EcurieEcosse hovedsakelig britisk garasje

Her kan alle Sportsbillosjens _medlemmer_ legge inn sine egne bilder og sine egne garasjereportasjer

Moderators: Christian, stian 1500, martini gasolini

Message
Author
Spit73
Forumnerd
Posts: 2178
Joined: 22 Sep 2007 16:25
Location: Norge
Contact:

#46 Post by Spit73 » 28 Aug 2011 21:37

Gøy å se at Lotusen begynner å våkne. :lol:
Har du full kontroll så kjører du for sakte.

User avatar
EcurieEcosse
Reservognchauffeur
Posts: 213
Joined: 24 Mar 2009 22:33
Location: Skien
Contact:

#47 Post by EcurieEcosse » 05 Sep 2011 19:02

Etter noen timer i garasjen, med bruk av børster, skraper, 40-papir, white spirit og tynner, så ble resultatet slik:

Image
Image
Image

Deretter nedvask med ytterligere klunker med tynner, og flere timer med pensler av forskjellige slag:

Image
Image
Image
Image

Da ska'n få hvile noen dager før jeg begynner med nav, bærearmer o.l.
Add lightness

Marcos 2 litre V4 (1969)
Lotus Esprit (prosjekt) (1979)
Moto Guzzi Le Mans 1000 (1985)
Chevy Blazer S-10 (1983)

L(ots)
O(f)
T(orque)
U(sually)
S(ideways)

gopp
Asfaltjunkie
Posts: 480
Joined: 07 Dec 2008 21:21

#48 Post by gopp » 05 Sep 2011 21:07

Deilig å se dette!

Pass på å skru den sammen også, så blir det en bil med både gode kjøreegenskaper og kvalitet, noe som er mer enn man kan si om originalen.
-- Gopp

Div. biler med grønne kuler
Div. Fiat

User avatar
clubMan
Forumnerd
Posts: 1373
Joined: 28 Aug 2008 22:52
Location: Skien

#49 Post by clubMan » 05 Sep 2011 22:38

Rent og pent, det liker jeg...........
-71 sMini Clubman 1380
-72 Austin sMini Clubman Estate (SOLGT)
-68 Corvette 427 cab.

User avatar
EcurieEcosse
Reservognchauffeur
Posts: 213
Joined: 24 Mar 2009 22:33
Location: Skien
Contact:

#50 Post by EcurieEcosse » 05 Sep 2011 22:42

Husker jeg satt på med en kjenning t/r Oslo en gang med en S2 Esprit, og rett før vi kjørte ut på Drammensveien på hjemtur kom det et "klunk" i bilen. Sjåføren kikket i speilet og stoppet, gikk ut og plukket opp en stor bolt fra veien. Det viste seg det var ene festet til stabilisatorstaget!
Glad til det ikke skjedde i god fart - og at det ikke var til bærearmen...
Add lightness

Marcos 2 litre V4 (1969)
Lotus Esprit (prosjekt) (1979)
Moto Guzzi Le Mans 1000 (1985)
Chevy Blazer S-10 (1983)

L(ots)
O(f)
T(orque)
U(sually)
S(ideways)

User avatar
EcurieEcosse
Reservognchauffeur
Posts: 213
Joined: 24 Mar 2009 22:33
Location: Skien
Contact:

#51 Post by EcurieEcosse » 25 Dec 2011 01:43

Har hatt litt trøbbel med bensintanken på Marcosen helt siden jeg tok den i bruk. Trøbbelet er at giveren til tankmåleren sitter i et hull omtrent midt på bakveggen av tanken, og denne bakveggen er synlig innerst i bagasjerommet. Dermed drypper det stadig litt bensin ned i bagasjerommet og dette har vært et irritasjonsmoment hele tiden. Det er en sikkerhetsrisiko i forhold til gnister / brann, og det gjør at bagasjen lukter bensin. Har byttet pakninger flere ganger, pakket om flere ganger og byttet giver til tankmåleren. Uten å få orden på det.

Så i høst begynte jeg å sondere litt i markedet etter noen som kunne sveise meg en ny tank med en annen plassering av giveren.

For noen dager siden ankom herligheten:

Image

Image

Den har flere fordeler i forhold til den gamle:

Har hullet til giveren på toppen
Er den en del lettere en den gamle ståltanken
Har en "dagtank" innebyggd med tanke på det kommende innsprutet.
Har moderne "nipler" for tilkobling av rørene for bensin inn- og ut

Og så synes jeg den er flott å se på
:D

Fordi bensinen i markedet nå er i ferd med å bli "blandet ut" med etanol (alkohol) er det likevel viktig å være føre var. Aluminium reagerer med alkohol (korroderer), og derfor kjøpte jeg et "tank sealer kit" hos Gasolin, med kjemisk rengjøring/etsing og et kjemisk belegg som både tåler alkohol og sikrer eventuelle porer i sveisingen.

Image

Neste trinn for Marcosen er sveising av ny eksosmanifold i rustfritt...
Add lightness

Marcos 2 litre V4 (1969)
Lotus Esprit (prosjekt) (1979)
Moto Guzzi Le Mans 1000 (1985)
Chevy Blazer S-10 (1983)

L(ots)
O(f)
T(orque)
U(sually)
S(ideways)

User avatar
EcurieEcosse
Reservognchauffeur
Posts: 213
Joined: 24 Mar 2009 22:33
Location: Skien
Contact:

#52 Post by EcurieEcosse » 25 Dec 2011 01:57

Oppdatering for Lotusen:

På lille julaften ankom en heeerlig julepresang fra Statens Vegvesen / Biltilsynet. Det var svar på en søknad jeg sendte første gang 1. april i år om forhåndsuttalelse / godkjenning av bytte av motor og ombygging av hjuloppheng og bremser på min gamle Lotus Esprit.

Min søknad stilet rett til Vegdirektoratet inneholdt en ganske detaljert beskrivelse - og bilder - av hva jeg hadde tenkt å gjøre, med hele hjulopphenget, bremser, innredning, motor, girkasse etc. Og jeg viste til hvordan Lotus Esprit hadde utviklet seg fra den kom i slag i 1976 og fram til den ble avsluttet tidlig på 2000-tallet. Da med en egenprodusert dobbelturbo båtmotor-motor på 350 hk.

Så fulgte en del kommunikasjon med både Vegdirektoratet og den lokale vegstasjonen i Skien, hvor jeg bl.a. hadde besøk av to uniformerte representanter fra "Statsmakten" hjemme i min garasje for å se på prosjektets alle bestanddeler. Vegdirektoratet dro inn en egen ekspertkomitè de har nedsatt for om- og oppbygging av kjøretøy, og de har gjort en utredning som resulterte i et notat på fire tettskrevne sider.

Dette notatet var igjen vedlegg til et svarbrev jeg altså mottok 23.12. med full klarering for ombyggingen. Det eneste jeg av mine planer som ikke ble godkjent var bytte til polycarbonat sidevinduer. De var visst redde for at jeg skulle få problemer med å komme meg ut av bilen hvis jeg havner i en ulykke. Men det kan jeg leve med!!

Nå vet jeg at jeg får den registrert når den er ferdig, og det gir ekstra motivasjon for videre arbeid :D
Add lightness

Marcos 2 litre V4 (1969)
Lotus Esprit (prosjekt) (1979)
Moto Guzzi Le Mans 1000 (1985)
Chevy Blazer S-10 (1983)

L(ots)
O(f)
T(orque)
U(sually)
S(ideways)

User avatar
EcurieEcosse
Reservognchauffeur
Posts: 213
Joined: 24 Mar 2009 22:33
Location: Skien
Contact:

#53 Post by EcurieEcosse » 25 Dec 2011 02:04

Selv om det ikke har vært mye byggearbeid på Lotusen den tiden jeg har hatt den, så har det skjedd NOE. Jeg har samlet deler og undersøkt forskjellige muligheter. Og for noen dager siden kom en hel bærepose med foringer til hjuloppheng og motorrom:

Image

Her er polyuretan-foringer til hele bakhjulsopphenget og noe PU og noe metalastic til forstillingen. Det eneste som mangler er indre foringene til øvre bærearmene framme, og de skal ikke være gummi eller PU. Her skal jeg ha "uniballs" med full justeringsmulighet for camber og caster.

I tillegg var motorfester til Esprit båtmotor med, og i motorrommet mangler jeg nå bare girkassefestene, som er under bestilling
Add lightness

Marcos 2 litre V4 (1969)
Lotus Esprit (prosjekt) (1979)
Moto Guzzi Le Mans 1000 (1985)
Chevy Blazer S-10 (1983)

L(ots)
O(f)
T(orque)
U(sually)
S(ideways)

User avatar
EcurieEcosse
Reservognchauffeur
Posts: 213
Joined: 24 Mar 2009 22:33
Location: Skien
Contact:

#54 Post by EcurieEcosse » 25 Dec 2011 18:38

Et par andre nyttige enheter som har ankommet og som skal inn i Espriten før den er ferdig:

Instrumenter:
Image

Og pedalstell:
Image

I begge tilfeller er det snakk om Lotus-deler, men deler som er plukket ut av Lotus Elise. Jeg synes særlig pedalene er rene kunstverk :-)
Add lightness

Marcos 2 litre V4 (1969)
Lotus Esprit (prosjekt) (1979)
Moto Guzzi Le Mans 1000 (1985)
Chevy Blazer S-10 (1983)

L(ots)
O(f)
T(orque)
U(sually)
S(ideways)

User avatar
Jens
 
Posts: 1148
Joined: 24 Jul 2006 12:57
Location: Porsgrunn
Contact:

#55 Post by Jens » 25 Dec 2011 21:19

EcurieEcosse wrote:Oppdatering for Lotusen:

På lille julaften ankom en heeerlig julepresang fra Statens Vegvesen / Biltilsynet. Det var svar på en søknad jeg sendte første gang 1. april i år om forhåndsuttalelse / godkjenning av bytte av motor og ombygging av hjuloppheng og bremser på min gamle Lotus Esprit.

Min søknad stilet rett til Vegdirektoratet inneholdt en ganske detaljert beskrivelse - og bilder - av hva jeg hadde tenkt å gjøre, med hele hjulopphenget, bremser, innredning, motor, girkasse etc. Og jeg viste til hvordan Lotus Esprit hadde utviklet seg fra den kom i slag i 1976 og fram til den ble avsluttet tidlig på 2000-tallet. Da med en egenprodusert dobbelturbo båtmotor-motor på 350 hk.

Så fulgte en del kommunikasjon med både Vegdirektoratet og den lokale vegstasjonen i Skien, hvor jeg bl.a. hadde besøk av to uniformerte representanter fra "Statsmakten" hjemme i min garasje for å se på prosjektets alle bestanddeler. Vegdirektoratet dro inn en egen ekspertkomitè de har nedsatt for om- og oppbygging av kjøretøy, og de har gjort en utredning som resulterte i et notat på fire tettskrevne sider.

Dette notatet var igjen vedlegg til et svarbrev jeg altså mottok 23.12. med full klarering for ombyggingen. Det eneste jeg av mine planer som ikke ble godkjent var bytte til polycarbonat sidevinduer. De var visst redde for at jeg skulle få problemer med å komme meg ut av bilen hvis jeg havner i en ulykke. Men det kan jeg leve med!!

Nå vet jeg at jeg får den registrert når den er ferdig, og det gir ekstra motivasjon for videre arbeid :D

Gratulerer.
Og tusen takk for att du går hele veien. Jo flere som gjør dette jo bedre er
det for alle oss andre om vi skall gjøre noe lignende i fremtiden.
TAKK TAKK.
Fiat X1/9 Dallara lookalike #34 "krysset"
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no

User avatar
sirkus karlsen
Forumnerd
Posts: 1824
Joined: 20 Sep 2007 22:43
Location: siljan

#56 Post by sirkus karlsen » 25 Dec 2011 23:35

Gratulere med klarsignal.
Dette må jo være et enormt spark der bak for å stå på videre. Og et bevis på at hvis man gjør et godt stykke grundarbeid så får man igjen for det i ettertid.
STÅ PÅ
600
124 sport
127 solgt, savner
FIAT SELVFØLGELIG

SIRKUS KARLSEN!!!!!
ditt favorittsirkus....

User avatar
EcurieEcosse
Reservognchauffeur
Posts: 213
Joined: 24 Mar 2009 22:33
Location: Skien
Contact:

#57 Post by EcurieEcosse » 26 Dec 2011 11:42

Joda det ER et spark bak og en økt motivasjon for å komme skikkelig i gang med byggingen.

Og det er - etter mitt syn - også et tegn på at vegdirektoratet faktisk kan overbevises om ting hvis de får en del dokumentasjon som henger sammen.

Jeg var neimen ikke trygg på at det gikk an å "snakke fornuft" med dem, og hadde i alle fall regnet med at de ville komme med mere krav om "offisielle stemplede papirer" fra Lotus, TüV og andre steder. Menmå si at jeg er positivt overasket.

Og skulle noen her være interessert i kopier av søknad, svar, notater og kommunikasjonen jeg har hatt med dem for å prøve noe liknende så er det bare å si fra :-)
Add lightness

Marcos 2 litre V4 (1969)
Lotus Esprit (prosjekt) (1979)
Moto Guzzi Le Mans 1000 (1985)
Chevy Blazer S-10 (1983)

L(ots)
O(f)
T(orque)
U(sually)
S(ideways)

User avatar
EcurieEcosse
Reservognchauffeur
Posts: 213
Joined: 24 Mar 2009 22:33
Location: Skien
Contact:

#58 Post by EcurieEcosse » 28 Dec 2011 16:23

Blir litt hulter til bulter når man holder på med flere prosjekter parallelt, men det fåkke hjelpe :-)

Her så vidt begynt på nytt fremre del av eksosanlegg til Marcosen. Dvs. manifoldene, downpipes, samlerøret under/bak motoren og inn på fremre potta. Derfra og bakover er det nytt sist sommer.

Nå kommer'n endelig til nytte den svære fresen som jeg kjøpte i vår. Å lage manifoldflenser av 10 mm rustfri plate hadde vært et slit med drill og bor fra Biltema...

Finne fasongen:
Image

Image

Spenne opp:
Image

Boring og fresing:
Image

Skulle gjerne hatt en fres på 38 mm, men det er ikke i utvalget enda, så får greie meg med en 20 mm pinnefres som jeg jobber sideveis med:
Image
Og iflg. boka MÅ man bruke kjøle-/skjærevæske når man maskinerer rustfritt (og aluminium) så her går det så spruten står ;-)

Det går egentlig fortere enn jeg hadde trodd. Særlig å frese sideveis for å utvide et hull til riktig diameter.
Add lightness

Marcos 2 litre V4 (1969)
Lotus Esprit (prosjekt) (1979)
Moto Guzzi Le Mans 1000 (1985)
Chevy Blazer S-10 (1983)

L(ots)
O(f)
T(orque)
U(sually)
S(ideways)

vegar
Asfaltjunkie
Posts: 732
Joined: 02 Dec 2007 16:47

#59 Post by vegar » 28 Dec 2011 20:52

Gratulerer med gode nyheter fra Staten. Dette viser at det er viktig å gjøre forarbeidet før man går på et stort prosjekt :)

User avatar
EcurieEcosse
Reservognchauffeur
Posts: 213
Joined: 24 Mar 2009 22:33
Location: Skien
Contact:

#60 Post by EcurieEcosse » 28 Dec 2011 22:20

Takker
Jo er enig. Fikk en del råd fra andre i Lotusmiljøet i Norge om å begynne tidlig med forberedelsene. Og holde kontakten med myndighetene. Ser nok for meg at det ikke hadde vært noe sjakktrekk å stille opp til første gangs visning med en helt ombygd bil, uten å ha advart dem på forhånd. :-)
Add lightness

Marcos 2 litre V4 (1969)
Lotus Esprit (prosjekt) (1979)
Moto Guzzi Le Mans 1000 (1985)
Chevy Blazer S-10 (1983)

L(ots)
O(f)
T(orque)
U(sually)
S(ideways)

Post Reply