Scuderia Pronto Pronto's britiske hjørne
Posted: 15 Aug 2010 21:49
Mens jeg venter på at byggesøknaden på min nye garasje, så har jeg har fått streng beskjed om å lage meg en garasje her av Formannen. Og det Formannen sier, det adlyder man!!
I mine garasjer har det igjennom tidene vært mye rare biler som Sunbeam Avenger, Fiat 850 SportCoupe, Alfa 1600 GTj, Baywindow Transporter og Mini Van. Men nå for tiden har jeg bare 3-4 biler, spørs litt hvordan man teller
Min -67 Mini 850 DeLuxe har jeg hatt lenge, det er vel faktisk den bilen jeg har hatt lengst. Bilen er egentlig svensk, og har hatt minst en "restaurering" i Sveariket før jeg fikk tak i den. Den var da rustsveiset med gassveis og platene legt utenpå hverandre, før lakkert i lekker Volvo 140-farge. Det meste elektriske var også byttet ut med noe hjemmemekk.
Det som derimot var gjort ordentlig var motoren. Den var borret opp til neste overborring med nye stempler og var en frisk liten tass, til 850 ccm å være
Blue som bilen er døpt ble brukt som nr 2 bil året rundt i 2-3 år. Han fikk også kjørt seg på Rudskogen med kokende trommelbremser, samt være brudebil når jeg giftet meg.
Jeg klarte å kjøre over mitt eget panser mens jeg byttet til doble forgassere, derfor måtte jeg lete litt i delehyllene, men hadde bare rødt på lager
Desverre begynnte "restaureringa" til svensken å vise seg med litt krokan i kantene Jeg har også lenge vært interessert i motorsport, og når FIA åpnet for "replikaer" i historisk racing, så tenkte jeg å slå 2 fluer i en smekk. Derfor ble deler innhandlet, bilen plukket i atomer, sandblåst, rustsveiset, sparklet, pusset og lakkert. Den står nå på hjul, hvor alt av understellsbiter er nye eller sandblåst, galvanisert og lakkerte
Bur er montert, chrom begynner å bli ferdig. Det som gjennstår på karosseriet er kabling, rør til bremser og bensin samt sete/belte
Dette bildet er tatt i den gamle garasjen min. Jeg brukte nesten 10 år på å restaurere hus og bygge garasje, før vi solgte og kjøpte nytt hus, uten garasje
FIA har åpnet for at man kan bruke alle 1275 a-serie motorer da det nesten er umulig å oppdrive ordentlige Cooper S-motorer. Jeg var heldig å fikk tak i en uborret orginal 1275 S-motor med riktige råder og veiv før jeg fikk vite om at jeg kunne bruke de billige motorene. Vel, uansett så er min borret til 1293. Det er kun brukt de beste delene i motoren, som Swiftune kam m/kamdrev, ARP bolter osv. Toppen er fra MED og jeg skal kjøre med dobble H4 gassere.
Gearkassen blir en 3-synkronisert rettskåret sak fra BMC Special Tuning med en salisbury LSD
Og slik står bilen nå. Jeg har ingen garasje i nærheten, så det blir ikke gjort mye på denne før garasjen står her i hagen
I mine garasjer har det igjennom tidene vært mye rare biler som Sunbeam Avenger, Fiat 850 SportCoupe, Alfa 1600 GTj, Baywindow Transporter og Mini Van. Men nå for tiden har jeg bare 3-4 biler, spørs litt hvordan man teller
Min -67 Mini 850 DeLuxe har jeg hatt lenge, det er vel faktisk den bilen jeg har hatt lengst. Bilen er egentlig svensk, og har hatt minst en "restaurering" i Sveariket før jeg fikk tak i den. Den var da rustsveiset med gassveis og platene legt utenpå hverandre, før lakkert i lekker Volvo 140-farge. Det meste elektriske var også byttet ut med noe hjemmemekk.
Det som derimot var gjort ordentlig var motoren. Den var borret opp til neste overborring med nye stempler og var en frisk liten tass, til 850 ccm å være
Blue som bilen er døpt ble brukt som nr 2 bil året rundt i 2-3 år. Han fikk også kjørt seg på Rudskogen med kokende trommelbremser, samt være brudebil når jeg giftet meg.
Jeg klarte å kjøre over mitt eget panser mens jeg byttet til doble forgassere, derfor måtte jeg lete litt i delehyllene, men hadde bare rødt på lager
Desverre begynnte "restaureringa" til svensken å vise seg med litt krokan i kantene Jeg har også lenge vært interessert i motorsport, og når FIA åpnet for "replikaer" i historisk racing, så tenkte jeg å slå 2 fluer i en smekk. Derfor ble deler innhandlet, bilen plukket i atomer, sandblåst, rustsveiset, sparklet, pusset og lakkert. Den står nå på hjul, hvor alt av understellsbiter er nye eller sandblåst, galvanisert og lakkerte
Bur er montert, chrom begynner å bli ferdig. Det som gjennstår på karosseriet er kabling, rør til bremser og bensin samt sete/belte
Dette bildet er tatt i den gamle garasjen min. Jeg brukte nesten 10 år på å restaurere hus og bygge garasje, før vi solgte og kjøpte nytt hus, uten garasje
FIA har åpnet for at man kan bruke alle 1275 a-serie motorer da det nesten er umulig å oppdrive ordentlige Cooper S-motorer. Jeg var heldig å fikk tak i en uborret orginal 1275 S-motor med riktige råder og veiv før jeg fikk vite om at jeg kunne bruke de billige motorene. Vel, uansett så er min borret til 1293. Det er kun brukt de beste delene i motoren, som Swiftune kam m/kamdrev, ARP bolter osv. Toppen er fra MED og jeg skal kjøre med dobble H4 gassere.
Gearkassen blir en 3-synkronisert rettskåret sak fra BMC Special Tuning med en salisbury LSD
Og slik står bilen nå. Jeg har ingen garasje i nærheten, så det blir ikke gjort mye på denne før garasjen står her i hagen