Page 4 of 19

Posted: 28 Feb 2011 21:12
by vegar
Jeg har også montert opp en industrivaskemaskin i kjelleren, dvs trs1750 har ordnet en liten stikkontakt og jeg har koblet på vannet. Denne Mielesaken vasker med 80 C. Prøvekjørte med noe motoreler, og de kom ut ganske rene og fine, men så varme at jeg ikke kunne ta i dem :lol: Så Thomas, nå er det bare å komme å vaske så kan vi juge ;)

Denne maskinen skal etterhvert monteres opp i garverkstedet på egen tank og pumpe slik at jeg kan kjøre litt kraftigere vaskemidler uten å kjøre dem i avløpet :)

Posted: 10 Mar 2011 14:19
by vegar
vegar wrote:Jeg har også montert opp en industrivaskemaskin i kjelleren, dvs trs1750 har ordnet en liten stikkontakt og jeg har koblet på vannet. Denne Mielesaken vasker med 80 C. Prøvekjørte med noe motoreler, og de kom ut ganske rene og fine, men så varme at jeg ikke kunne ta i dem :lol: Så Thomas, nå er det bare å komme å vaske så kan vi juge ;)

Denne maskinen skal etterhvert monteres opp i garverkstedet på egen tank og pumpe slik at jeg kan kjøre litt kraftigere vaskemidler uten å kjøre dem i avløpet :)
Er det noen som har noen ide om hva som kan brukes til vaske skikkelig møkkete ting med?? kraftvask??

Posted: 10 Mar 2011 14:24
by vegar
Det er skikkelig grisevær i dag, regn og snø, så det frister veldig lite å snekre. Og jeg går fortsatt og venter på rådebolter til 1050en, så hva kan man gjøre da??

Jo, vi kan ta å plukke litt på en 1242 som skal oppi JEJs A112 Corsavogn. Toppen er tatt av, og jeg skulle egentlig ikke åpne selve motoren. Men det er jo morro å se hvordan ting er inni :oops: Så jeg demonterte resten av motoren i dag. Jeg skal vaske alt fint og rent, male blokka og montere shortblokken sammen igjen. Så får JEJ skaffe de delene vi var enige om at skulle byttes, før vi bolter alt sammen til en stk fin racermotor :)

Image

Hvis man vanligvis skrur på A-serie, så er FIRE bare morro og enkle saker. Disse vil jeg gjerne skru mere på :)

Posted: 10 Mar 2011 21:50
by Sir Haggis
Amen! :)

Posted: 13 Mar 2011 00:26
by vegar
En liten runde i vaskemaskinen og et lite strøk med lakk, så er den klar å begynne montering :)

Image

Posted: 13 Mar 2011 00:58
by clubMan
Blir flott detta!!!!

Posted: 13 Mar 2011 02:08
by martini gasolini
Har dere bare ei bøtte maling der på andre siden av fjorden eller :D
Blir så fint min venn,får mer og mer lyst på en Mini med grønn fire motor i.

Martini Gasolini

Posted: 13 Mar 2011 20:04
by vegar
Tja, de som betaler for jobben får bestemme farge selv ;)

Posted: 15 Mar 2011 23:00
by vegar
Da er rådeboltene til 1050en kommet. Tok jo "bare" 9 uker over dammen fra US of A :roll: Jeg begynnte ihvertfall med å bytte boltene så den kan varve bortimot 9000 ;)

For morro skyld tok jeg også å målte litt ventilstørrelser i kveld:

8-porter har 32 mm inn og 29 mm ut
RC-topp har 32 mm inn og 27 mm ut (inn er forresten stemplet med Yamaha-merket, kan det være motorsykkeldeler??)
Abarth har 29 mm inn og 26 mm ut

Hvis de var over 90 gamp med den "orginale" Abarth-toppen, så bør jeg runde 100 hk/l, håper jeg :D :D

Posted: 16 Mar 2011 00:46
by martini gasolini
Hei Vegar!

Om det er Yamaha ventiler i toppen er det antakelig en Gjestrum Larsen topp fra Larvik.
Han var stor på Autobianchi tuning på 80 tallet,og siden Rally Cross bilen ble kjøpt 1 mil unna verkstedet hans tyder mye på det.
Kjøpte en A112 Abarth av sønnen hans engang,da fikk jeg med en ferdig portet topp,men uten større ventiler.
Da sa han til meg at han pleide å sette noen motorsykkelventiler i disse toppene,men hadde glemt fra hvilken sykkel.
Et stykke racinghistorie jeg har solgt deg der!

Martini Gasolini

Posted: 03 Apr 2011 19:23
by vegar
Da er C-barthen kommet til sitt nye hjem :)

Image

Posted: 09 Apr 2011 23:24
by vegar
Da venter 1242en kun på kamreim, nypolert toppdeksel og tenningsbiter før den er klar :)

Image

Og jaggu er ikke 105en klar også :D
Image

Image

Image

Gearkassa er også overhalt og ligger klar på benken. I tillegg så har jeg lakket motorrommet hvitt i dag. Nå nærmer sesongstart seg med stormskritt, så det begynner nesten å haste å få montert sammen kjærra :?

Posted: 11 Apr 2011 07:40
by vegar
Listen med tingtang som må gjøres før sesongstart er ganske lang. Noen ting er nødvendige, mens andre er ikke fullt så nødvendige. Så da begynner vi selsagt med det som ikke er nødvendig :oops:

Jeg fikk hjelp av trs1750 i går og vi gikk igang med kutteskive og sveiseaparat. Man begynner med noe slikt:
Image

Kutter litt:
Image

fikser litt:
Image

Image

Ferdig:
Image

Image

Så da ble listen over ting jeg må gjøre enda lengre siden jeg må sjekke alle vinkler bak også + litt lakk :roll:

Tusen takk til trs1750 som gidder å bruke en søndag på å hjelpe :D

Posted: 11 Apr 2011 13:47
by sirkus karlsen
det er merkelig det der ...alltid morsomt å komme i gang med unødvendige ting... og noen ganger føles det helt riktig å utsette det man egentlig må få gjort...
og dette så da ut til å være en av de morsomme tinga som man bare må gjøre :lol:

Posted: 11 Apr 2011 21:54
by vegar
Den ble kanskje litt lav bak??
Image