Reidars R8

Her kan alle Sportsbillosjens _medlemmer_ legge inn sine egne bilder og sine egne garasjereportasjer

Moderators: Christian, stian 1500, martini gasolini

Message
Author
User avatar
Reidar
Syltapp
Posts: 87
Joined: 01 Nov 2011 22:02
Location: Sandnes

#16 Post by Reidar » 21 Feb 2012 21:28

Jeg holder på å lage et nytt dashbord med nye instrumenter. Siden dette uansett ikke er noen originalbil går jeg for nye instrumenter fra ETB instruments med elektronisk speedometer som kan rekalibreres med et tastetrykk. Praktisk når en kjører med forskjellige dekkdimensjoner.

ImageImageImageImageImage

Speedometeret blir med samme type nål som turtelleren og med bare Kmt skala. Jeg er litt usikker på nøyaktig hvilke målere jeg skal ha. Vanntemp, oljetrykk og voltmeter er selvsagt men vurderer også oljetemp og tankmåler.
Måleren til bredbåndslambdaen blir av et litt annet design men blir muligens moddet for å matche.

Jeg har fått tak i et nyere dashbord med runde målere så jeg slipper å ødelegge det som står der. Da jeg demonterte det viste det seg at den folierte blikkplata i fronten var helt løs.

Image

Enkelt og greit å bruke den gamle som mal.
Jeg vurderer å droppe hanskerommet for å få plass til målerne. Jeg skal tegne det opp på en papplate for å eksperimentere med plassering av diverse.
Bilen har akkurat som R8 Gordini dashbord med grå krympelakk og jeg hadde et ørlite håp om at de lokale blikkenslagerene skulle ha blikk med en lignende overflate.
Det ser dårlig ut men de har eloksert aluminium og det er ikke feil på en sekstitallsbil det heller. Min bil har eloksert speedometer og hanskerommsramme.
Ellers blir det å få lakkert en vanlig aluminiumsplate. Jeg ser de finnes grå krympelakk som både sprayboks og pulverlakk.
-64 Renault 8
-99 Xsara VTS
2012 Octavia Rs

User avatar
Reidar
Syltapp
Posts: 87
Joined: 01 Nov 2011 22:02
Location: Sandnes

#17 Post by Reidar » 21 Nov 2012 23:30

Har fått Alpinetoppen gjennomgått og modifisert av EBB. Han har jobbet med disse motorene tidligere med godt resultat.

http://www.ebbt.no/renault-r8-performance-toppbygg/
-64 Renault 8
-99 Xsara VTS
2012 Octavia Rs

User avatar
sirkus karlsen
Forumnerd
Posts: 1824
Joined: 20 Sep 2007 22:43
Location: siljan

#18 Post by sirkus karlsen » 22 Nov 2012 09:51

Dette så jo riktig så flott ut. Hvor stor motor skal denne toppen på.
Veldig pent arbeid :D Inspirerende
600
124 sport
127 solgt, savner
FIAT SELVFØLGELIG

SIRKUS KARLSEN!!!!!
ditt favorittsirkus....

User avatar
Reidar
Syltapp
Posts: 87
Joined: 01 Nov 2011 22:02
Location: Sandnes

#19 Post by Reidar » 22 Nov 2012 19:17

Motoren kommer sansynligvis til å bli på 1397cc. R5 Alpine Topp, veiv, svinghjul, stempler og foringer. Volvo 340 blokk og litt R8.

Har fått tak i en Eskrot LX(Brasil) der veiva har 5mm lengre slaglengde som muligens skal brukes. Isåfall blir det 1515cc

EBB gjør fint arbeid og han oppnår bra resultater.
Desverre er det pokker så mye enklere å betale for arbeid enn å få gjort noe selv...
-64 Renault 8
-99 Xsara VTS
2012 Octavia Rs

User avatar
Reidar
Syltapp
Posts: 87
Joined: 01 Nov 2011 22:02
Location: Sandnes

#20 Post by Reidar » 29 Dec 2012 21:51

En liten detalj jeg har glemt å nevne er at jeg i vår oppgraderte selve objektet.

Også denne en -64 men en 1132 Major

Image

Jeg har vært litt i tvil om hvordan den bør se ut siden den er mer "finslig" med metallic lakk og mer krom. Men idag kom jeg over et bilde som viser at det er håp

Image[/img]
-64 Renault 8
-99 Xsara VTS
2012 Octavia Rs

User avatar
clubMan
Forumnerd
Posts: 1373
Joined: 28 Aug 2008 22:52
Location: Skien

#21 Post by clubMan » 29 Dec 2012 22:04

Go!!!
-71 sMini Clubman 1380
-72 Austin sMini Clubman Estate (SOLGT)
-68 Corvette 427 cab.

garage15
Forumnerd
Posts: 1815
Joined: 11 Oct 2005 20:55
Location: Skien

#22 Post by garage15 » 30 Dec 2012 18:07

Reidar wrote:Jeg holder på å lage et nytt dashbord med nye instrumenter. Siden dette uansett ikke er noen originalbil går jeg for nye instrumenter fra ETB instruments med elektronisk speedometer som kan rekalibreres med et tastetrykk. Praktisk når en kjører med forskjellige dekkdimensjoner.

ImageImageImageImageImage


Hvor har du kjøpt disse??

Trenger en ny turteller i cortisen!
Speedometeret blir med samme type nål som turtelleren og med bare Kmt skala. Jeg er litt usikker på nøyaktig hvilke målere jeg skal ha. Vanntemp, oljetrykk og voltmeter er selvsagt men vurderer også oljetemp og tankmåler.
Måleren til bredbåndslambdaen blir av et litt annet design men blir muligens moddet for å matche.

Jeg har fått tak i et nyere dashbord med runde målere så jeg slipper å ødelegge det som står der. Da jeg demonterte det viste det seg at den folierte blikkplata i fronten var helt løs.

Image

Enkelt og greit å bruke den gamle som mal.
Jeg vurderer å droppe hanskerommet for å få plass til målerne. Jeg skal tegne det opp på en papplate for å eksperimentere med plassering av diverse.
Bilen har akkurat som R8 Gordini dashbord med grå krympelakk og jeg hadde et ørlite håp om at de lokale blikkenslagerene skulle ha blikk med en lignende overflate.
Det ser dårlig ut men de har eloksert aluminium og det er ikke feil på en sekstitallsbil det heller. Min bil har eloksert speedometer og hanskerommsramme.
Ellers blir det å få lakkert en vanlig aluminiumsplate. Jeg ser de finnes grå krympelakk som både sprayboks og pulverlakk.
G arage 15. Classic car g arage.
Stedet for kresene bil kjennere.
VÆR KRITISK.....KJØR BRITISK
www.youtube.com/watch?v=w4ZeaOxbrW4
Girtrøbbel mk1 1966
Bmw 635csi 1983
Mazda 1600 pickup. 1974


Image

User avatar
Reidar
Syltapp
Posts: 87
Joined: 01 Nov 2011 22:02
Location: Sandnes

#23 Post by Reidar » 26 Apr 2013 19:04

@garage15: Posten din er snart et halvt år gammel men instrumentene er kjøpt direkte fra ETB instruments siden speedometeret er spesiallaget. ETB instrumenter er faktisk billigere fra Europaspares.

Jeg har roet modifiseringskjøret og fokuserer heller på å få bilene EUgodkjent og klar for sommeren. På R8 anbefales overhaling av calippere hvert tredje år. På den gyldne hang bremser på alle fire hjul så da var det ingen vei utenom.
Hadde håp om at ultralydvasker med zalo skulle klare rengjøringen av calipperne men stålbørsten måtte fram før det ble ordnings.

Image

Endelig klar for nye gummibiter og montering. ikke verst til å være 49år gamle

Ellers begynner det å ordne seg med hjul. CMR stålfelger er klare med nye Fulda dekk

Image

Men her om dagen fikk jeg disse fra over dammen

Image

Litt modifiseringer må uansett til. R8 er konstruert for 15" hjul så med 13" blir det dårlig klaring både her og der

Image
-64 Renault 8
-99 Xsara VTS
2012 Octavia Rs

User avatar
Sir Haggis
Lagonda fixed again!
Posts: 2571
Joined: 14 Dec 2005 23:31
Location: Kongerød

#24 Post by Sir Haggis » 26 Apr 2013 23:19

Gratulerer med deilige hjul!

User avatar
Reidar
Syltapp
Posts: 87
Joined: 01 Nov 2011 22:02
Location: Sandnes

#25 Post by Reidar » 27 Apr 2013 22:09

Antar du mener cosmicene selv om CMR/Borrani stålfelger også er eksotiske fine ting.

Det eneste jeg plagest med er vekten. Jeg er vant med at stålfelger og alufelger i lik dimmensjon har noenlunde lik vekt. Det er definitivt ikke tilfelle her...
-64 Renault 8
-99 Xsara VTS
2012 Octavia Rs

User avatar
Reidar
Syltapp
Posts: 87
Joined: 01 Nov 2011 22:02
Location: Sandnes

#26 Post by Reidar » 02 May 2013 20:15

Det går seeint fremover

Calipperne er overhalt med nye gummibiter og nytt bremsesylinderfett og er klare for montering.

Image

Og kjæresten har plutselig bildebevis på at jeg skrur bil på kjøkkenbordet...
-64 Renault 8
-99 Xsara VTS
2012 Octavia Rs

User avatar
Reidar
Syltapp
Posts: 87
Joined: 01 Nov 2011 22:02
Location: Sandnes

#27 Post by Reidar » 11 May 2013 22:47

Åtteren har fått på plass de nye calipperne sammen med ny master og nye slanger. For meg er det helt nytt at bremserør kan skrus av og på uten at selve røret følger med nippelen.
Jeg har med andre ord ikke skrudd bremser på så gamle franske biler før :D

Jeg har egentlig nok prosjekter men når en 2011 125cc kinascooter dukket opp til bare 3500kr klarte jeg ikke la være:

Image

En Generic(ironi?)XOR 125. Ikke helt vespaen jeg ønsket meg men det kan fungere dette også. Den har GY6 motor. En piratkopi av en gammel hondamotor som er verdens mest produserte scootermotor. Billige deler og et vanvittig utvalg av trimdeler.

Det er alltid en hake og denne ble kjøpt med defekt motor. Den havarerte innenfor garantitiden men da den ble levert til reparasjon ble det oppdaget at det var for lite olje på den. Så da fraskrev forhandleren seg alt ansvar.

Den hadde overhode ingen kompresjon men lot seg dra fint rundt uten stygge ulyder så jeg demonterte ventildekslet og fant ut at kamkjeden hadde falt av pga havarerte kamlager. En direkte følge av lite olje med andre ord.

Jeg kan få den opp å gå for 500kr i deler men jeg kan oppgradere til 180cc/25hk for ca 2000kr...
-64 Renault 8
-99 Xsara VTS
2012 Octavia Rs

User avatar
Reidar
Syltapp
Posts: 87
Joined: 01 Nov 2011 22:02
Location: Sandnes

#28 Post by Reidar » 12 Jul 2013 21:01

Endelig noenlunde klar for sommeren. Original bortsett fra hjulene foreløbig. Image
-64 Renault 8
-99 Xsara VTS
2012 Octavia Rs

Post Reply