Page 1 of 49

Sir Haggis' britiske oase

Posted: 07 Mar 2006 14:06
by Sir Haggis
Image

Rover Mini Cooper 1993

Motor/drivverk:
- Standard BMC A-serie (A+) 1275ccm shortmotor
- Eksosanlegg i rustfritt, 200 cellers racekatalysator, RC40 bakpotte med stuss på midten
- Overhalt, portet og høvlet topp (<10:1 komp.) med 3-vinklede ventiler/-seter av Vegard Mære i Trondheim
- Vippearmer med høyere løft (1.5)
- Sureflow oljepumpe
- Alu toppdeksel
- Dobbelkjerne aluminiumsradiator
- Girkasse bestykket med "A"-innmat og krysspinne differensial, 3,44 sluttutveksling, sentrert oljepickup (så man kan svinge hardt og lenge til høyre også :) )
- Rettskåret drop-gear sett
- Ekstra støttestag mellom motor (vannpumpe) og torpedovegg

Understell:
- Gaz justerbare dempere
- Hi-Lo's (dingser for enkel høydejustering av bilen)
- Festebraketter type pre '76 mellom fremramme og karosseri (stål og alu kontra morken gummi)
- Galvanisert og pulverlakkert bakramme (slipper å tenkes på i noen år)
- Justerbare nedre bærearmer i front
- Justerbare uniball casterstag
- MiniSpares 4-stemplede alu-kalipere på 7,5" Cooper S-skiver i front, "Superfin" alutromler bak. Alu-omspunnede slanger.

Eksteriør:
- Mini Miglia breddere
- Mojo 7x10" hjul med A032R Yokiser
- JPS-dekaler
- mkI-/bartegrill

Interiør:
- Hjemmetrekt dash i skai
- Cobra Classic seter
- Diverse bling. Håndtak, hendler, sveiver...
- Mountney ratt

Ting på dagsordenen:
Interiør/eksteriør
- Sveise inn nye A-plater (rust, oh really?)
- Fjerne rag-top og lime/poppe på karbonskall
Drivlinje
- MiniSport/ÅKM 7-ports topp "fast road"-spec, ITB's og KMS programmérbar motorstyring

Gjort i vinter

Posted: 07 Mar 2006 14:28
by Sir Haggis
Hjula til Minien har fått en overhaling da de ikke ligna grisen.
Hvordan det gikk for seg kan du lese HER.

Dro med meg dashboardet hjem fra garasjen her om dagen.
Det så nemlig ut som noe man regner med å finne i tresnekker og slettes ikke i en sportsbil av kaliberet det, til vanlig, står i.
Imitert skinn må da være knall, så here goes;

Image

Image

Image

Ikke helt ferdig enda - må brette rundt kantene, lime og stifte, også er jeg litt i tvil om jeg skal lakke hanskeromluka og ramma til klokkene i sort blank.
Innspill?

Legger til at dashbordet ikke var særlig pent, så jeg er ikke i ferd med å ødelegge en fullt brukbar del, i fall noen skulle bli sure.

Blir uansett artig å se hvordan det tar seg ut i vogna

Dash

Posted: 07 Mar 2006 17:44
by garage15
Så flere barkebiller på bildet der.!!!! Dette blir meget tøft lars. Du får jo en rekke spesiallakk til slikt. Prøv Lasse gompen på Gasolin...

Motorsportprodukter kan jp også flokke dette...... Slik dash skal jeg ha i cortinaen. Flott Garasjenavn foresten....
:lol:

Posted: 08 Mar 2006 11:39
by Sir Haggis
Barkebiller, ja. Forhåpentligvis tok limdunsten knekken på alle sammen :)
- for å ikke snakke om lakken...

Image

Ble ikke så aller verst - Motip, sort blank :P

Noen som vet om steder de har krommede ringer som kan passe rundt disse tre klokkene?

krom ringer

Posted: 08 Mar 2006 16:21
by garage15
Kan få maskinert noen i alu hvis det er av interesse. Må ha utv og inv mål.........


Dette tas ikke på ørnen....... :lol:

Posted: 08 Mar 2006 16:32
by Sir Haggis
Kult!
Ja, hvor var det skyvelæret...

deler

Posted: 17 Mar 2006 18:23
by Sir Haggis
I dag kom det jommen noen etterlengtede deler

- Ny bakramme
- Aluflettede bremseslanger
- Gaz støtdempere med justerbar rebound
- Polyurethan motorfester
- Bakre brekkvaier
- Eksosoppheng

Hva jeg trenger for å få bakvogna ned på bakken igjen, kort sagt ;)

Image

Hørte jeg "snoop"? :)

Jålelars

Posted: 21 Mar 2006 02:49
by Sir Haggis
Jeg var nedom bokhandelen og fikk meg en sånn hvit tusj i dag - gjett hva den ble brukt til... :roll:

Image

Posted: 09 Apr 2006 15:53
by Sir Haggis
Etter en oslotur nå i helgen bestemte jeg meg for å sette kjerra inn i varmen igjen - uling i girkassa (hadde det enda vært fra rettskårne Jack Knight drev). Om jeg rekker å få i hende en ny kasse før 19. får jeg bare håpe på.

Suuurt :(

Hipp hipp!

Posted: 12 Apr 2006 11:29
by Sir Haggis
Dag-Roar hadde en girkasse fra en Austin Allegro (Bertone ta deg en bolle) liggende!

Image

Den var ment tatt i bruk for 10 år siden, men ble liggende på hylla - så jeg får håpe den fungerer noenlunde etter litt rengjøring og kjærlighet :)

Image

Takk igjen, Dag-Roar!

Ut med skrapjernet!

Posted: 24 Apr 2006 20:23
by Sir Haggis
Image
Image
Image
Image

Da var den biten gjort - har ikke fått åpna opp kassa enda, men det blir jo spanande å se.

Olja var nemlig sølvaktig når jeg tappet den... :shock:

Posted: 30 Apr 2006 15:27
by Sir Haggis
Tiden det tar å vente på swiftune kam og nye lager til girkassa blir brukt fornuftig til å blinge opp mer eller mindre synlige motordeler :)

Image
El-galvanisert og blåkromatert - snadder!

Simringer, clutchlamell og svinghjulsavdrager kom i går - og da er jo mye gjort.

Julaften!

Posted: 27 May 2006 11:55
by Sir Haggis
I dag kom det en pakke med MiniSport-teip på.

Inni der lå denne;

Image

Som ble grønn...

Image

:D

Diff!

Posted: 09 Jun 2006 13:23
by Sir Haggis
I dag fikk jeg diffen jeg bestilte for... tja... lenge siden.
Tror det ligger en kronisk treghet i engelskmenns metoder å maskinere på, sende pakker i posten og i det hele tatt å melde fra til kunde om bestilling er mottatt, blir behandlet eller hva...
Men, hurra!
Nå gjenstår det bare å få av det ¤#%&/#¤&"@£€@£$'s svinghjulet og begynne montering igjen :)

Image

I bakgrunnen skimtes nylakkert register- og clutchdeksel i nydelig "BMC green engine paint"

:wink:

Posted: 14 Jun 2006 00:19
by Sir Haggis
Image
Image

Da skulle hvertfall dette være det siste som ryker i drivlinja... bank i bordet.