Scuderia Pronto Pronto's Corsa Italiana racere og garasje

Her kan alle Sportsbillosjens _medlemmer_ legge inn sine egne bilder og sine egne garasjereportasjer

Moderators: Christian, stian 1500, martini gasolini

Message
Author
vegar
Asfaltjunkie
Posts: 732
Joined: 02 Dec 2007 16:47

#46 Post by vegar » 28 Feb 2011 21:12

Jeg har også montert opp en industrivaskemaskin i kjelleren, dvs trs1750 har ordnet en liten stikkontakt og jeg har koblet på vannet. Denne Mielesaken vasker med 80 C. Prøvekjørte med noe motoreler, og de kom ut ganske rene og fine, men så varme at jeg ikke kunne ta i dem :lol: Så Thomas, nå er det bare å komme å vaske så kan vi juge ;)

Denne maskinen skal etterhvert monteres opp i garverkstedet på egen tank og pumpe slik at jeg kan kjøre litt kraftigere vaskemidler uten å kjøre dem i avløpet :)

vegar
Asfaltjunkie
Posts: 732
Joined: 02 Dec 2007 16:47

#47 Post by vegar » 10 Mar 2011 14:19

vegar wrote:Jeg har også montert opp en industrivaskemaskin i kjelleren, dvs trs1750 har ordnet en liten stikkontakt og jeg har koblet på vannet. Denne Mielesaken vasker med 80 C. Prøvekjørte med noe motoreler, og de kom ut ganske rene og fine, men så varme at jeg ikke kunne ta i dem :lol: Så Thomas, nå er det bare å komme å vaske så kan vi juge ;)

Denne maskinen skal etterhvert monteres opp i garverkstedet på egen tank og pumpe slik at jeg kan kjøre litt kraftigere vaskemidler uten å kjøre dem i avløpet :)
Er det noen som har noen ide om hva som kan brukes til vaske skikkelig møkkete ting med?? kraftvask??

vegar
Asfaltjunkie
Posts: 732
Joined: 02 Dec 2007 16:47

#48 Post by vegar » 10 Mar 2011 14:24

Det er skikkelig grisevær i dag, regn og snø, så det frister veldig lite å snekre. Og jeg går fortsatt og venter på rådebolter til 1050en, så hva kan man gjøre da??

Jo, vi kan ta å plukke litt på en 1242 som skal oppi JEJs A112 Corsavogn. Toppen er tatt av, og jeg skulle egentlig ikke åpne selve motoren. Men det er jo morro å se hvordan ting er inni :oops: Så jeg demonterte resten av motoren i dag. Jeg skal vaske alt fint og rent, male blokka og montere shortblokken sammen igjen. Så får JEJ skaffe de delene vi var enige om at skulle byttes, før vi bolter alt sammen til en stk fin racermotor :)

Image

Hvis man vanligvis skrur på A-serie, så er FIRE bare morro og enkle saker. Disse vil jeg gjerne skru mere på :)

User avatar
Sir Haggis
Lagonda fixed again!
Posts: 2571
Joined: 14 Dec 2005 23:31
Location: Kongerød

#49 Post by Sir Haggis » 10 Mar 2011 21:50

Amen! :)

vegar
Asfaltjunkie
Posts: 732
Joined: 02 Dec 2007 16:47

#50 Post by vegar » 13 Mar 2011 00:26

En liten runde i vaskemaskinen og et lite strøk med lakk, så er den klar å begynne montering :)

Image

User avatar
clubMan
Forumnerd
Posts: 1373
Joined: 28 Aug 2008 22:52
Location: Skien

#51 Post by clubMan » 13 Mar 2011 00:58

Blir flott detta!!!!
-71 sMini Clubman 1380
-72 Austin sMini Clubman Estate (SOLGT)
-68 Corvette 427 cab.

martini gasolini
Formann
Posts: 2500
Joined: 12 Oct 2005 22:37
Location: Posh grunn
Contact:

#52 Post by martini gasolini » 13 Mar 2011 02:08

Har dere bare ei bøtte maling der på andre siden av fjorden eller :D
Blir så fint min venn,får mer og mer lyst på en Mini med grønn fire motor i.

Martini Gasolini
Everybody needs a Yugo !

Fiat 850 1973
Fiat 126 1975
Fiat Panda 1986
Fiat Panda 2004
Ferrari 308 gt4 Dino 1975
Fiat Panda Corsa Italiana 1986-2001
Fiat Multipla 1961
Lancia Delta Integrale 1991 8v
Fiat Cinquecento Sporting racer 1995


Forza Italia!!!

vegar
Asfaltjunkie
Posts: 732
Joined: 02 Dec 2007 16:47

#53 Post by vegar » 13 Mar 2011 20:04

Tja, de som betaler for jobben får bestemme farge selv ;)

vegar
Asfaltjunkie
Posts: 732
Joined: 02 Dec 2007 16:47

#54 Post by vegar » 15 Mar 2011 23:00

Da er rådeboltene til 1050en kommet. Tok jo "bare" 9 uker over dammen fra US of A :roll: Jeg begynnte ihvertfall med å bytte boltene så den kan varve bortimot 9000 ;)

For morro skyld tok jeg også å målte litt ventilstørrelser i kveld:

8-porter har 32 mm inn og 29 mm ut
RC-topp har 32 mm inn og 27 mm ut (inn er forresten stemplet med Yamaha-merket, kan det være motorsykkeldeler??)
Abarth har 29 mm inn og 26 mm ut

Hvis de var over 90 gamp med den "orginale" Abarth-toppen, så bør jeg runde 100 hk/l, håper jeg :D :D

martini gasolini
Formann
Posts: 2500
Joined: 12 Oct 2005 22:37
Location: Posh grunn
Contact:

#55 Post by martini gasolini » 16 Mar 2011 00:46

Hei Vegar!

Om det er Yamaha ventiler i toppen er det antakelig en Gjestrum Larsen topp fra Larvik.
Han var stor på Autobianchi tuning på 80 tallet,og siden Rally Cross bilen ble kjøpt 1 mil unna verkstedet hans tyder mye på det.
Kjøpte en A112 Abarth av sønnen hans engang,da fikk jeg med en ferdig portet topp,men uten større ventiler.
Da sa han til meg at han pleide å sette noen motorsykkelventiler i disse toppene,men hadde glemt fra hvilken sykkel.
Et stykke racinghistorie jeg har solgt deg der!

Martini Gasolini
Everybody needs a Yugo !

Fiat 850 1973
Fiat 126 1975
Fiat Panda 1986
Fiat Panda 2004
Ferrari 308 gt4 Dino 1975
Fiat Panda Corsa Italiana 1986-2001
Fiat Multipla 1961
Lancia Delta Integrale 1991 8v
Fiat Cinquecento Sporting racer 1995


Forza Italia!!!

vegar
Asfaltjunkie
Posts: 732
Joined: 02 Dec 2007 16:47

#56 Post by vegar » 03 Apr 2011 19:23

Da er C-barthen kommet til sitt nye hjem :)

Image

vegar
Asfaltjunkie
Posts: 732
Joined: 02 Dec 2007 16:47

#57 Post by vegar » 09 Apr 2011 23:24

Da venter 1242en kun på kamreim, nypolert toppdeksel og tenningsbiter før den er klar :)

Image

Og jaggu er ikke 105en klar også :D
Image

Image

Image

Gearkassa er også overhalt og ligger klar på benken. I tillegg så har jeg lakket motorrommet hvitt i dag. Nå nærmer sesongstart seg med stormskritt, så det begynner nesten å haste å få montert sammen kjærra :?

vegar
Asfaltjunkie
Posts: 732
Joined: 02 Dec 2007 16:47

#58 Post by vegar » 11 Apr 2011 07:40

Listen med tingtang som må gjøres før sesongstart er ganske lang. Noen ting er nødvendige, mens andre er ikke fullt så nødvendige. Så da begynner vi selsagt med det som ikke er nødvendig :oops:

Jeg fikk hjelp av trs1750 i går og vi gikk igang med kutteskive og sveiseaparat. Man begynner med noe slikt:
Image

Kutter litt:
Image

fikser litt:
Image

Image

Ferdig:
Image

Image

Så da ble listen over ting jeg må gjøre enda lengre siden jeg må sjekke alle vinkler bak også + litt lakk :roll:

Tusen takk til trs1750 som gidder å bruke en søndag på å hjelpe :D

User avatar
sirkus karlsen
Forumnerd
Posts: 1824
Joined: 20 Sep 2007 22:43
Location: siljan

#59 Post by sirkus karlsen » 11 Apr 2011 13:47

det er merkelig det der ...alltid morsomt å komme i gang med unødvendige ting... og noen ganger føles det helt riktig å utsette det man egentlig må få gjort...
og dette så da ut til å være en av de morsomme tinga som man bare må gjøre :lol:
600
124 sport
127 solgt, savner
FIAT SELVFØLGELIG

SIRKUS KARLSEN!!!!!
ditt favorittsirkus....

vegar
Asfaltjunkie
Posts: 732
Joined: 02 Dec 2007 16:47

#60 Post by vegar » 11 Apr 2011 21:54

Den ble kanskje litt lav bak??
Image

Post Reply