Scuderia Pronto Pronto's britiske hjørne

Her kan alle Sportsbillosjens _medlemmer_ legge inn sine egne bilder og sine egne garasjereportasjer

Moderators: Christian, stian 1500, martini gasolini

Message
Author
uno45
Reservognchauffeur
Posts: 314
Joined: 14 Jun 2010 18:59
Location: Porsgrunn

#46 Post by uno45 » 08 Dec 2012 13:53

vegar wrote:Neinei. Ikke lakk. Det et gelcoaten som er hvit. Kan ikke lakke vet du, lakk er tungt ;) seriøst så er det dessverre slik at hvis man skal ha biter med synlig karbon så blir de tyngre og mye dyrere. Dette gjelder selvfølgelig bare for slike budgetbiter og ikke million-per-del-biter

For meg så er det egentlig likegyldig at den har gelcoat da jeg føler det er lir f&f med masse utvendig karbon, spesielt hvis det er glassfiberdeler med ytterste laget i karbon ;)
Glassfiberdeler med karbon-folie er tingen!
Syltapp.

User avatar
Sir Haggis
Lagonda fixed again!
Posts: 2571
Joined: 14 Dec 2005 23:31
Location: Kongerød

#47 Post by Sir Haggis » 08 Dec 2012 15:21

Image

User avatar
Røde Baron
Lusker
Posts: 169
Joined: 25 Oct 2005 11:42
Location: molde

#48 Post by Røde Baron » 08 Dec 2012 16:07

Image
kodex: blodtrimma motor-bakhjulstrekk-senk-breifelg-GTratt og fartstriper

vegar
Asfaltjunkie
Posts: 732
Joined: 02 Dec 2007 16:47

#49 Post by vegar » 31 Dec 2012 01:11

Ny 55 amp Denzo generator er innhandlet. Her et sammenligningsbilde med en god gammel dynamo :)
Image

Radiator var PastaLars så snill å donere. Denne er fra Cinq. Så jeg har da en mpi-Mini radiator i Abarthen og en Cinq i Minien.... :roll:
Image

vegar
Asfaltjunkie
Posts: 732
Joined: 02 Dec 2007 16:47

#50 Post by vegar » 13 Jun 2013 23:06

Jeg er lei av at dette ligger og tar opp plass i hylla, så det er vel på tide å gjøre noe med det, spesielt siden jeg venter på toppen til Abarthen fra maskinering
Image

Varmeskjold under forgasseren i syrefast
Image

Manifoiler, turbo og forgasser på plass
Image
Dolce far niente

vegar
Asfaltjunkie
Posts: 732
Joined: 02 Dec 2007 16:47

#51 Post by vegar » 16 Jun 2013 09:21

Lørdagens økt (noen mener jeg ikke har et liv siden alle kveldene blir tilbragt i garasjen :shock: )

Cinq radiator
Image

Litt utskjæringer for å få plass til vifte bak radiatoren
Image

Cosworth 4x4 IC kommer over radiatoren
Image
Dolce far niente

vegar
Asfaltjunkie
Posts: 732
Joined: 02 Dec 2007 16:47

#52 Post by vegar » 29 Jun 2013 14:49

Nytt glassfiberpanser er handlet. Ikke imponert 0over at produsenten selger deler som helt klart har slått seg feil vei, men jeg fikk det til en OK pris

Image
Dolce far niente

Dars
Syltapp
Posts: 61
Joined: 15 Oct 2005 08:01
Location: Porsgrunn
Contact:

#53 Post by Dars » 03 Jul 2013 13:52

Bra å se at det går fremmover. Godt å se at du byttet fronten :wink: .

vegar
Asfaltjunkie
Posts: 732
Joined: 02 Dec 2007 16:47

#54 Post by vegar » 27 Sep 2013 08:50

Trykkrør blir laget. For noe skjit å holde på med. Det blir dessverre også en missmatch med fargene på silikonslangene. Skulle gjerne hatt alle sorte, men hadde den blå fra før :?

Image
Dolce far niente

vegar
Asfaltjunkie
Posts: 732
Joined: 02 Dec 2007 16:47

#55 Post by vegar » 07 Nov 2013 10:01

Jeg skal jo skifte jobb, så da trenger jeg en bil å pendle noen km med hver dag. En bruksveteran må jo være strålende. Så tenkt og gjort. I går hentet jeg denne perlen i Bergen

Image

Image

Omkjøringer på fjellet
Image

Image

Standard å stoppe for bilder i Lærdalstunellen


Image

Image

Image

Jup, iPhone tar ræva bilder :cry:
Dolce far niente

martini gasolini
Formann
Posts: 2500
Joined: 12 Oct 2005 22:37
Location: Posh grunn
Contact:

#56 Post by martini gasolini » 07 Nov 2013 14:48

Gratulerer med fin bil!
Autoshite på sitt reneste,godt valg av solid pålitelig pendlerbil.

Martini Gasolini
Everybody needs a Yugo !

Fiat 850 1973
Fiat 126 1975
Fiat Panda 1986
Fiat Panda 2004
Ferrari 308 gt4 Dino 1975
Fiat Panda Corsa Italiana 1986-2001
Fiat Multipla 1961
Lancia Delta Integrale 1991 8v
Fiat Cinquecento Sporting racer 1995


Forza Italia!!!

User avatar
clubMan
Forumnerd
Posts: 1373
Joined: 28 Aug 2008 22:52
Location: Skien

#57 Post by clubMan » 07 Nov 2013 23:44

Står "Morris" bakpå. Trodde dette var en Austin??
-71 sMini Clubman 1380
-72 Austin sMini Clubman Estate (SOLGT)
-68 Corvette 427 cab.

vegar
Asfaltjunkie
Posts: 732
Joined: 02 Dec 2007 16:47

#58 Post by vegar » 08 Nov 2013 00:07

Står Morris i vognkortet også. Hvorfor trodde du det var Austin??
Dolce far niente

vegar
Asfaltjunkie
Posts: 732
Joined: 02 Dec 2007 16:47

#59 Post by vegar » 08 Nov 2013 00:07

Dette er selvsagt en -72 Morris 1300 med BMCs berømte 1275 ccm A-serie på noen-og-60 hk. I denne relativt lette bilen gjør det at den klarer fint å følge trafikken, selv på motorvei. Nå skal ikke jeg pendle på noen motorvei, så dette tror jeg blir bra. Den har også BMC sitt supre Hydrolastic som gjør at den er overraskende komfortabel, selv om den nose-diver en del under bremsing og halvplaner under akselerasjon :)

Jeg hentet den i Bergen. Kjørte innom Biltema og byttet batteri da det gamle var litt dårlig. Kjøpte også en bensinkanne. Alle slike biler bør ha litt bensin i reserve ;) Så durte jeg mot øst.

En tidligere eier hadde montert en bensinpumpe fra biltema. Denne pumper laget litt lyd og hvis man brukte gassen mye så hostet og harket det litt. Ikke noe spesielt når det gjelder slike biler altså. Men ca 45 min fra Biltema ut av Bergen så ga pumpen opp. Bilen stoppet selvsagt langt fra alt og alle. EspenO ble scramblet.
Så satt jeg der og ventet. Leste litt bok. Etter en stund så tenkte jeg å prøve pumpen en gang til. Og tror du ikke den startet igjen! EspenO ble satt på vent mens jeg kjørte tilbake til Biltema. På Biltema ble ny pumpe, litt bensinslanger, slangeklemmer og skrutrekkere handlet.
Et dilemma kom opp; skal man legge seg under bilen på parkeringsplassen der, eller kjøre og se hvor langt man kommer?? Jeg valgte å kjøre. Espen ble kansellert. Tusen takk for at du ville stille opp :)

Så ut av Bergen igjen, men etter ca 1 time så sa pumpen stopp nok en gang. Så da var det bare å jekke opp ermene og bilen. Siden pumpen orginalt sitter under bilen blir det nødvendigvis mye søl. Tror jeg sølte ut og mistet like mye bensin som pumpen kostet :( Med ny pumpe montert i bagasjerom som tikker fornøyd er det bare å gasse på. Den nye pumpen bråkte mye mindre og all fusking er borte, men alt surret med pumpen kostet meg minst 3 timer :(

Dessverre gjorde byttet av pumpe at jeg kom 5 min for sent til kolonnekjøringen over Filefjell. Så da var det bare å snu og kjøre om Voss. Enda en time tapt :(

Når jeg nærmet meg Voss kom det noen dråper regn. Dessverre er vindusviskeren på førersiden dårlig. Så mens jeg stoppet for å ta noen bilder inne Lærdalstunnelen så bestemte jeg å bytte plass på viskerne. Men jeg klarte å knekke plastklipset. Så viskerbladet ble tapet på plass med litt ducttape.

Durer videre og ut på vidda i mørket. Der gikk sikringen til blinklys, viskere, tankmåler, varmeapparat og sikkert mere. Det er tross alt bare 2 sikringer i sikringsboksen på slike biler. Jeg må si jeg ble litt svett da jeg oppdaget at frontlysene begynnte å blafre i mørket midt på vidda. Ekkelt var det og å bremse på glatta da bremsene tar litt mye bak (eller lite foran)

Stoppet i Hemsedal for en burger og nye sikringer

Resten av turen gikk som en drøm, bortsett fra vondt i hodet av bensinlukt.

Så, hva nå?? Nå skal damen inn i verkstedet for en ordentlig service med bytte av alle væsker, kontroll av bremser, justering av ventiler, innvendig og utvendig vask og ny speedometerwire (ekkelt med fotobokser og gjennomsnittsmålinger uten speedometer)
Dolce far niente

vegar
Asfaltjunkie
Posts: 732
Joined: 02 Dec 2007 16:47

#60 Post by vegar » 08 Nov 2013 00:34

Jeg kan også nevne for spesielt interesserte (hr formann (med firpelstemme)) at denne bilen er filmstjerne :)
Dolce far niente

Post Reply