Sir Haggis' britiske oase

Her kan alle Sportsbillosjens _medlemmer_ legge inn sine egne bilder og sine egne garasjereportasjer

Moderators: Christian, stian 1500, martini gasolini

Message
Author
Abarthnorway
Lusker
Posts: 194
Joined: 17 Oct 2011 09:01

#496 Post by Abarthnorway » 14 Dec 2013 00:39

Hei Lars!

Ville helt klart åpnet opp til pakningen på den trange siden av innsugsventilen, der er det tarvelig trangt. "hylla" bør nok beholdes, men den forlengelsen av hylla som "sperrer" mellom innsug og eksosventil fjernes(i mitt hode hvertfall) hvertfall om trimkammer skal brukes.

Ikke ta mitt ord for god fisk dog, intet er testet:-)

Image
Fiat Ritmo Abarth 1987 - Corsa
Mercedes 230 SL Pagode - 65
Fiat 128 Panorama - 79
Alfa 159 SW - 2011
Fiat 130 TC - 84
Fiat 125 TC - 82

User avatar
Sir Haggis
Lagonda fixed again!
Posts: 2571
Joined: 14 Dec 2005 23:31
Location: Kongerød

#497 Post by Sir Haggis » 14 Dec 2013 17:23

Heisa!

Ja, den kanten vil vel bremse for hva som måtte oppnås av scavenge. Eller vil den bidra til mer ønskelig turbulens i kombinasjon med scavenging? Skulle hatt tilgang på CAD med flowsimulator :)

User avatar
Sir Haggis
Lagonda fixed again!
Posts: 2571
Joined: 14 Dec 2005 23:31
Location: Kongerød

#498 Post by Sir Haggis » 16 Dec 2013 23:06

Begynte litt i kveld

Image

Image

Første steg blir å glatte ut alle sømmer og klumper etter støp. Det er ganske grove greier, ja :o

Favorittverktøy for kvelden var nyervervet luksus fra Gasolin;

ImageImage

Abarthnorway
Lusker
Posts: 194
Joined: 17 Oct 2011 09:01

#499 Post by Abarthnorway » 17 Dec 2013 11:22

Bravo!!

Kult å se folk grave i toppene sine - stå på!
Fiat Ritmo Abarth 1987 - Corsa
Mercedes 230 SL Pagode - 65
Fiat 128 Panorama - 79
Alfa 159 SW - 2011
Fiat 130 TC - 84
Fiat 125 TC - 82

Lucky
Lusker
Posts: 103
Joined: 14 Mar 2010 22:58

#500 Post by Lucky » 19 Dec 2013 23:19

Kommer du med en rapport på gromverktøyet? Jeg har litt sliping foran meg, men mangler en kompressor med stor nok kapasitet. Et elektrisk alternativ er mer enn litt interessant, spesielt plassmessig.
Vegard

User avatar
Sir Haggis
Lagonda fixed again!
Posts: 2571
Joined: 14 Dec 2005 23:31
Location: Kongerød

#501 Post by Sir Haggis » 20 Dec 2013 08:30

Har kun 10 minutters bruk som grunnlag, men den spiser godt med portesettet (Speedway) fra Gasolin.
Har kun prøvd de kone rondellene på Ø10-15mm - det klarer den mer enn bra nok å dra på. En kjapp modifikasjon vil nok bli å fjerne fjæra i "gasspedalen", slik at en kan sette et fast turtall.

Kan komme med mer når jeg har gravd litt til :)

Image

User avatar
Sir Haggis
Lagonda fixed again!
Posts: 2571
Joined: 14 Dec 2005 23:31
Location: Kongerød

#502 Post by Sir Haggis » 21 Dec 2013 20:57

Før ventilen ser utgangspunktet slik ut, så jeg tror ikke sluttresultatet skal bli så hakkende galt uansett :)

Image

Etter litt kjapp rydding synes jeg det begynner å ta form;

Image


Lucky; Et kjempepluss med elektrisk porteverktøy er at det ikke bråker noe særlig - kan ha arbeidsradioen lavt på i bakgrunnen ;)
Tror også jeg beholder fjæra på pedalen, da det er greit å kunne trykke på litt ekstra etter behov.

Forøvrig har jeg nesen nedi denne så ting ikke gjøres helt på måfå :lol:

Image

Spit73
Forumnerd
Posts: 2178
Joined: 22 Sep 2007 16:25
Location: Norge
Contact:

#503 Post by Spit73 » 22 Dec 2013 18:29

Godt å se at ammetåken gir seg litt og du begynner på fornuftige sysler.
Har du full kontroll så kjører du for sakte.

Lucky
Lusker
Posts: 103
Joined: 14 Mar 2010 22:58

#504 Post by Lucky » 24 Dec 2013 11:01

Høres bra ut! Tror kanskje det verktøyet må bli en litt sen julegave til meg selv.

Gjør du hele jobben uten å ta ut styringa? (Jeg er 100% nybegynner, så jeg spør av nysgjerrighet.)
Vegard

larsvegas
Asfaltjunkie
Posts: 477
Joined: 02 Mar 2008 16:39
Location: sellebakk

#505 Post by larsvegas » 24 Dec 2013 19:49

De åra jeg jobbet som verktøymaker så brukte jeg kun slike elektriske
slipere, de på luft er rett og slett for svake syns jeg.
prisene faller jo så de har blitt et klart alternativ.
ix-uno-nove

User avatar
Sir Haggis
Lagonda fixed again!
Posts: 2571
Joined: 14 Dec 2005 23:31
Location: Kongerød

#506 Post by Sir Haggis » 29 Dec 2013 14:14

Ok - da legger jeg "luftverktøysortiment" enda lenger ned i bunken over verkstedgadgetønsker :)

Fikk ikke slått meg helt til ro med rådematchingen som ble gjort tidligere, og benyttet meg av et tilbud om lån av en litt mer raffinert og ukentlig kalibrert vekt.

Avdekket avvik på 1,5-2 gram mellom rådene, så da var det på'n igjen...

Image

Image

To desimaler på grammet kan jommen vekke Aspergeren i en, men jeg ga meg på +/- 0,2 gram...

User avatar
Sir Haggis
Lagonda fixed again!
Posts: 2571
Joined: 14 Dec 2005 23:31
Location: Kongerød

#507 Post by Sir Haggis » 29 Dec 2013 14:19

Lucky wrote:Høres bra ut! Tror kanskje det verktøyet må bli en litt sen julegave til meg selv.

Gjør du hele jobben uten å ta ut styringa? (Jeg er 100% nybegynner, så jeg spør av nysgjerrighet.)
Jeg tar ikke ut styringa i denne omgangen. Er nybegynner selv, så jeg tar sikte på å gjøre minst mulig for å ikke grave meg ut av kartet :D
Kun lett rydding og jevning av åpenbare "feil".

gopp
Asfaltjunkie
Posts: 480
Joined: 07 Dec 2008 21:21

#508 Post by gopp » 29 Dec 2013 17:03

Jeg tok heller ikke ut styringene Lucky, og ikke ser det ut til være nødvendig heller. I likhet med Lars tar vi kun en lett opprydding i frykt for å gjøre skade.

Guy Croft har uttalt at han ikke vær særlig imponert over 1242 16v, og at det ikke var mye man kunne gjøre for å få den bra heller. Vi får stole på at kammer og bedre tilgang på luft inn mot toppen gjør nok.
-- Gopp

Div. biler med grønne kuler
Div. Fiat

Spit73
Forumnerd
Posts: 2178
Joined: 22 Sep 2007 16:25
Location: Norge
Contact:

#509 Post by Spit73 » 29 Dec 2013 19:55

Sir Haggis wrote:
To desimaler på grammet kan jommen vekke Aspergeren i en, men jeg ga meg på +/- 0,2 gram...
Pingle. Jeg bruker vekter med 4 desimaler etter komma. Toleransene er 5. Altså +/- 0.0005 gram.
Riktignok ikke råder eller lignende jeg veier opp.
Har du full kontroll så kjører du for sakte.

Abarthnorway
Lusker
Posts: 194
Joined: 17 Oct 2011 09:01

#510 Post by Abarthnorway » 29 Dec 2013 21:50

gopp wrote:
Guy Croft har uttalt at han ikke vær særlig imponert over 1242 16v, og at det ikke var mye man kunne gjøre for å få den bra heller. Vi får stole på at kammer og bedre tilgang på luft inn mot toppen gjør nok.
Og hva slags andre motorer enn Lampredi liker GC..?
Når du ser hans kommentarer ang FIRE motorer så kan man jo lure på hva mannen egentlig driver med??
Prosentuelt er jo økningen i flow på disse motorene formidabel.......selv sammenlignet med mange av hans egne favoritter.

Ikke at jeg er noen stor fan av FIRE selv, men at de har potensiale er jo til de grader bevist her oppe på berget av glade "amatører"......og jeg mistenker at det vi har sett til nå bare er begynnelsen.

Nå har ikke jeg styringene til 500 toppen(fikk levert toppen tom) men om de er lange (nok), er det jo ingen skade skjedd å kutte de rett av og kunne forme kanalen uten styringer i veien:-) det underletter endel....

Kan hende jeg tar veldig feil, men mener å ha "googlet" meg fra til en lengde på 44 mm på 500 8V styring, så noen mm kortere burde kunne duge det også??

Jeg synes dette ser bra ut jeg!
Fiat Ritmo Abarth 1987 - Corsa
Mercedes 230 SL Pagode - 65
Fiat 128 Panorama - 79
Alfa 159 SW - 2011
Fiat 130 TC - 84
Fiat 125 TC - 82

Post Reply