Økterns Crown

Her kan alle Sportsbillosjens _medlemmer_ legge inn sine egne bilder og sine egne garasjereportasjer

Moderators: Christian, stian 1500, martini gasolini

Post Reply
Message
Author
Øktern93
Syltapp
Posts: 2
Joined: 02 Sep 2015 19:45

Økterns Crown

#1 Post by Øktern93 » 02 Sep 2015 20:26

Hei og takk for invitasjonen fra Kristian Karlsen! :) Jeg eier en Toyota Crown 73'mod som er den bilen jeg driver å skrur på og fikser stadig opp, mens jeg kjører en Celica GT4 90'mod som hverdagsbil :)

Har masse bilder fra oppussingen av Crownen så får vell kanskje bare begynne?

Dette er hvordan bilen min ser ut i dag og er i kjørbar stand, håper på å få med meg turen til Horten 9. September

Image

Har hatt denne bilen fra jeg var ca 12år gammel (Er 22 nå så er ca 10år) Og da begynte moroa.. Meg, Pappa og broren min begynte å plukke bilen fra hverandre (Har ikke bilder fra så tidlig i prosessen) og kategorisere delene i esker helt det ble for mye deler og ting ble lagt der hvor det var plass...



Vi brukte god tid og hastet ikke med noe, var jo tross alt bare 12 så var endel år til jeg faktisk kunne begynne å øvelseskjøre. Bilen ble plukket kanskje litt for mye i deler for når den endelig var plukket i deler og karosseri var løftet av ramma for å sveise rust, visste vi ikke helt hvor vi skulle begynne, men vi klarte å begynne og det var å sveise noe rust på ramma for så å pusse ned hele, grunne og smøre brunox på hele ramma. Da var det gjort..

Image

Image

Vet ikke hvor detaljert jeg skal være, for jeg skal tross alt på jobb i morra, men kan hoppe over kjedelige detaljer :P

karosseriet var heldigvis veldig fint og trengte minimalt med vedlikehold for denne bilen ble brukt til firmabil for "Oterkiil våpen og sport" og den ble brukt til ymse bla å kjøre høyballer på taket med bare en 2x4 på hver side og en jekkestropp mellom vinduene bak. Hva denne bilen ikke klarer! Men en dag kona skulle låne bilen klarte hu og kjøre ned i krattskauen på Rødmyr og forskyve hele taket fra A stolpen og til B stolpen. Er veldig trist for bilen er den fortsatt skeiv enda den ble "jekket" opp fra dørstokken og opp i taket bak førerdøra. Er vell forskyvet ca 1cm ved A stolpen, men syntes ikke fra utsiden. Etter denne bruket ble den satt på en love en gang på 80-90 tallet..

Men når alt det var dunket ut og 5kg sparkel var lagt på bla tak og førerdør/forskjerm var det tid for lakkering! Var original grønn og grønn skulle den fortsette å være.

Image

Image

Hadde dessverre ikke midler til å få en profesjonell til å lakkere så derfor ble det å kle garasjen i plast og kjøpe en sprøyte og la pappa lakkere siden han er litt bedre på dette enn meg :)

Image

Image

Image

Føler ikke resultatet ble dårlig, men noe "appelsinhud" ble det og utallige fluer som ikke likte lukta og daua og landa på tak, panser og diverse andre steder..

Fikk også tak i noen 14x7 ET0 Chromespoke felger som jeg syntes kledde bilen veldig! Og så var monteringen på gang..

Image

Image

Etter masse montering og banning på hvor skruene var ble det bil ut av det hele! Bilen stod klar og var registrert etter mangfoldige år på låve i påska 2010.

Image

Dette var oppussing nr 1.. To be continued...
Toyota Crown RS60 73'
Toyota Celica GT4 90' (SOLGT)
Subaru Impreza GT(WRX) 99'
RingOpel S6 2.2T 96' (SOLGT)

martini gasolini
Formann
Posts: 2500
Joined: 12 Oct 2005 22:37
Location: Posh grunn
Contact:

Re: Økterns Crown

#2 Post by martini gasolini » 02 Sep 2015 23:39

Fett!
Velkommen hit!
Det blir aldri nok bilder,pøs på!
Fremsynt bilvalg av en tolvåring:)

Martini Gasolini
Everybody needs a Yugo !

Fiat 850 1973
Fiat 126 1975
Fiat Panda 1986
Fiat Panda 2004
Ferrari 308 gt4 Dino 1975
Fiat Panda Corsa Italiana 1986-2001
Fiat Multipla 1961
Lancia Delta Integrale 1991 8v
Fiat Cinquecento Sporting racer 1995


Forza Italia!!!

User avatar
sirkus karlsen
Forumnerd
Posts: 1824
Joined: 20 Sep 2007 22:43
Location: siljan

Re: Økterns Crown

#3 Post by sirkus karlsen » 03 Sep 2015 07:23

Velkommen Sir

Dette er kult. Pøs på med bilder av kuttede fjærer og valsede hjulbuer 8)
Fint stuk i god losjeånd
Dette liker vi.
Hva med en supramotor som neste prosjekt :mrgreen:
600
124 sport
127 solgt, savner
FIAT SELVFØLGELIG

SIRKUS KARLSEN!!!!!
ditt favorittsirkus....

gopp
Asfaltjunkie
Posts: 480
Joined: 07 Dec 2008 21:21

Re: Økterns Crown

#4 Post by gopp » 03 Sep 2015 10:32

Velkommen!

Dette var da staslig vogn med rett look. Flere bilder takk!

-- Marius
-- Gopp

Div. biler med grønne kuler
Div. Fiat

User avatar
clubMan
Forumnerd
Posts: 1373
Joined: 28 Aug 2008 22:52
Location: Skien

Re: Økterns Crown

#5 Post by clubMan » 03 Sep 2015 21:45

Imponert er bare forbokstaven.!! Mere bilder!!!!!!!!!
-71 sMini Clubman 1380
-72 Austin sMini Clubman Estate (SOLGT)
-68 Corvette 427 cab.

User avatar
Sir Haggis
Lagonda fixed again!
Posts: 2571
Joined: 14 Dec 2005 23:31
Location: Kongerød

Re: Økterns Crown

#6 Post by Sir Haggis » 03 Sep 2015 23:02

Ouh! Frekk vogn - Velkommen til Dem!

Synes også 2jz-transplantasjon høres ut som en god idé :)

Øktern93
Syltapp
Posts: 2
Joined: 02 Sep 2015 19:45

Re: Økterns Crown

#7 Post by Øktern93 » 11 Aug 2017 21:24

Hei! OI! Glemte helt denne siden før jeg så et bokmerke fra laangt tilbake.. 2JZ er jo selvfølgelig drømmen, men har ikke nok pågangsmot, penger og kompetanse for det motorbyttet og er heelt sikkert noe jeg må forsterker da jeg dobler antall hk... MEN har vurdert 5M-GE på 170hk og disse motorene kom i tidlige Celica-supra og Supra, som passer rett på motorfestene mine da det er samme motor "familie"

Har noen bilder etter "oppussing nr 2" så er bare å kose seg hehe..



Meg og noen kamerater har nå leid garasje nede på skotfoss bruk, og har akkurat blitt ferdig med å fikse litt der inne før vi kjørte bilene inn... Som alltid er jeg utolmodig og kjørte bilen inn på halvveis tørka gulv hehe.. Fikk da jekket bilen opp og fått gjort meg noen kjappe tanker på hva som jeg hadde lyst til..

Image

Har lenge villet få vekk den kjedelige grå-fargen i grillen og få på litt folie på lyktene da ordentlige gule hella lykter er oppskrytt.. Flyttet også parklys ned i fanger og satt inn orange pærer i blinklys slik at jeg faktisk kommer gjennom EU. Tenkte også tanken på frontmontert oljekjøler som ble kult, men AN10 betyr vist ikke 10mm slange.. Bedre lykke nestegang..

Image
Image
Image


Neste var jo selvfølgelig å kappe fjærene foran og bak, med litt "trail and error", men runde 2 ble den litt lavere,*subb subb* Valsing og dekkstrekk neste! Endte med 185/50-16 på 16x8 ET0, som passet med litt kjærlighet her og der :P Felgene er XXR 002 for de som lurer

Image

(Orginal, førsøk 1 og forsøk 2)
Image
Image
Image

Litt lydisolering og nytt teppe ifra Australia, ratt fra MR2 mk1 og noen nye seter ifra en 82mod Crown MS112 gjorde susen!

Image
Image
Image
Image

Byttet også bakaksel fra orginal RS60 (2.0l) til en som er orginal i en MS65 (2.6l) som har ørlite lavere(nærmere 1:1) utveksling og som det går an å få tak i bremsesko til.. Det jeg har mest lyst til er å få tak i bakaksel fra samme bil som setene er ifra (MS112) for de har skivebrems og stabbstag bak.. Si ifra om noen har delebil!

Image

Det som stod igjen da var litt småting som å stille noen ventiler og ordne litt i motorrom

Image



Snipp snapp snute, så var dette eventyret ute..

Image

NEIDA!

I ettertid så har jeg måtte bytte motor pga dårlig oljetrykk, tok like godt motoren som stod i bilen til faren min da motoren som jeg stod i min hadde gått 350k og var selvfølgelig full av tykt lag med æsj når vi åpnet den.. Endte med at den "nye" også hadde dårlig oljetrykk når oljen ble varm, prøvde biltemas mileral olje til "klassiske" biler 20w50, (samt andre oljer) og QMI sin innvendig motorvask, uten at det også hjalp så da bilen ble "satt bort" da jeg hadde 0 ork for å få bestilt og byttet oljepumpe.

Fant mirakuløst noe pågangsmot så jeg satt på nye dempere foran og bak, senkefjærer foran fra King Springs som er ørlite høyere men da slipper jeg å leve på bump-stoppen, koblet elektronisk tenning fra accuspark med tilhørende coil.

*Update*
Har nå fått oljepumpe men akkurat det for vente til jeg har flyttet i nytt hus da vi er midt i pakkingen.. Men hvis ikke dette heller ikke funker blir det nok en full motor-nedplukk da det er stor garasje dit jeg flytter så da regner jeg med interessen kommer tilbake :)

To be continued yet again..
Toyota Crown RS60 73'
Toyota Celica GT4 90' (SOLGT)
Subaru Impreza GT(WRX) 99'
RingOpel S6 2.2T 96' (SOLGT)

User avatar
sirkus karlsen
Forumnerd
Posts: 1824
Joined: 20 Sep 2007 22:43
Location: siljan

Re: Økterns Crown

#8 Post by sirkus karlsen » 15 Aug 2017 15:02

Fint med litt oppdatering. Blir spennende med nytt hus og ikke minst ny stor garasje!! :mrgreen:
600
124 sport
127 solgt, savner
FIAT SELVFØLGELIG

SIRKUS KARLSEN!!!!!
ditt favorittsirkus....

Post Reply