Gopp´s garage

Her kan alle Sportsbillosjens _medlemmer_ legge inn sine egne bilder og sine egne garasjereportasjer

Moderators: Christian, stian 1500, martini gasolini

Message
Author
gopp
Asfaltjunkie
Posts: 480
Joined: 07 Dec 2008 21:21

Gopp´s garage

#1 Post by gopp » 02 Jul 2009 22:07

Heisann,

Det er på tide å bygge garasje, både her og hjemme. Garasjen hjemme er på tegnebrettet, og skal igjennom kommunens apparat denne sommeren. Hvis alt sklir greit, vil det bli en garasje utenfor huset i løpet av høsten.

Alt-i-alt er ikke dages situasjon helt gal, for jeg leier et sted for å mekke sammen med min halvgale bror, og lager leier vi hos en bonde med låve. Jeg er selvfølgelig en mann med sans for kvalitet og design, så det er kun Italienske og Franske vogner i min garasje. De fleste vognene er ikke verd all verdens med kroner, men de er likevel samlet med omhu for senere tider. Det er ikke en evt. økt kroneverdi som er viktig, men at jeg kan se tilbake om noen år å vite at jeg var en luring som samlet på vogner når jeg gjorde det, fordi de muligens har blitt for kostbare for datidens budsjett.

For tiden er det de sterkt undervurderte Fiat fra 70-tallet som er i fokus, og det har blitt 3 stk. X1/9, en -75 12-7, en -75 238, en 850 SC, og en nyere Multipla til transport av familien. En Autobianchi A112 Abarth skal bli løpsvogn i Corsa Italiana, mens en Citroën CX Turbo bør kunne frakte en sliten racervognsjåfør til og fra banene. For nostalgi og komfort er landets eldste CX (-75) som er solgt ny i landet tilgjengelig, og for å få håret på brystkassen til å gro litt ekstra, er en Alfa Romeo Montreal preferert transport. Noen av vognene er i god stand, mens andre ligger i deler, er skakke, eller trenger bare endel omsorg for å igjen glitre.

Inges skal selges, men nye kan komme til om de rette omstendigheter er på plass. Alt lagres tørt, og når jeg får tid skal en og en trekkes frem for å få en dose TLC. Som tidligere biloppretter og lakkerer kan jeg alltids få ting fikset, men det er mangel på tid til oppgaven som er mangelvare.

Bilder og status om garasjen følger senere.

-- Gopp
-- Gopp

Div. biler med grønne kuler
Div. Fiat

User avatar
Jens
 
Posts: 1148
Joined: 24 Jul 2006 12:57
Location: Porsgrunn
Contact:

Velkommen.

#2 Post by Jens » 03 Jul 2009 17:04

Velkommen Gopp. Og lykke til med garasjene.
Har i grunnen ventet litt på att du skulle skaffe garasje her.
Ser frem i mot att du begynner å legge ut bilder av prosjektene dine.
MVH Jens.
Fiat X1/9 Dallara lookalike #34 "krysset"
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no

gopp
Asfaltjunkie
Posts: 480
Joined: 07 Dec 2008 21:21

#3 Post by gopp » 18 Jul 2009 00:25

Hei igjen Losjere!

Her er noen bilder av medlemmer av min garasje. Kun én av disse har frafalt, den røde 155'en, men de andre er i mitt eie. Det er også noen jeg ikke har gode bilder av, men de blir innlemmet etter hvert.

Min "adoptivbil", kjøpt av en losjebror, og skal gjenoppstå i samme ånd som eieren gjennom de siste 18 årene hadde sett for seg:

Image

"Trekkvogna", trenger en ny clutch og en kvaderatmeter stålplate. Herlig CX 25 GTI Turbo + litt trim og litt fete felger:

Image

"CorsaItaliana prosjektbi"l Dette er en -75 modell som er nesten rustfri, og er et påbegynt raceprosjekt fra Sverige. Jeg har masse deler til disse bilene, og alt er lovet videreført til mine døtre. Denne skal bli løpsbil i Dallara-stil, i likhet med min brors X1/9. Hjul, understell og motor er på plass allerede:

Image

"Gatebilen". Dette er en -75 X1/9 som er ganske rusten, men helt komplett. Den har en Uno Turbomotor som er trimmet, og målet er at den skal gjenoppstå som en tilnærmet originalbil, men med Uno Turbo mekanikk. Fet vogn som ble med på lasset når vi handlet den røde, og forbeholdt en av mine døtre:

Image

"Gateraceren". Alfa Romeo 155 wide body, som ble oppgradert med en 2.5 V6, og så godkjent. Senere fikk den et coil-over understell og R-dekk, og jeg fikk smaken på banekjøring (i likhet med min to døtre, som vanligvis satt på). Nå er den solgt, noe jeg egentlig angrer litt på, for det gikk mange timer i å få den slik jeg ville:

Image

"Raceren". Den Italienske Mini. Vogna som fikk all konkurrenter fra tåkeøya til å se ut som stilistiske tilskuere etter at Carlo Abarth har tuklet med dem. Onde tunger vil ha det til at selv to av våre kjære losjebrødre som er mest ihuga GB-fans nå skal kjøre disse flotte vognene på bane fordi deres Mini ikke er akkurat klare til dyst.

Når sant skal skrives, er ikke min klar til banekjøring enda heller, selv om masse arbeide er lagt i støping av former til 4 skjermer med breddere innlagt, takplate i fiber, og motor med 16 ventiler. Hvis alt går på skinner i vinter vil vi stille med vognen på bildene, men med en vekt på under 530 kg.

Image

"Servicevogna". Hvem drar vel på racingstevner uten en servicevogn? En Fiat 238 må jo bli perfekt, bare den blir ferdig. Det blir en egen prosjettråd her nå jeg starter på denne, og den kan bli mer spennende enn flere tror:

Image

"Transportbilen". Mye skal til for å slå en Fiat Multilpa i den den er god til, inkludert det at den er stygg. Bilen transporterer 6 voksne, eller masse dilldall, på en fleksibel og komfortabel måte. Ungene elsker bilen, og min yngste datter på 4 år har adoptert den. Hun påpeker alltid at bilen er hennes, men vi kan låne den....

Image

"Komforten". Norges eldste CX som er solgt ny her til lands. Ekstrem komfort basert på ytterst pålitelig mekanikk. Kan det bli bedre? Vognen har fremdeles de samme skiltplatene som den hadde som ny, og selv om den mangler klarlakk over ca. 40 % av overflaten, er den nesten fri for rust. Den er perfekt stand mekanisk, og et svært enkelt restaureringsobjekt. Den er såpass komfortabel, at jeg trolig hadde mistet lappen i en evt. kontroll den dagen jeg hentet den, for den opplevde hastigheten var minst 30% lavere enn den jeg vanligvis ferdes i.

Image

"Scooteren". Alle må ha en slik! Jeg har ikke kjørt min 1959 Lambretta 150 Li på noen år nå, men en liten service av eier nr. 3 (meg) ville nok gjort den klar for nye turer på landeveien. Det er synd å se at Vespa har fått slik oppsving i markedet med deres håpløse konstruksjon, mens Lambretta avgikk med døden pga. designblemmer og slett forretningssans.

Image

Jaja, så ble det endelig en slik.

Du verden hvor jeg har ønsket med en Fiat 850 SC, men først nylig var det en losjebror som var villig til å slippe sin. Bilen er ikke den på bildet, men den kan fort bli slik.
Image

Felgene som ligger på loftet er nok noe for brede for originalskjermene, og da kan det jo bli litt lite med en trimmet 1050 ccm. Kanskje den ene 130 TC motoren jeg har liggende skal slippe til? 2000 OT Super America Replica hadde vært helt OK for meg :)

Image

Gromvogna. Bare ment for finturer. Blir dessverre brukt alt for lite, selv om den er en meget artig vogn. Det var ikke mange vogner som var like avanserte i begynnelsen av 70-tallet, og nybilprisen gjenspeilet dette. Tørrsumpsmøring, 90 graders båtmotor med 4 kammer, innsprøytning, ventilerte skiver rund baut, diff. brems og 5-trinns kasse med "dog-leg".

Først nylig har den fått en "aksept" for sitt gode design og flotte teknologi av mindre vitende kjøpere, og prisene er heldigvis på vei dit de hører hjemme. Artig, ufornuftig vogn...

Image
-- Gopp

Div. biler med grønne kuler
Div. Fiat

larsvegas
Asfaltjunkie
Posts: 477
Joined: 02 Mar 2008 16:39
Location: sellebakk

#4 Post by larsvegas » 18 Jul 2009 09:17

ser du har godt med prosjekter ja. du går nok ikke tom med det første.
har dere kjøpt dallara kit, eller har dere laga former? lurer litt på en slik jeg også når prototipon er ferdig.

ellers får jeg gratulere med 850n, lurte veldig på denne jeg også da jeg drømmer om en 2000ot.

tror det er godt du bygger garasje for å få plass til noe av prosjektene.
deillig samling.
ix-uno-nove

martini gasolini
Formann
Posts: 2500
Joined: 12 Oct 2005 22:37
Location: Posh grunn
Contact:

#5 Post by martini gasolini » 18 Jul 2009 11:08

Hei Marius!

FinFin garasje!
Godt å se at noen garasjer er bredere og dypere enn andre!
Syntes Montreal er noe av det cooleste som har forlatt Alfa fabrikken!
Du har gjengs over et fantastisk vidd og utsøkt smak når det gjelder biler sir :D

Martini Gasolini
Everybody needs a Yugo !

Fiat 850 1973
Fiat 126 1975
Fiat Panda 1986
Fiat Panda 2004
Ferrari 308 gt4 Dino 1975
Fiat Panda Corsa Italiana 1986-2001
Fiat Multipla 1961
Lancia Delta Integrale 1991 8v
Fiat Cinquecento Sporting racer 1995


Forza Italia!!!

gopp
Asfaltjunkie
Posts: 480
Joined: 07 Dec 2008 21:21

#6 Post by gopp » 18 Jul 2009 11:55

Takk for kommentarene!

Bror har et sett med Dallara-breddere, vinge og det hele, så vi tar en avstøp av dette for å bygge bilen så lett som den fortjener. Vi har vurdert litt frem og tilbake på motorer, og har begge en 130 TC, en Uno T, og en Brava/Bravo/Multipla/Marena 1.6 16v hver stående. Den ender med en trimmet 16v for oss begge, da det blir det nærmeste man kommer Dallara, og blokka er den samme som i X1/9. "Overskuddsmotorene" kommer nok til sin rett i noe annet. Det er jo linet opp med prosjekter for mange år fremover, men det er bedre å samle opp nå, så er man sikker på at man for tak i de rette godbitene :)

Steike, jeg glemte en vogn.

"Konebilen". Innkjøpt i 2000 fra Syd-Frankrike, hvor den kun var sommerkjørt. Nå har den akkurat passert 100.000 km, og er i god stand. Kona skulle ta lappen, men har aldri somlet seg til det, så jeg disponerer også denne.

Image
-- Gopp

Div. biler med grønne kuler
Div. Fiat

User avatar
Jens
 
Posts: 1148
Joined: 24 Jul 2006 12:57
Location: Porsgrunn
Contact:

Spark i røven.

#7 Post by Jens » 28 May 2012 19:42

Image

Om dere har planer på å delta i 2013 så er det vel på tide å begynne å gjøre
noe snart? Og vi vill ha jevnlige bilderapporter her.
Fiat X1/9 Dallara lookalike #34 "krysset"
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no

gopp
Asfaltjunkie
Posts: 480
Joined: 07 Dec 2008 21:21

Re: Spark i røven.

#8 Post by gopp » 28 May 2012 22:54

Jens wrote: Om dere har planer på å delta i 2013 så er det vel på tide å begynne å gjøre
noe snart? Og vi vill ha jevnlige bilderapporter her.
Du har rett Jens!

Vi er bakpå, både min nye co-pilot og jeg har for mange andre prosjekter. Det eneste som har skjedd i riktig retning er at co-piloten har tatt debutantlisens, og er nå forpliktet til å ratte 4 løp innen 2013.

Ellers driver han å får totalrenovert (til minste partikkel) en Hawk 3000 på Tåkeholmen, noe som tar fokus og ikke minst masse pæng. Vi henter den om en måned, så det blir stas å ratte denne på norske skilter (som den eneste i Norge)

Selv har jeg rota med litt annet, og fjorårets kosebil trengte litt stell.
Image

Fruen var også med på noen turer i fjor.
Image

I vinter tok jeg tok ut motor for å bytte pakninger, og girkasse byttet jeg 2. girs drev på. Dessuten fikk den litt kosmetisk stell, og den har blitt luftet en tur etter dette.
Image

Image

En litt kjip oljelekkasje fra oljetrykksgiveren satt stopper for videre koseturer, og jeg har ikke tid til fikse dette får årets store tur.

Om to uker skal fruen og jeg på et arrangement i Frankrike for å feire 40-års jubileet for lanseringen av Maserati Khamsin. Det kommer 25 biler fra hele Europa, ikke så ille ettersom det kun er bygget 430 stk. fra -72 til -83. For meg er likevel en av gjestene det viktigste, Marcello Gandini stiller, og håndhilse på ham blir verd hele turen på 200 mil hver vei. For de som ikke vet, så tegnet han en rekke biler hos Bertone, Miura, Countach, Jarama, Espada, Urraco, 308 GT4, X1/9, Khamsin, Carabo, Stratos, Lele, BX og 5-serie. Litt snoop med andre ord.

Vi kjører selvfølgelig Khamsin, og dette er også den første produksjonsbilen. Kun en prototype er eldre, og den kommer trolig også. Vi kjøpte bilen i fjor høst og trenger en stor service etter mye stillstand, noe som ble påbegynt i forrige uke.

Image

Image

Image

Så A112 må vente til sensommeren, men René og jeg får kaste på mer køl for å nå målet. Dette var kanskje ikke det svaret du ønsket?

:roll:
-- Gopp

Div. biler med grønne kuler
Div. Fiat

User avatar
EcurieEcosse
Reservognchauffeur
Posts: 213
Joined: 24 Mar 2009 22:33
Location: Skien
Contact:

#9 Post by EcurieEcosse » 29 May 2012 21:15

Oj - samme girkasse som Lotus Esprit S1-S3.
Eller kanskje det er Esprit som har samme girkasse som Citroen SM og Maserati Merak ??

Nydelige biler i hvertfall :-)
Add lightness

Marcos 2 litre V4 (1969)
Lotus Esprit (prosjekt) (1979)
Moto Guzzi Le Mans 1000 (1985)
Chevy Blazer S-10 (1983)

L(ots)
O(f)
T(orque)
U(sually)
S(ideways)

vegar
Asfaltjunkie
Posts: 732
Joined: 02 Dec 2007 16:47

#10 Post by vegar » 30 May 2012 10:55

Hadde ikke Esprit noe Renult-greier??

User avatar
EcurieEcosse
Reservognchauffeur
Posts: 213
Joined: 24 Mar 2009 22:33
Location: Skien
Contact:

#11 Post by EcurieEcosse » 01 Jun 2012 22:50

Esprit hadde Citroen SM / Maserati Merak transaksel fra starten i 1975 og fram til omtrent 1987, da gikk de over til Renault UN1 trans :-)
Add lightness

Marcos 2 litre V4 (1969)
Lotus Esprit (prosjekt) (1979)
Moto Guzzi Le Mans 1000 (1985)
Chevy Blazer S-10 (1983)

L(ots)
O(f)
T(orque)
U(sually)
S(ideways)

gopp
Asfaltjunkie
Posts: 480
Joined: 07 Dec 2008 21:21

#12 Post by gopp » 02 Jun 2012 00:09

EcurieEcosse wrote:Esprit hadde Citroen SM / Maserati Merak transaksel fra starten i 1975 og fram til omtrent 1987, da gikk de over til Renault UN1 trans :-)
Det er riktig!

Det er produsert mer enn 12.000 SM, hvor de aller fleste er med manuell kasse, og ca. 1.800 Merak. Hvor mange Esprit og Ligier det er laget med denne kasse vet jeg ikke, men siden SM kom på 60-tallet tror jeg det er riktig å kalle det "Citroën-kasse", og ikke "Lotus-kasse" :lol:

Det er litt diskusjoner om hvor mye av girkassen som stammer fra Citroën mot slutten av produksjonen. I de siste årgangene av Merak (som gikk frem til -83) var det stadig flere ZF-deler i girkassene, men huset skal ha vært likt hele tiden. Ganske grei girkasse å jobbe med når man kjenner et par triks. En hyggelig svenske kom med akkurat den informasjonen jeg trengte for å få kassa fra hverandre.

Merak er en veldig hyggelig bil, men det er ikke en bil med de samme kjøreegenskapene som Esprit. Den er laget som en GT, og var et mer komfortabelt alternativ til Ferrari 308 GT4 og Lamborghini Urraco, på bekostning av ytelse.
-- Gopp

Div. biler med grønne kuler
Div. Fiat

gopp
Asfaltjunkie
Posts: 480
Joined: 07 Dec 2008 21:21

#13 Post by gopp » 02 Jun 2012 00:15

Jens, det er faktisk gjort et lite steg til i riktig retning. En liten en-akslet BJT for små biler er handlet inn i UK, og jeg skal over til sommeren for å hente den.

Det er også handlet inn en losjevogn som er i helt andre enden av skalaen på de to Maseratiene. Denne skal ikke beholdes original, men skal legges ned mot moder jord så langt det lar seg gjøre. Dere skal bli oppdatert når prosjektet starter, men som Jens er inne på så har jeg noen forpliktelser i 2013 som må prioriteres.
-- Gopp

Div. biler med grønne kuler
Div. Fiat

gopp
Asfaltjunkie
Posts: 480
Joined: 07 Dec 2008 21:21

#14 Post by gopp » 30 Aug 2012 23:13

Ting tar tid!

Jeg drar over til UK for å hente den nye BJT biltralla den 14/9. Som trekkvogn handlet jeg en Multipla JTD, kjekt med en delebil. For å være sikker på å holde løftet vi ga bla. Jens om start i Corsa Italiana 2013 har vi investert litt til, dessuten hadde det vært for dumt å kjøre fra UK med tom henger.

Vi må lære å gire med venstre hånd, for denne lille tassen ble handlet i kveld.
[img]http://www.bigfiat.co.uk/photos/images/ ... 04_jpg.jpg
[/img]

Planen med å bygge ferdig A112 er ikke skrinlagt, og vi begynner i vinter, men bør nå være sikret start ved første løp. Tekniske data på Cinq er 630 kg. 1108 på 98 hk @ 6800. 11/55 utveksling på diff og brems på denne.

Siden vi ikke kan kjøre bil bør ingen skjelve i kjøredressen, men bilen er i alle fall god nok til at vi bør kunne kjempe om sisteplassen :lol:
Last edited by gopp on 31 Aug 2012 18:03, edited 1 time in total.
-- Gopp

Div. biler med grønne kuler
Div. Fiat

martini gasolini
Formann
Posts: 2500
Joined: 12 Oct 2005 22:37
Location: Posh grunn
Contact:

#15 Post by martini gasolini » 30 Aug 2012 23:22

Skrabbis med ny bil!
Den der er killer,digger girboksen:)

Martini Gasolini
Everybody needs a Yugo !

Fiat 850 1973
Fiat 126 1975
Fiat Panda 1986
Fiat Panda 2004
Ferrari 308 gt4 Dino 1975
Fiat Panda Corsa Italiana 1986-2001
Fiat Multipla 1961
Lancia Delta Integrale 1991 8v
Fiat Cinquecento Sporting racer 1995


Forza Italia!!!

Post Reply