Gopp´s garage

Her kan alle Sportsbillosjens _medlemmer_ legge inn sine egne bilder og sine egne garasjereportasjer

Moderators: Christian, stian 1500, martini gasolini

Message
Author
gopp
Asfaltjunkie
Posts: 480
Joined: 07 Dec 2008 21:21

#46 Post by gopp » 10 Nov 2013 23:04

Noen som husker denne?
Image

Forhagen i går, etter noen år på tørt lager
Image

En del krøll innvendig
Image

Etter litt demontering
Image

Ferdig spent opp og klar for litt strekk
Image

Stivere i fronten enn man skulle tro disse småtassene. Vi fant ut i kveld at den skrudde traversen under motoren hadde fått seg en smell, og dermed holdt igjen slik at fremre stiver ikke kom på plass igjen. Ved å skru ut boltene til denne var det ikke mange dragene før alt stemte.

Image

Litt finretting og montering av nye deler må påregnes, men nå lager den ikke tre spor i snøen lenger. Ny eier får med originale NOS deler for alt som trengs, og det er ikke rare jobben å montere dette sammen, En helg tipper jeg, så er den klar for lakk.

Image

Nå er den tilbake i forhagen, og vi rakk også å demontere en Stenhøy løfter som jeg skal ha i garasjen. En god søndagskveld vil jeg si.
-- Gopp

Div. biler med grønne kuler
Div. Fiat

martini gasolini
Formann
Posts: 2500
Joined: 12 Oct 2005 22:37
Location: Posh grunn
Contact:

#47 Post by martini gasolini » 10 Nov 2013 23:10

Godt å se noen er aktive !
Men lurer,kryssmåling og oppretting,hva er typiske målepunkter?
Fex på en tolvsju som vi alle kjenner så godt.


Martini Gasolini
Everybody needs a Yugo !

Fiat 850 1973
Fiat 126 1975
Fiat Panda 1986
Fiat Panda 2004
Ferrari 308 gt4 Dino 1975
Fiat Panda Corsa Italiana 1986-2001
Fiat Multipla 1961
Lancia Delta Integrale 1991 8v
Fiat Cinquecento Sporting racer 1995


Forza Italia!!!

gopp
Asfaltjunkie
Posts: 480
Joined: 07 Dec 2008 21:21

#48 Post by gopp » 10 Nov 2013 23:23

martini gasolini wrote:Godt å se noen er aktive !
Men lurer,kryssmåling og oppretting,hva er typiske målepunkter?
Fex på en tolvsju som vi alle kjenner så godt.


Martini Gasolini
F.eks. på tolvsju bruker man de små hullene i brakettene som holder stabstaget foran. Der stikker det ut en liten gummiknott, som er en del av selve foringen. Tipper denne har en diameter på 3 mm. Så finner man punkter langt bak, som propper i kanalen eller boltene til setefeste. Vi brukte begge, slik at vi var sikre på at vi hadde gode målepunkter. Veldig viktig at stabstagfestet er korrekt, for vi hadde litt avvik når vi begynte å kontrollmåle i kveld, og det resulterte i 3 cm. avvik i akselavstand pr. side. Dette er forresten også viktig mål å sjekke innledningsvis.

På toppen av tårene er det viktig å sjekke, og her er det boltene som holder fjærbeina som brukes. Vi målte mot flere punkter også her, slik som bakkant forskjerm og takrenne. Det er viktig å måle både i lengderetning og i kryss. Vi hadde fine mål på lengden, men hadde fronten ca. 5 mm. for langt over på slutten, og derfor er det siste draget rett mot høyre på bilen. Selve rettingen tok vel ikke mer enn ca. to timer, men så var det oppspenning, demontering av deler og litt tid på å få den ned fra rettebenken. Dette var jo yrket mitt før, men nå gjorde jeg jobben med min bror, som fremdeles er i faget.
-- Gopp

Div. biler med grønne kuler
Div. Fiat

gopp
Asfaltjunkie
Posts: 480
Joined: 07 Dec 2008 21:21

#49 Post by gopp » 27 Dec 2013 18:39

Lenge siden vi oppdaterte noe her, men nå er vi endelig i gang igjen med Corsabilen. Denne gangen driver vi med ting vi ikke har peiling på, men om man ikke prøver vil man jo aldri komme noen vei.

Toppen er en 1242 ccm. 16v fra en Punto II 80 ELX. Jeg har lenge gått med planer om å prøve FIRE med 16v, men først nå skjer det endelig noe. Det er ganske få som har trimmet disse motorene skikkelig, for 8v er mye enklere å billigere. Ventilene er små, 27 mm. innsug og 22,5 mm. eksos.

Innsugsporter på syl. nr. 1. En er urørt og en er rensket opp. Verktøyet som er brukt er en Dremel med slangepakke, slipestener og små slipebånd.
Image

Det som ikke er så veldig synlig på bildet er at det originalt er en "kul" i kanalen mellom styringen og setet. Her synes et stygt hakk på den urørte kanalen, og det er fjernet noe ekstra gods på dette stedet på kanalen jeg har bearbeidet. Ved å fjerne kulen får jeg en jevnere overgang mot setet, men det er fremdeles ikke helt bra. Setet går rett og slett for langt inn i godset i toppen til at man kan få en pen kurve her.
Image

Image

I forbrenningskammeret turte jeg ikke ta noe, annet enn at en liten kant på ca. 1 mm. fikk en ørliten knekk. Jeg syntes den sto vell nærme ventilen, men det er ikke mye klaring ut til toppakningen.
Image

Throttlebodies fra CBR600. Disse har 40 mm. kanaler og 38 mm. spjeld. Jeg kjøpte dem komplett med dyser, ledninger, bensinregulator og TPS. Planen er å gjenbruke alt dette og styre motoren med KMS som de andre i Coppa-banden gjør.
Image

Image

Det hadde vært topp med tilbakemeldinger på bildene. Selv har jeg ikke peiling, annet enn det jeg har lært av teori fra folk som kan mer enn meg om dette, som igjen kombineres med litt sunn fornuft. Om dette virker gjenstår uansett å se.

Hilsen Marius
-- Gopp

Div. biler med grønne kuler
Div. Fiat

Abarthnorway
Lusker
Posts: 194
Joined: 17 Oct 2011 09:01

#50 Post by Abarthnorway » 27 Dec 2013 23:31

Moro!!

Trodde faktisk dette var en 500 8V topp et øyeblikk!,,


Image

Image

Ser klin lik ut som 8V ned mot ventilsetet......dog avslørt av at kanalene ligger faretruende nærme hverandre for en 8V.

500 toppene er jo tilnærmet upløyd mark for både 8v og 16v modellen.

Denne er jeg nysgjerrig på - får man ta en titt ved anledning??
Fiat Ritmo Abarth 1987 - Corsa
Mercedes 230 SL Pagode - 65
Fiat 128 Panorama - 79
Alfa 159 SW - 2011
Fiat 130 TC - 84
Fiat 125 TC - 82

gopp
Asfaltjunkie
Posts: 480
Joined: 07 Dec 2008 21:21

#51 Post by gopp » 28 Dec 2013 01:32

Du har rett Remi, fra bildene ser dette ganske likt ut.

Litt ekkel overgang mellom setet og kanalen, men den er litt forbedret nå. Klarer ikke få det bra uten å ta i ganske mye, og det tror jeg ikke at jeg er rette mannen til å gjøre. Teorien min er at jeg gjør mindre skade om jeg endrer lite. Det er fort gjort å gjøre noen grep som ender opp med dårligere resultat enn utgangspunktet.

Jeg kan svinge innom deg en tur på nyåret. Tar med både topp og throttle bodies. Alternativ kan du ta turen hit, jeg bor ikke langt unna deg.
-- Gopp

Div. biler med grønne kuler
Div. Fiat

User avatar
Sir Haggis
Lagonda fixed again!
Posts: 2571
Joined: 14 Dec 2005 23:31
Location: Kongerød

#52 Post by Sir Haggis » 29 Dec 2013 14:35

Det slites med seriemaskinerte ventilseter her i fjøset også - 500 8V.
Kanalene går innunder seteringen, så man burde ideellt (?) sett fylle den med noe for å få en jevn uavbrutt kurve inn mot ventilen.

Hadde du turt å bruke JB der, Remi?

gopp
Asfaltjunkie
Posts: 480
Joined: 07 Dec 2008 21:21

#53 Post by gopp » 29 Dec 2013 16:59

Sir Haggis wrote:Det slites med seriemaskinerte ventilseter her i fjøset også - 500 8V.
Kanalene går innunder seteringen, så man burde ideellt (?) sett fylle den med noe for å få en jevn uavbrutt kurve inn mot ventilen.

Hadde du turt å bruke JB der, Remi?
Jeg har også tenkt den tanken, men kommer ikke til å gjøre det (selv om Remi sier noe annet).

Et annet alternativ som hadde hjulpet er å frese litt i selve ventilsetet for å gjøre overgangen mot kanalen jevnere. Man kan ta litt før man kommer til anleggsflaten mot ventilen, men ikke mye. Hva tror dere om dette?

En helt annen sak er råder. Her må vi ha noe nye greier, men jeg er ikke helt sikker på hva som passer i våre stempler. Vi er ikke på "bigblock-kjøret" som dere andre, men bruker 1108 ccm. blokk og veiv. Blokka er borret til 1242 ccm borring og vi har stempler som er ment for 1242 ccm. 16v. Veivtappen på 1108 er ikke lik som 1242, men om stempelpinnen er anderledes vet jeg ikke enda. Må ut å måle litt i kveld.

Her er et alternativ som kanskje passer. Litt dyrt riktignok. http://www.ebay.co.uk/itm/270769770499
-- Gopp

Div. biler med grønne kuler
Div. Fiat

vegar
Asfaltjunkie
Posts: 732
Joined: 02 Dec 2007 16:47

#54 Post by vegar » 29 Dec 2013 18:49

Syns ikke det er dyrt. Mye penger kanskje, men ikke dyrt
Dolce far niente

Abarthnorway
Lusker
Posts: 194
Joined: 17 Oct 2011 09:01

#55 Post by Abarthnorway » 29 Dec 2013 22:08

Litt off topic på din tråd muligens Marius....
Sir Haggis wrote:Det slites med seriemaskinerte ventilseter her i fjøset også - 500 8V.
Kanalene går innunder seteringen, så man burde ideellt (?) sett fylle den med noe for å få en jevn uavbrutt kurve inn mot ventilen.

Hadde du turt å bruke JB der, Remi?

Nix - JB kun sammenhengende og ikke helt inntil setet - der er det aluminium hele veien rundt. Jeg er feil person å spørre - min første bruk av JB....

På 500 toppen som jeg roter med hadde samme problemet.... Dog ser det værre ut enn det faktisk er:-) Nå har jeg slipt ganske godt i aluminiumen på langsiden ned fra setet for å skape en bue istedet for "skråtak". Under setet går kanalen nå rett ned noen mm før buen ned mot styringen begynner. Når jeg så båndslipte av rundt 0.1 mm fra innsiden av setet er underkuttet så og si borte, og i mine øyne ser det riktigere ut (uten at det behøver å bety noe som helst!!!)

Image

Dette bildet er fra relativt tidlig i prosessen - nå er ytterligere materiale fjernet, og har også slipt ørlite på selve setet da det så miserabelt ut......så og si ingen undercut lenger....

Man bør nok ikke ta for mye fra innerdiameter på setene. Med 33 mm innsugsventil og 30 mm innerdiameter på setet er det ikke mye materiale til overs....
Fiat Ritmo Abarth 1987 - Corsa
Mercedes 230 SL Pagode - 65
Fiat 128 Panorama - 79
Alfa 159 SW - 2011
Fiat 130 TC - 84
Fiat 125 TC - 82

gopp
Asfaltjunkie
Posts: 480
Joined: 07 Dec 2008 21:21

#56 Post by gopp » 29 Dec 2013 22:30

vegar wrote:Syns ikke det er dyrt. Mye penger kanskje, men ikke dyrt
Du har nok rett Vegar, man må vel opp i såpass for å få noen gode råder. Har du noen andre tips på hvor man bør handle?

Ellers var jeg ute i garasjen en tur i kveld og tok noen mål og vekter.

Her er kråketær nedfelt på potent papir:
Image

Ny massiv follower veier 34g
Ny øvre retainer veier 8g (den nedre beholdes original)
Nye stivere fjærer veier det samme som de originale, og ventilene beholdes som de er.

Kammene blir i kategorien "lett race", med 291 grader på innsug og 283 grader på eksos. Fabrikatet er Catcams.

Jeg sjekket noen mål på stemplene. Pinnen er på 18,00 mm. på både de nye stemplene og de som står i 1108 originalt. De sitter uten låseklips, og er presset på råden (flyter i stemplet). Hvordan demonterer man disse på korrekt vis? Måtte bruke litt krefter i skrustikka for å få ut de gamle bitene, men har ikke lyst til å gjøre det samme på nye deler.

Jeg målte stempelhøyde på følgende vis
Image

Korrekte mål viser at det skiller 1,75 mm. mellom 1108 og 1242 16v stempler, hvor førstnevnte er høyest.

Nå vet jeg ikke hvor langt opp mot toppen av blokka de to forskjellige motorene stopper stemplene, men dette skal jeg måle. 16v motoren står på lageret, så det tar noen dager før jeg får sjekket.

Dersom det viser seg at begge har stempler som stopper stamme sted må jeg nok ta av litt på toppen av blokka for å få samme kompresjon som originalt på 1242 16v. Dette går uten å få tillegg i regnearket fordi det er motoren toppen kommer fra som legges til grunn for 16v motorer, i motsetning til 8v motorer.

Her er noen bilder av stemplene. 1108 8v og 1242 16v. Borring er 70,8 mm. på sistnevnte, 0,8 mm. mer enn på 1108.

Image

Image

Image
-- Gopp

Div. biler med grønne kuler
Div. Fiat

User avatar
Jens
 
Posts: 1148
Joined: 24 Jul 2006 12:57
Location: Porsgrunn
Contact:

Big Fiat.

#57 Post by Jens » 29 Dec 2013 23:13

Hvordan demonterer man disse på korrekt vis? Måtte bruke litt krefter i skrustikka for å få ut de gamle bitene, men har ikke lyst til å gjøre det samme på nye deler.
Du behøver ikke å demontere dem. De nye stemplene dine har spor for låse klips. Og stakene du refererer til har bronseforinger = full flytende.
Monter ett låse klips smør alle delene med motorolje hold staken på plass inne i stempelet skyv inn kryss pinnen for hånd monter det andre klipset.[/quote]
Fiat X1/9 Dallara lookalike #34 "krysset"
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no

vegar
Asfaltjunkie
Posts: 732
Joined: 02 Dec 2007 16:47

Re:

#58 Post by vegar » 17 May 2016 18:38

gopp wrote:Noen som husker denne?
Image

Forhagen i går, etter noen år på tørt lager
Image

En del krøll innvendig
Image

Etter litt demontering
Image

Ferdig spent opp og klar for litt strekk
Image

Stivere i fronten enn man skulle tro disse småtassene. Vi fant ut i kveld at den skrudde traversen under motoren hadde fått seg en smell, og dermed holdt igjen slik at fremre stiver ikke kom på plass igjen. Ved å skru ut boltene til denne var det ikke mange dragene før alt stemte.

Image

Litt finretting og montering av nye deler må påregnes, men nå lager den ikke tre spor i snøen lenger. Ny eier får med originale NOS deler for alt som trengs, og det er ikke rare jobben å montere dette sammen, En helg tipper jeg, så er den klar for lakk.

Image

Nå er den tilbake i forhagen, og vi rakk også å demontere en Stenhøy løfter som jeg skal ha i garasjen. En god søndagskveld vil jeg si.
God bil. Håper å sette tenna i den snart :)
Dolce far niente

Post Reply