Nielsen Garage

Her kan alle Sportsbillosjens _medlemmer_ legge inn sine egne bilder og sine egne garasjereportasjer

Moderators: Christian, stian 1500, martini gasolini

Message
Author
Sonus
Syltapp
Posts: 25
Joined: 20 May 2014 16:44

Re: Nielsen Garage

#16 Post by Sonus » 28 Jul 2014 22:12

Den er jo ikke vakker, mer ugly duckling :lol:

Ser at den ensten ser knekt ut på midten på dets iste bildet når en ser at hjulbuen foran er vinklet oppover i bakkant og hjulbuen bak nedover i bakkant.

AndersH
Syltapp
Posts: 1
Joined: 23 Jul 2015 14:18

Re: Nielsen Garage

#17 Post by AndersH » 23 Jul 2015 14:52

Hei,
Denne bilen kjenner jeg godt.
Forsøkte første gang å få kjøpt bilen i 1987 - uten å lykkes.
Deretter ble bilen borte, for å dukke opp igjen i 1997, hvor jeg kjøpte den at Erik Vennemo.
Første eier i Norge og som også tok den med seg fra England var Øystein Fauchald (som dessverre døde i våren 2015). Han delte garasje med Fred Ljone på Bjerke i Oslo i mange år. Han vil kunne gi informasjon om bilens første periode i Norge. Reg nr var den gang KT 27330, men disse skiltene ble benyttet på flere av Øysteins biler.
Ta kontakt for mer informasjon og bilder fra 80 og 90.
Til informasjon ble det prod 2 biler med Daimler motor (samme som Daimler Dart 250), på bilen din ble det bytte girkasse til en Ford Zodiac før den kom til Norge.
Hilsen Anders
Attachments
IMG_9068.JPG

Sonus
Syltapp
Posts: 25
Joined: 20 May 2014 16:44

Re: Nielsen Garage

#18 Post by Sonus » 23 Jul 2015 15:02

AndersH wrote:Hei,
Denne bilen kjenner jeg godt.
Forsøkte første gang å få kjøpt bilen i 1987 - uten å lykkes.
Deretter ble bilen borte, for å dukke opp igjen i 1997, hvor jeg kjøpte den at Erik Vennemo.
Første eier i Norge og som også tok den med seg fra England var Øystein Fauchald (som dessverre døde i våren 2015). Han delte garasje med Fred Ljone på Bjerke i Oslo i mange år. Han vil kunne gi informasjon om bilens første periode i Norge. Reg nr var den gang KT 27330, men disse skiltene ble benyttet på flere av Øysteins biler.
Ta kontakt for mer informasjon og bilder fra 80 og 90.
Til informasjon ble det prod 2 biler med Daimler motor (samme som Daimler Dart 250), på bilen din ble det bytte girkasse til en Ford Zodiac før den kom til Norge.
Hilsen Anders
Fantastisk!

Jeg tar kontakt :)

Sonus
Syltapp
Posts: 25
Joined: 20 May 2014 16:44

Re: Nielsen Garage

#19 Post by Sonus » 23 Jul 2015 15:08

Kan forøvrig informere om at bilen har hatt nok ett girkassebytte. Den har nå en TVR borgWarner T5 fra en Griffith 500. Nytt tenningssystem er bestilt og nye forgassere under planlegging.

Målet er ca 200hk ut av 2.5 literen.

Sonus
Syltapp
Posts: 25
Joined: 20 May 2014 16:44

Re: Nielsen Garage

#20 Post by Sonus » 23 Oct 2015 19:43

Ser jeg leser mer en jeg skriver selv på forumet så det er vel på tide med en oppdatering.

Forrige vinter ble den gamle 4-trinns Ford girkassa byttet med en moderne Borg Warner T5 fra ne TVR Griffith 500.

Image

For å få det til lagde jeg ny motorplate i 6mm aluminium med overfresen og fikk lagde en mer nøyaktig adapterplate mellom girkasse og svinghjulshus.

Kommende vinter skal fordeleren fjernes til fordel for programmerbar tenning ved hjelp av Nodiz tenningshjerne, triggerhjul og Ford coiler.

Fikk triggerhjulet skåret ut med laser slik at det passer mellom veivdemperen og reimhjulet på veiva

Image

Skal prøve å oppdatere litt mer regelmessig :)

Sonus
Syltapp
Posts: 25
Joined: 20 May 2014 16:44

Re: Nielsen Garage

#21 Post by Sonus » 30 Sep 2016 13:23

Dårlig med oppdateringer her, men noe skjer da :)

BorgWarner T5 girkassen fungerer greit. Den har en fin mekanisk følelse.

Veivsensor, TPS og Coil pakker er montert og NODIZ tennings-ecu har kommet tilbake etter en garantireparasjon i UK.

Har litt problemer med sync-tap på ECU, men regner med dette er fordi jeg har dratt veivsensorledningen sammen med strømledningen fra dynamo.

4stk Weber DCNF40 forgassere er skaffet tilveie fra UK. Foreløpig ser det ut til at de jettes som følger;

Chokes 24-26mm
Main jets 100
Air corrector 150
Emulsion tubes F15?
idle jet 40?
Pump jets ?
Aux vents 4.5

Nytt innsug er påbegynt. Forgasserflens er skåret ut i 10mm Aluminium. Bend i aluminum med 5mm godstykkelse og indre Ø40mm innkjøpt.

I tillegg jobber jeg med å få lagd nytt dashboard og få bestilt nye eikefelger fra MWS i UK. Valget står mellom 6Jx15 rund baut eller 7Jx15 rund baut.
Attachments
Vixen_smaller_8.jpg

Post Reply