Page 2 of 19

Posted: 05 Oct 2010 23:08
by gopp
clubMan wrote:flott oppdatering., :roll:
Vegar hadde litt problemer med bilen sin under sist løp, og det kan være det han forsøker å gi uttrykk for over? Han kan trøste seg med at når bilen gikk som den skulle, så gikk det fort. Han var til tider raskeste ekvipasje i MilleTreCento, så han kan bli lei å slå til neste år, dersom motorer varver over 5.000 når den blir varm.

Stå på Vegar!

Posted: 06 Oct 2010 00:22
by vegar
Hmm, vet ikke helt hva som skjedde der, men teksten forsvant :?

Her er ihvertfall et par klipp fra tidligere i sesongen
http://www.youtube.com/watch?v=mdtTPzl79zw

http://www.youtube.com/watch?v=TrUNBVgGKZs

Posted: 06 Oct 2010 00:26
by vegar
Kan vel legge ut et lite klipp fra helgen også. Desverre så virket ikke skrotet som det skulle :cry: Den fungerte fint et par runder, men så begynnte den bare å fuske mere og mere. Til slutt hadde jeg "turtallsperre" på drøyt 5000rpm, noe som er litt lite når de andre bilene i klassen durer forbi med 7500 :?

Starten på løp 2 var ihvertfall bra, men etter 3:20 begynner den å fuske, noe jeg også gir utrykk for på filmen. Ikke lenge etterpå blir jeg passert av Jens....

http://www.youtube.com/watch?v=9qY-LEER-Vc

Posted: 11 Oct 2010 00:51
by martini gasolini
Se her ja!
Førstemekaniker Kyrre på plass!
Kyrre og jeg diskuterte tenningsproblemet ditt,og han trodde det var feilkalibrert tps eller feil rf skjerming av pluggledningene som var grunnen.
Lur tass igrunn...

Image

Image

Martini Gasolini

Posted: 11 Oct 2010 17:31
by Christian
se der var sjefsmekanikeren ja. bra fyr :D rimelig interressert men mulig litt hammerglad :D :D

Posted: 17 Oct 2010 18:57
by vegar
Greit å ha en bulkete og sliten bil når mekanikeren også er med å skrur.

I går så røyk motoren ut. Kyrre var helt i ekstase når han så den fine elefanten jeg har lånt, og meget missfornøyd med at han måtte til byen med mor mens jeg løftet ut motoren :lol:

Etter et meget bra måltid med hummer, krabbe, vin og familie, så ruslet jeg ned i kjelleren og demonterte maskinen. Det var en del vann i oljen, slitte lager på 2 råder og meget glatte sylindere. Må nok ta en tur i tenkeboksen angående motor til neste sesong :?

Posted: 17 Oct 2010 19:01
by Sir Haggis
Neida, bare putt den inn igjen. Skuddsikre greier!

1050

Posted: 17 Oct 2010 19:28
by Jens
Ja skru den tilbake.
FIRE er ikke noe for deg, spesielt nå som Martin kan få tak i drivaksler til oss.

Posted: 18 Oct 2010 18:57
by martini gasolini
Enig med Lars og Jens.
Støtstangsmotorer er solide saker som er billige å trimme :D !

Martini Gasolini

Posted: 19 Oct 2010 08:58
by vegar
Teitinger :roll:

Etter å ha tenkt masse og tittet på delepriser til 1050, så ser det ut til å bli FIRE. Må bare skaffe meg en ny motor. Var jo så dum at jeg byttet bort den jeg hadde i en bil :oops:

Posted: 13 Dec 2010 20:24
by vegar
Etter å ha tenkt masse, så ser det ut til at det blir 1050 en sesong til, men med et par forandringer :)

Motoren er demontert og klar for planing av blokk. Den blir honet i sylinderne og bygd opp med nye lager, pakninger og stempelringer.

mens jeg holdt på å titte på delehaugen så fant jeg ut at jeg skulle måle litt. Har jo formannens gamle 1050 liggende og slenge i kjelleren, og i den var det en ganske morsom kam. Så jeg sammenlignet min og formannens, og det er litt festlig at min og formannens har begge et løft på 6mm. Riktignok er formannens en superduper billetsak, mens min er "regrinded" orginalkam såvidt jeg kan skjønne. 2 måter å nå det samme målet :)

Image

Posted: 10 Jan 2011 11:29
by vegar
Motoren har Larsvegas tatt av 0,07mm på toppen, så den var ikke værts rett alikevel. Men bedre å være sikker enn å skru sammen noe man er usikker på :D

Tok en liten økt i kjelleren for å måle litt på kammene:
Image

Litt musikk og god tid så får man et slikt ark:
Image

Etter mitt hodet ser det ut til at min Lady Cup kam har lengre durasjon og 0,2mm høyere løft, så da ryker denne inn i motoren igjen når jeg kommer så langt :)

Måtte jo også prøve hvordan motoren blir med 8 porter, så slik blir det i bilen:
Image

Jaggu blir det nye bremser til neste sesong også. Wilwood 4 stempla alu calipere med wilwood klosser og ventilerte Uno Turbo skiver. Tro det blir bra :)

Image

Posted: 10 Jan 2011 12:46
by larsvegas
setter i gang saga på kveldsskift denne uka, så det kommer det snart
feste braketter til bremsene også!

blokka var ikke mye skakk nei, men deilig med nyfresa overflater.



:)

Posted: 13 Jan 2011 00:01
by vegar
Må få gjort litt før sesongen starter :lol:

Fiat bruker en skikkelig bra dimensjon på topplokksboltene på M9x1,25 :roll: Siden jeg skal bruke en 8-porter til neste sesong som bruker topplokksboltene til å holde fast innsugsmanifoilen, så trenger jeg noen bolter som er lengre. det enkle ble å skaffe noen M10 i bra kvalitet og gjenge opp hullene på nytt:

Image

En annen sak med 8-porteren er at toppdekselet sine festeører/skruer på den ene siden kommer i kontakt med innsugsmanifoilen. Dessuten har den dekselet en overføring mellom gasspjell og wire, noe som er anderledes på det nye oppsettet:

Image

Image


Sånn ser det ut når jeg fjernet litt materiale. Nå må jeg bare finne på en løsning for å feste toppdekselet (jeg har en plan ;) ) og kanskje et lite lag lakk:

Image

Posted: 13 Jan 2011 09:17
by Christian
for å feste toppdekselet, går det ikke an å bruke boltene som holder vippearmsbroen? er jo mange biler som har skruer på toppen av dekselet. men det kommer jo an på om de er ca i senter og om de kan skrus ut og byttes med lenger bolter osv...

da er det jo bare å slipe av de originale ørene og da er det klaring for innsuget.

kanskje? :D