Duckmeisters Garage

Her kan alle Sportsbillosjens _medlemmer_ legge inn sine egne bilder og sine egne garasjereportasjer

Moderators: Christian, stian 1500, martini gasolini

Message
Author
trs1750
Lusker
Posts: 147
Joined: 09 Jan 2011 22:30
Location: Fredrikstad

Gir utveksling

#46 Post by trs1750 » 01 Feb 2013 08:03

Heisann god folk

Har plukket ned en girkasse og lurer litt på dette med utveksling...
899ccm seic:
1: 3.91
2: 2.05
3: 1.34
4: 0.98
5: 0.85
Final: 4.07 (kron og pinjong?)

A112 abart (Funnet på nett), så er usikker på om dette stemmer med den jeg har.
1: ?
2: ?
3: 1.75
4: 1.45
5: 1.25
Final: 4.46
Fant også noe tall som sa, 0.96 på 5. og samme final drive..

Det jeg lurer litt på er at når jeg setter disse talla inn i en såkalt kakulator sak på det store internett, får jeg mye lavere slutt hastighet på A112 enn på seicento boksen. Stemmer dette? Hva burde jeg egentlig sette sammen for å få en ok kasse i nr. 50. Kan jo bytte om på slutt utvesklingen men har ikke helt skjønt hva som skjer......

Fant denne: http://www.teammfactory.com/gearcalculator.php

Thomas
Last edited by trs1750 on 01 Feb 2013 22:01, edited 2 times in total.

trs1750
Lusker
Posts: 147
Joined: 09 Jan 2011 22:30
Location: Fredrikstad

Så andre kan gjøre det lettere enn meg

#47 Post by trs1750 » 01 Feb 2013 18:24

Har en 1050 støtstang topp modifisert om til 8-porter, og større ventiler.

Får å gjøre det litt enklere for andre som event. Skal skifte ut styringer, eller montere inn større ventiler.

Ventilstyringer er TRW 81-1159 std. Mål (org. En BMW styring) denne fås i div overdim. 13.14, 13.24, 13.34 og 13.44 bare øke de siste sifrene.

32mm innsugsventilene som scuderiatopolino bruker er std. VAG 2.0l 16V innsugsventil. 32x7x95.5 eneste angret med denne er at den har 6.94-6.96 ventil stamme og kan bli litt stor toleranse i Ventilstyring.

29mm eksosventil er en std. Innsugsventil til 903ccm støtstang cinq.

Thomas

User avatar
Sir Haggis
Lagonda fixed again!
Posts: 2571
Joined: 14 Dec 2005 23:31
Location: Kongerød

#48 Post by Sir Haggis » 01 Feb 2013 18:28

Final drive (sluttutveksling) er antall ganger pinjongen må snurre for å få én omdreining på kronhjulet. Hvor mange ganger motoren må snurre for å få én runde på pinjongen er det tallet for hvert gir som angir.

Hva er maks turtall i #50?

trs1750
Lusker
Posts: 147
Joined: 09 Jan 2011 22:30
Location: Fredrikstad

#49 Post by trs1750 » 01 Feb 2013 20:07

Drar den til ca. 7600 rpm, men om det er riktig med tanke på hvor effekten er vites ikke..

På cinq kassa telte jeg gir og regnet ut forholdet, gjorde det samme på kron/pinjong. Har ikke telt tenner på 5-trinns Abarth kassen enda.

Kom over en genial side med tanke på delenr. Søking osv.
http://www.autopartoo.com/

Bare skrive inn nr. På ventil / styring osv så popper det opp tegning og delenr. På forskjellige lev. Samt hvilke biler osv de passer til.

martini gasolini
Formann
Posts: 2500
Joined: 12 Oct 2005 22:37
Location: Posh grunn
Contact:

Re: Gir utveksling

#50 Post by martini gasolini » 01 Feb 2013 21:40

Hei Sjæl!

Bruk denne her,eller last ned verdens kjekkeste app gratis til fonen din.

http://www.bacciromano.com/index.php?p= ... cita&l=eng

175/50-13 dekk?
I såfall:

899ccm seic box ved 7200 rpm
1: 3.91 =43 kmt
2: 2.05 =82 kmt
3: 1.34 =125 kmt
4: 0.98 =171 kmt
5: 0.85 =198 kmt
Final: 4.07

Kommer til å gå fort:)

899ccm seic box ved 7200 med abarth sluttveksel 4,46:
1: 3.91 =39 kmh
2: 2.05 =75 kmh
3: 1.34 =114 kmh
4: 0.98 =156kmh
5: 0.85 =180kmh
Final: 4.46

Noe bedre altså,om du bruker alle 5?
Finner bare samme specs på 112 abarth boksen jeg.
Takk for ventilinfo,slikt er fint å ha !

Martini Girolini
Everybody needs a Yugo !

Fiat 850 1973
Fiat 126 1975
Fiat Panda 1986
Fiat Panda 2004
Ferrari 308 gt4 Dino 1975
Fiat Panda Corsa Italiana 1986-2001
Fiat Multipla 1961
Lancia Delta Integrale 1991 8v
Fiat Cinquecento Sporting racer 1995


Forza Italia!!!

trs1750
Lusker
Posts: 147
Joined: 09 Jan 2011 22:30
Location: Fredrikstad

Død

#51 Post by trs1750 » 06 Aug 2013 00:08

Noen som har stempel ringer til 1050 abarth? eller vet om noen som kan ha? eller som kan passe med litt modifisering? Nr. 50 har død cyl. 3 med gjennomslag.

Og reserve motoren har defekte fjærer....... HASTER bare Sykt!!

Thomas

User avatar
Jens
 
Posts: 1148
Joined: 24 Jul 2006 12:57
Location: Porsgrunn
Contact:

Re: Død

#52 Post by Jens » 06 Aug 2013 16:32

trs1750 wrote:Noen som har stempel ringer til 1050 abarth? eller vet om noen som kan ha? eller som kan passe med litt modifisering? Nr. 50 har død cyl. 3 med gjennomslag.

Og reserve motoren har defekte fjærer....... HASTER bare Sykt!!

Thomas

Har du snakket med Anders?
Fiat X1/9 Dallara lookalike #34 "krysset"
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no

martini gasolini
Formann
Posts: 2500
Joined: 12 Oct 2005 22:37
Location: Posh grunn
Contact:

#53 Post by martini gasolini » 06 Aug 2013 23:01

Usj,har ingenting her borte.
Eneste tips er Anders,han blåste en motor kanskje ringene overlevde?

Martini Gasolini
Everybody needs a Yugo !

Fiat 850 1973
Fiat 126 1975
Fiat Panda 1986
Fiat Panda 2004
Ferrari 308 gt4 Dino 1975
Fiat Panda Corsa Italiana 1986-2001
Fiat Multipla 1961
Lancia Delta Integrale 1991 8v
Fiat Cinquecento Sporting racer 1995


Forza Italia!!!

trs1750
Lusker
Posts: 147
Joined: 09 Jan 2011 22:30
Location: Fredrikstad

skimter lyset

#54 Post by trs1750 » 06 Aug 2013 23:32

ahhh, da har jeg raidet Anders nok en gang, han hadde ett sett med stempler hvor ringene virket bra samt en toppakning da den jeg hadde liggende var til noget mindre cc..

Motoren har tidligere hatt en rast sylinder og den personen som har borret opp og monter inn ny foring har vært litt små sløv!! så foringen ligger noen hår under resten av blokka..(blokka skulle vært planet, men det har jeg ikke mulighet til nå). Men etter litt modifisering av topppakning i lengderetningen så har jeg fått så mye tetning som mulig mellom cyl. 3 og 4.

Short block er montert og alt ser greit ut, toppen er montert og dratt til riktig. Da er det bare resten igjen, før en liten oppstart.. Kan hende at det går.

Får ett ringsett til i morgen til backup motoren men er short for toppakninger. Dro med meg en små sliten kobberpakning fra Anders som muligens kan reddes. Men jeg kan se en lysåpning mellom cyl. 3 og 4. når jeg holder rettholdten over. Så da bør nok også den toppen planes for å være hundre.

Må nok jobbe litt mer med bilen før NM på Våler.

Nå blir det å bestille opp ett lite delelager med Støtstangs deler så jeg er selvforsynt for en periode fremover.

Det banale er at den ENE 1050 abarth motoren som jeg vet er bra ble akkurat satt inn i 127 til frua forrige uke.. (stått ferdig ett årstid). Å sånn går no dagan.....

martini gasolini
Formann
Posts: 2500
Joined: 12 Oct 2005 22:37
Location: Posh grunn
Contact:

#55 Post by martini gasolini » 06 Aug 2013 23:49

Godt å høre du er på og ikke gir opp så lett!
Hm,snik motoren ut av konas 127,kanskje hun ikke merker det...

Martini Gasolini
Everybody needs a Yugo !

Fiat 850 1973
Fiat 126 1975
Fiat Panda 1986
Fiat Panda 2004
Ferrari 308 gt4 Dino 1975
Fiat Panda Corsa Italiana 1986-2001
Fiat Multipla 1961
Lancia Delta Integrale 1991 8v
Fiat Cinquecento Sporting racer 1995


Forza Italia!!!

trs1750
Lusker
Posts: 147
Joined: 09 Jan 2011 22:30
Location: Fredrikstad

A112 ex Martini GaZoLiNi

#56 Post by trs1750 » 13 Jan 2014 15:59

Klarer jo ikke å holde meg unna disse små smykkene, så når Martin skulle kvitte seg med A112 Evo så havnet den her hjemme i garasjen. Den ble pent og pyntelig satt inn i ett lite hjørne i påvente av litt spa behandling.

Dro den frem her rett før jul, siden jeg var ferdig med denna kjempe artige etter utdanningen. Så måtte jeg ha noe annet å henge fingrene i.

Her har den blitt delvis nedslipt for overflate rust og annet remedie etter litt lang lagrign uten grunning.
Image

Tak og bil blitt renslipt og fått på litt sveise grunning.
Image
Image

Buret har fått seg noen flere stag, ett i bunnen av hovedbøyle og ett i front under dashbord.
Image
Image

Dele bil har blitt hentet inn da Nr. 50 har defekt veiv og Evo har litt dele manko.
Image

Litt prøve montering av karosseri deler
Image
Image

Det er noen utfordringer med å få spesielt taket nogelunde rett. Den er litt skjev og skakk i alle retninger
Image

Her har taket blitt fiksert ganske så bra, ble en del strekking og bøying for at det skulle passe bra. Er egentlig ikke helt 100% fornøyd da jeg i ettertid har sett at hvis jeg hadde gjort ett par ting litt annerledes så hadde det blitt enda bedre, men jeg orker ikke å ta opp nesten halve taker igjen. Har brukt en punktsveiser til å få satt det på. Er så sykt deilig å bruke kontra a bruke mig'en til alt sammen. Nå trenger jeg ikke å slipe sveisene engang. Fikk også test montert med frontrute.
Image

Ellers så er motoren til Nr. 50 i molekyler, den venter på noen flere motordeler samt en del maskiniering og borring av sylindre før den kan begynne på sammensettningen igjen. More 2 come later.

Thomas

gopp
Asfaltjunkie
Posts: 480
Joined: 07 Dec 2008 21:21

#57 Post by gopp » 13 Jan 2014 19:23

Dette ser aldeles nydelig ut Thomas!

Er planen støtstang i EVO også, eller blir det noe annet spennede?
-- Gopp

Div. biler med grønne kuler
Div. Fiat

trs1750
Lusker
Posts: 147
Joined: 09 Jan 2011 22:30
Location: Fredrikstad

#58 Post by trs1750 » 13 Jan 2014 21:38

Heia Marius
Motorvalg er ikke helt bestemt enda, har en del godis til støtstang. Men det jeg mangler er jo faderimeg dobbelt så dyrt som til en del andre motortyper samt at potensialet er jo betraktelig bedre i en del andre motorer enn støtstang. Må se litt på hva som får plass samt litt kostnader. Frister jo fælt å passere 120-130 gamp ;)

Ser jo det at std. ladycup er ikke akkurat noe råskinn opp mot dissa flamme (Fire) motorene.

martini gasolini
Formann
Posts: 2500
Joined: 12 Oct 2005 22:37
Location: Posh grunn
Contact:

#59 Post by martini gasolini » 16 Jan 2014 01:07

Godt å se Evo 112 er i gode hender !
Er det bakluke i glassfiber jeg ser eller kan den ruste?
Gleder meg til å se denne på banen,det blir en farlig vogn!!

Martini Gasolini
Everybody needs a Yugo !

Fiat 850 1973
Fiat 126 1975
Fiat Panda 1986
Fiat Panda 2004
Ferrari 308 gt4 Dino 1975
Fiat Panda Corsa Italiana 1986-2001
Fiat Multipla 1961
Lancia Delta Integrale 1991 8v
Fiat Cinquecento Sporting racer 1995


Forza Italia!!!

trs1750
Lusker
Posts: 147
Joined: 09 Jan 2011 22:30
Location: Fredrikstad

#60 Post by trs1750 » 16 Jan 2014 06:15

Det er en eldre org. bakluke, prøvd å bruke deler som jeg tror er hele / rette. Dører, luke og panser blir i glassfiber og tilpasset med tiden. ;)

Thomas

Post Reply