Scuderia Pronto Pronto's britiske hjørne

Her kan alle Sportsbillosjens _medlemmer_ legge inn sine egne bilder og sine egne garasjereportasjer

Moderators: Christian, stian 1500, martini gasolini

Post Reply
Message
Author
vegar
Asfaltjunkie
Posts: 732
Joined: 02 Dec 2007 16:47

Scuderia Pronto Pronto's britiske hjørne

#1 Post by vegar » 15 Aug 2010 21:49

Mens jeg venter på at byggesøknaden på min nye garasje, så har jeg har fått streng beskjed om å lage meg en garasje her av Formannen. Og det Formannen sier, det adlyder man!!

I mine garasjer har det igjennom tidene vært mye rare biler som Sunbeam Avenger, Fiat 850 SportCoupe, Alfa 1600 GTj, Baywindow Transporter og Mini Van. Men nå for tiden har jeg bare 3-4 biler, spørs litt hvordan man teller :lol:

Min -67 Mini 850 DeLuxe har jeg hatt lenge, det er vel faktisk den bilen jeg har hatt lengst. Bilen er egentlig svensk, og har hatt minst en "restaurering" i Sveariket før jeg fikk tak i den. Den var da rustsveiset med gassveis og platene legt utenpå hverandre, før lakkert i lekker Volvo 140-farge. Det meste elektriske var også byttet ut med noe hjemmemekk.
Det som derimot var gjort ordentlig var motoren. Den var borret opp til neste overborring med nye stempler og var en frisk liten tass, til 850 ccm å være :)

Blue som bilen er døpt ble brukt som nr 2 bil året rundt i 2-3 år. Han fikk også kjørt seg på Rudskogen med kokende trommelbremser, samt være brudebil når jeg giftet meg.

Image

Image
Jeg klarte å kjøre over mitt eget panser mens jeg byttet til doble forgassere, derfor måtte jeg lete litt i delehyllene, men hadde bare rødt på lager :lol:

Desverre begynnte "restaureringa" til svensken å vise seg med litt krokan i kantene :? Jeg har også lenge vært interessert i motorsport, og når FIA åpnet for "replikaer" i historisk racing, så tenkte jeg å slå 2 fluer i en smekk. Derfor ble deler innhandlet, bilen plukket i atomer, sandblåst, rustsveiset, sparklet, pusset og lakkert. Den står nå på hjul, hvor alt av understellsbiter er nye eller sandblåst, galvanisert og lakkerte :)


Image

Image

Bur er montert, chrom begynner å bli ferdig. Det som gjennstår på karosseriet er kabling, rør til bremser og bensin samt sete/belte

Image

Image
Dette bildet er tatt i den gamle garasjen min. Jeg brukte nesten 10 år på å restaurere hus og bygge garasje, før vi solgte og kjøpte nytt hus, uten garasje :cry:

FIA har åpnet for at man kan bruke alle 1275 a-serie motorer da det nesten er umulig å oppdrive ordentlige Cooper S-motorer. Jeg var heldig å fikk tak i en uborret orginal 1275 S-motor med riktige råder og veiv før jeg fikk vite om at jeg kunne bruke de billige motorene. Vel, uansett så er min borret til 1293. Det er kun brukt de beste delene i motoren, som Swiftune kam m/kamdrev, ARP bolter osv. Toppen er fra MED og jeg skal kjøre med dobble H4 gassere.

Gearkassen blir en 3-synkronisert rettskåret sak fra BMC Special Tuning med en salisbury LSD

Image

Image

Image

Og slik står bilen nå. Jeg har ingen garasje i nærheten, så det blir ikke gjort mye på denne før garasjen står her i hagen :?
Last edited by vegar on 18 Mar 2012 16:31, edited 1 time in total.

StianØverland
Reservognchauffeur
Posts: 251
Joined: 15 Jan 2010 16:41
Location: Porsgrunn

#2 Post by StianØverland » 05 Nov 2010 00:47

Flott raserbil! Likte fargen spesielt godt! Vurdert sjakkbrett-tak? Tror det kunne vert stilig. Stå på!
Vauxhall er tingen!

vegar
Asfaltjunkie
Posts: 732
Joined: 02 Dec 2007 16:47

#3 Post by vegar » 05 Nov 2010 22:51

Sjakkbrettak er ikke vært vurdert nei ;) Det er bare noe BMW fant på som en gimmik når de lanserte den nye Allegroen ;)
Selvsagt finns det gamle Minier med sjakktak, men det har liksom veldig lite med historisk racing å gjøre syns jeg.

Siden det var så lenge siden jeg hadde skrudd på denne bilen/motoren, så klødde det litt i fingrene denne uken. Så hva kan man gjøre?? Vel, motoren har jo aldri blitt ferdigbygd, bare delvis. Den har så stått delvis ferdig i nesten 2 år, samt blitt med på flyttelass. Og siden jeg ikke stoler på meg selv, så demonterte jeg den. Vasket alle delene for å bli kvitt det minste støvfnugg. Og har begynnt å montere den sammen igjen. Nå er shortblokken ferdig og toppen ligger på plass. Men når jeg skulle montere det nykjøpte vippetøyet fra ebay, så var det bare skrot :evil: Derfor må nytt handles inn igjen, men denne gangen så kjøper jeg nytt. Det er jo pokker bare skrot de selger på ebay for tiden :evil:

vegar
Asfaltjunkie
Posts: 732
Joined: 02 Dec 2007 16:47

#4 Post by vegar » 19 Apr 2011 22:07

Siden jeg nå har fått tak i hagen hentet jeg i dag S'en. Blir deilig å ha den i nærheten...













det kan jo hende jeg får gjort noe på Ham....

User avatar
Alfa Veloce
Lusker
Posts: 168
Joined: 15 Sep 2008 22:41
Location: Göteborg

#5 Post by Alfa Veloce » 19 Apr 2011 22:57

vegar wrote:Sjakkbrettak er ikke vært vurdert nei ;)
Jippi! :D hehe, godt det er flere som er enige med meg :lol:

Utrolig morro og se :) Du har tydeligvis mange jern i ilden og god smak :D Heia Vegar! :D

vegar
Asfaltjunkie
Posts: 732
Joined: 02 Dec 2007 16:47

#6 Post by vegar » 21 Apr 2011 19:26

Da er denne lille perlen parkert i garasjen etter et par netter under åpen himmel. Skrur litt A112 om dagen også :roll:

Image

vegar
Asfaltjunkie
Posts: 732
Joined: 02 Dec 2007 16:47

#7 Post by vegar » 11 May 2011 22:04

Fant noen bilder fra delesamling :)

Leverte ca 20 kg med biter for galvanisering. De var møkkete og fulle av rust før jeg leverte dem, kom tilbake skinnende rene. Alt for den nette sum av 700,- :)
Image

Image

Image

Ultralett svinghjul
Image

Ferdig maskinert Cooper S EN40B veiv. Balangsert med råder, stempler, svinghjul og reimhjul
Image

Ferdig maskinert shortblokk
Image

Image

User avatar
clubMan
Forumnerd
Posts: 1373
Joined: 28 Aug 2008 22:52
Location: Skien

#8 Post by clubMan » 12 May 2011 00:01

[quote="vegar"]Fant noen bilder fra delesamling :)

Leverte ca 20 kg med biter for galvanisering. De var møkkete og fulle av rust før jeg leverte dem, kom tilbake skinnende rene. Alt for den nette sum av 700,- :)


Hvor fikk du denne hyggelige prisen på galvanisering????
-71 sMini Clubman 1380
-72 Austin sMini Clubman Estate (SOLGT)
-68 Corvette 427 cab.

vegar
Asfaltjunkie
Posts: 732
Joined: 02 Dec 2007 16:47

#9 Post by vegar » 12 May 2011 03:51

Vestby Galvanisering på, ja, Vestby :)

vegar
Asfaltjunkie
Posts: 732
Joined: 02 Dec 2007 16:47

#10 Post by vegar » 17 Sep 2011 23:28

Huskelapp for meg selv: Oljedyser fra BMW, part no 11 11 1 739 907. Til underspyling av stempler :D

vegar
Asfaltjunkie
Posts: 732
Joined: 02 Dec 2007 16:47

#11 Post by vegar » 10 Mar 2012 09:11

Da ser det ut som godbilen forsvinner. Jeg har fått et tilbud om å bytte den i noe morro. Jeg kommer til å lage en garasjetråd om det nye leketøyet når det kommer i hus :)

vegar
Asfaltjunkie
Posts: 732
Joined: 02 Dec 2007 16:47

#12 Post by vegar » 18 Mar 2012 16:36

Hade bra gamle venn. Vi har hatt mange gode minner sammen :cry:

Image

Image

Velkommen nye venn :D

Image

Image

Image

Ryddet litt i garasjen så det ble litt bedre plass. Kjørte bla en beige A112 til JEJ. Dette er hva som skal stå der inne i fremtiden (+ en 850 på hylla)

Image

Image

vegar
Asfaltjunkie
Posts: 732
Joined: 02 Dec 2007 16:47

#13 Post by vegar » 18 Mar 2012 21:20

Specs på nybilen:

Motor:
A+ turbo blokk borret .020
Std/std veiv blansert
Lettede og balanserte A+ råder
Ultralett svinghjul og bakplate med grå fjær. Bakplate modifisert for maks ”clamping load”
smidde Omega stempler med 18cc dish
HYW turbotopp med 30cc forbrenningskammer29,4/35,6mm ventiler
Minispares C-AEA526 ventilfjærer
Minispares 1,5:1 rullevipper
BK450 toppakning
8:1 kompresjon
Piper Ph2 kam med Kent chilled iron kamfølgere
Kawasaki frontmontert radiator sammen med frontmontert varmemappratregister med Kenlowe vifte
Mocal oljekjøler
Avonbar høy-kapasitets oljepumpe med ekstra magnet FØR pumpa
Trigger register-reim kit.
Centre main strap
Avonbar ultimate engine steady kit
Splitter ny starter
2 liter stor oljeoppsamlingstank (godkjent for racing)

Air/Fuelling:
Nyoverhalt SU HIF44 turboforgasser med små modifikasjoner for mer flow.
Portet eksosmanifold med Thermotec
K&N filter
Sierra Cosworth 2WD intercooler
Modifisert plenum med Bailey motorsport dump valve
Modifisert Garret T3 turbo
Portet eksos-albue
Maniflow 2” downpipe.
I tillegg er det mange små modifikasjoner til forgasser og turbo. Noen er hemmelige
34 liter bensintank med Vauxhall pumpe og filter

Kasse:
Nybygd vinteren 05
Tran-X 4 sync SC/CR drevsats
Jack Knight rettskårne mellomdrev med fulltflytende fremre froring i primærdrevet
Tran-X 4pin diff med 3,44 utveksling
KAD Quickshift

Bremser:
Metro Turbo 4 pots foran
EBC Green stuff klosser
Cooper S tromler bak.
Justerbar bremsebias
Aeroquip bremseslanger

Hjuloppheng:
Force racing Justebare camber og casterarmer foran
Justerbare spissing og camberbraketter bak
HC-racing Hi-Los
Begge rammene er i meget bra stand
Spax støtdempere
6X13 Minilitekopi felger med Bridgesteone dekk

Interiør:
Cobra bøtteseter
4 punkt belter

Prestanda:
¼ mile på lave 14 med 13” hjul og ikke rettskåren (tettsteget kasse). Høye 13 er mulig med
10” og SC kasse
0-100 på under 5,5 sek

Det bør være omtrent 200 hk i motoren. Håper å få sjekket dette hos Jens når det nærmer seg :)
Last edited by vegar on 18 Mar 2012 23:08, edited 1 time in total.

User avatar
sirkus karlsen
Forumnerd
Posts: 1824
Joined: 20 Sep 2007 22:43
Location: siljan

#14 Post by sirkus karlsen » 18 Mar 2012 23:03

jøss det var da voldsomt da.....
er dette til veibruk eller til bane
600
124 sport
127 solgt, savner
FIAT SELVFØLGELIG

SIRKUS KARLSEN!!!!!
ditt favorittsirkus....

vegar
Asfaltjunkie
Posts: 732
Joined: 02 Dec 2007 16:47

#15 Post by vegar » 18 Mar 2012 23:05

Den er til trackdaybruk. Skal ha skilter og slikt, men blir ikke å bruke som pendlerbil akurat

Post Reply