner for meg og. :) Blir alltid en stund mellom hver gang jeg får tid til å sette meg inn, kjenne lukta, starte den opp og kjenne på responsen fra Webern. Blir så tamt å kjøre "moderne" bil igjen.. Unoen er bilen som har skyld i min noe overdrevne fascinasjon for Fiat, med alle sine enkle og geniale løsninger. Til tross for at den er gammel er den en del hakk mer moderne enn f.eks Ritmo, både når det gjelder understell, bremser og karosserimessig. Når det gjelder rust er det selvfølgelig ikke helt ukjent for en trippelUnoeier, men det har heller ikke vært et problem. Turboen hadde levd et brutalt liv før den kom i min families eie, og måtte gjennom en kraftig make-over. Nå er det bortimot 15 år siden, og kun småflekker med rust har kommet fram. 85'n har fått sveisa ett hull i gulvet og dørene ble bytta når jeg kjøpte den. Den har forøvrig orginallakk. Når det gjelder Sedicivalvolen er den helt utrolig. Det er hull nede i framkant av bakrutene, og et sted i gulvet pga en gammel skade, men that's it. Enten så ruster ikke Unoer så forferdelig som folk skal ha det til, eller så har jeg 3 ekstremt gode eksemplarer. Han jeg kjøpte Sedicivalvolen av (da var den en ottovalvole) sa at den var veldig dårlig, så jeg fikk den for 3000. Den hadde en godt brukt clutch, ellers null problem. Jaja, fint for meg at ingen andre vil ha dem. :D Jeg skulle bare hatt en liten låve..

Post Reply