Scuderia Pronto Pronto's Corsa Italiana racere og garasje

Her kan alle Sportsbillosjens _medlemmer_ legge inn sine egne bilder og sine egne garasjereportasjer

Moderatorer: Christian, stian 1500, martini gasolini

Melding
Forfatter
vegar
Asfaltjunkie
Innlegg: 736
Registrert: 02 des 2007 16:47

#46 Legg inn av vegar » 28 feb 2011 21:12

Jeg har også montert opp en industrivaskemaskin i kjelleren, dvs trs1750 har ordnet en liten stikkontakt og jeg har koblet på vannet. Denne Mielesaken vasker med 80 C. Prøvekjørte med noe motoreler, og de kom ut ganske rene og fine, men så varme at jeg ikke kunne ta i dem :lol: Så Thomas, nå er det bare å komme å vaske så kan vi juge ;)

Denne maskinen skal etterhvert monteres opp i garverkstedet på egen tank og pumpe slik at jeg kan kjøre litt kraftigere vaskemidler uten å kjøre dem i avløpet :)

vegar
Asfaltjunkie
Innlegg: 736
Registrert: 02 des 2007 16:47

#47 Legg inn av vegar » 10 mar 2011 14:19

vegar skrev:Jeg har også montert opp en industrivaskemaskin i kjelleren, dvs trs1750 har ordnet en liten stikkontakt og jeg har koblet på vannet. Denne Mielesaken vasker med 80 C. Prøvekjørte med noe motoreler, og de kom ut ganske rene og fine, men så varme at jeg ikke kunne ta i dem :lol: Så Thomas, nå er det bare å komme å vaske så kan vi juge ;)

Denne maskinen skal etterhvert monteres opp i garverkstedet på egen tank og pumpe slik at jeg kan kjøre litt kraftigere vaskemidler uten å kjøre dem i avløpet :)
Er det noen som har noen ide om hva som kan brukes til vaske skikkelig møkkete ting med?? kraftvask??

vegar
Asfaltjunkie
Innlegg: 736
Registrert: 02 des 2007 16:47

#48 Legg inn av vegar » 10 mar 2011 14:24

Det er skikkelig grisevær i dag, regn og snø, så det frister veldig lite å snekre. Og jeg går fortsatt og venter på rådebolter til 1050en, så hva kan man gjøre da??

Jo, vi kan ta å plukke litt på en 1242 som skal oppi JEJs A112 Corsavogn. Toppen er tatt av, og jeg skulle egentlig ikke åpne selve motoren. Men det er jo morro å se hvordan ting er inni :oops: Så jeg demonterte resten av motoren i dag. Jeg skal vaske alt fint og rent, male blokka og montere shortblokken sammen igjen. Så får JEJ skaffe de delene vi var enige om at skulle byttes, før vi bolter alt sammen til en stk fin racermotor :)

Bilde

Hvis man vanligvis skrur på A-serie, så er FIRE bare morro og enkle saker. Disse vil jeg gjerne skru mere på :)

Brukeravatar
Sir Haggis
Lagonda fixed again!
Innlegg: 2717
Registrert: 14 des 2005 23:31
Sted: Kongerød

#49 Legg inn av Sir Haggis » 10 mar 2011 21:50

Amen! :)

vegar
Asfaltjunkie
Innlegg: 736
Registrert: 02 des 2007 16:47

#50 Legg inn av vegar » 13 mar 2011 00:26

En liten runde i vaskemaskinen og et lite strøk med lakk, så er den klar å begynne montering :)

Bilde

Brukeravatar
clubMan
Forumnerd
Innlegg: 1420
Registrert: 28 aug 2008 22:52
Sted: Skien

#51 Legg inn av clubMan » 13 mar 2011 00:58

Blir flott detta!!!!
-71 sMini Clubman 1380
-72 Austin sMini Clubman Estate (SOLGT)
-68 Corvette 427 cab.

Brukeravatar
martini gasolini
Formann
Innlegg: 2589
Registrert: 12 okt 2005 22:37
Sted: Posh grunn
Kontakt:

#52 Legg inn av martini gasolini » 13 mar 2011 02:08

Har dere bare ei bøtte maling der på andre siden av fjorden eller :D
Blir så fint min venn,får mer og mer lyst på en Mini med grønn fire motor i.

Martini Gasolini
Everybody needs a Yugo !

Fiat 850 1973
Fiat 126 1975
Fiat Panda 1986
Fiat Panda 2004
Ferrari 308 gt4 Dino 1975
Fiat Panda Corsa Italiana 1986-2001
Fiat Multipla 1961
Lancia Delta Integrale 1991 8v
Fiat Cinquecento Sporting racer 1995


Forza Italia!!!

vegar
Asfaltjunkie
Innlegg: 736
Registrert: 02 des 2007 16:47

#53 Legg inn av vegar » 13 mar 2011 20:04

Tja, de som betaler for jobben får bestemme farge selv ;)

vegar
Asfaltjunkie
Innlegg: 736
Registrert: 02 des 2007 16:47

#54 Legg inn av vegar » 15 mar 2011 23:00

Da er rådeboltene til 1050en kommet. Tok jo "bare" 9 uker over dammen fra US of A :roll: Jeg begynnte ihvertfall med å bytte boltene så den kan varve bortimot 9000 ;)

For morro skyld tok jeg også å målte litt ventilstørrelser i kveld:

8-porter har 32 mm inn og 29 mm ut
RC-topp har 32 mm inn og 27 mm ut (inn er forresten stemplet med Yamaha-merket, kan det være motorsykkeldeler??)
Abarth har 29 mm inn og 26 mm ut

Hvis de var over 90 gamp med den "orginale" Abarth-toppen, så bør jeg runde 100 hk/l, håper jeg :D :D

Brukeravatar
martini gasolini
Formann
Innlegg: 2589
Registrert: 12 okt 2005 22:37
Sted: Posh grunn
Kontakt:

#55 Legg inn av martini gasolini » 16 mar 2011 00:46

Hei Vegar!

Om det er Yamaha ventiler i toppen er det antakelig en Gjestrum Larsen topp fra Larvik.
Han var stor på Autobianchi tuning på 80 tallet,og siden Rally Cross bilen ble kjøpt 1 mil unna verkstedet hans tyder mye på det.
Kjøpte en A112 Abarth av sønnen hans engang,da fikk jeg med en ferdig portet topp,men uten større ventiler.
Da sa han til meg at han pleide å sette noen motorsykkelventiler i disse toppene,men hadde glemt fra hvilken sykkel.
Et stykke racinghistorie jeg har solgt deg der!

Martini Gasolini
Everybody needs a Yugo !

Fiat 850 1973
Fiat 126 1975
Fiat Panda 1986
Fiat Panda 2004
Ferrari 308 gt4 Dino 1975
Fiat Panda Corsa Italiana 1986-2001
Fiat Multipla 1961
Lancia Delta Integrale 1991 8v
Fiat Cinquecento Sporting racer 1995


Forza Italia!!!

vegar
Asfaltjunkie
Innlegg: 736
Registrert: 02 des 2007 16:47

#56 Legg inn av vegar » 03 apr 2011 19:23

Da er C-barthen kommet til sitt nye hjem :)

Bilde

vegar
Asfaltjunkie
Innlegg: 736
Registrert: 02 des 2007 16:47

#57 Legg inn av vegar » 09 apr 2011 23:24

Da venter 1242en kun på kamreim, nypolert toppdeksel og tenningsbiter før den er klar :)

Bilde

Og jaggu er ikke 105en klar også :D
Bilde

Bilde

Bilde

Gearkassa er også overhalt og ligger klar på benken. I tillegg så har jeg lakket motorrommet hvitt i dag. Nå nærmer sesongstart seg med stormskritt, så det begynner nesten å haste å få montert sammen kjærra :?

vegar
Asfaltjunkie
Innlegg: 736
Registrert: 02 des 2007 16:47

#58 Legg inn av vegar » 11 apr 2011 07:40

Listen med tingtang som må gjøres før sesongstart er ganske lang. Noen ting er nødvendige, mens andre er ikke fullt så nødvendige. Så da begynner vi selsagt med det som ikke er nødvendig :oops:

Jeg fikk hjelp av trs1750 i går og vi gikk igang med kutteskive og sveiseaparat. Man begynner med noe slikt:
Bilde

Kutter litt:
Bilde

fikser litt:
Bilde

Bilde

Ferdig:
Bilde

Bilde

Så da ble listen over ting jeg må gjøre enda lengre siden jeg må sjekke alle vinkler bak også + litt lakk :roll:

Tusen takk til trs1750 som gidder å bruke en søndag på å hjelpe :D

Brukeravatar
sirkus karlsen
Forumnerd
Innlegg: 1874
Registrert: 20 sep 2007 22:43
Sted: siljan

#59 Legg inn av sirkus karlsen » 11 apr 2011 13:47

det er merkelig det der ...alltid morsomt å komme i gang med unødvendige ting... og noen ganger føles det helt riktig å utsette det man egentlig må få gjort...
og dette så da ut til å være en av de morsomme tinga som man bare må gjøre :lol:
600
124 sport
127 solgt, savner
FIAT SELVFØLGELIG

SIRKUS KARLSEN!!!!!
ditt favorittsirkus....

vegar
Asfaltjunkie
Innlegg: 736
Registrert: 02 des 2007 16:47

#60 Legg inn av vegar » 11 apr 2011 21:54

Den ble kanskje litt lav bak??
Bilde

Svar