EcurieEcosse hovedsakelig britisk garasje

Her kan alle Sportsbillosjens _medlemmer_ legge inn sine egne bilder og sine egne garasjereportasjer

Moderators: Christian, stian 1500, martini gasolini

Message
Author
User avatar
Buskebil
Asfaltjunkie
Posts: 798
Joined: 30 Jun 2006 16:00
Location: Kongsberg

#16 Post by Buskebil » 18 May 2009 17:53

spennende tråd dette gleder meg ti og se fortsettelsen, lager du de "databoksene" på bestilling eventuelt tegningene til en :)
Det er i buskene det skjer

Dare to be different.
"Aeris tepesco plebis plaustrum"

I might have been born yesterday, but I stayed up all night.


Image

User avatar
EcurieEcosse
Reservognchauffeur
Posts: 213
Joined: 24 Mar 2009 22:33
Location: Skien
Contact:

#17 Post by EcurieEcosse » 18 May 2009 20:46

Boksen kjøpte jeg som byggesett fra USA. Kostet ikke mer enn 1500-1600 kroner for settet, og på nettsiden til leverandøren ligger det veldig detaljerte byggebeskrivelser. Vet ikke om jeg tør ta på meg byggejobber for andre, men kan gjerne gi litt tips. Vet at disse MegaSquirt-boksene kan brukes til ganske mye, men har også forstått at de er litt mindre "plug and play" enn de ferdige boksene som f.eks. Gasolin selger. Det skal være mer fukling for å få dem optimalisert. Jeg syntes det var moro å prøve, og begynte da med et sytem som ikke kostet for mye. Sånt som givere, injektorer o.l. skulle gå om hverandre med andre systemer.

Du kan jo gå her for å se litt hva folkene styrer med i MegaSquirt-miljøet:

http://www.megamanual.com/index.html

Og hvis du søker på MegaSquirt på Google så finner du mange som skryter av det og en del som er frustrerte....

Hvis du skulle prøve å bygge selv har jeg bygget en testboks som du er avhengig av for å teste de forskjellige kretseene underveis i byggingen og når du er ferdig. Og den er til utlån.
Add lightness

Marcos 2 litre V4 (1969)
Lotus Esprit (prosjekt) (1979)
Moto Guzzi Le Mans 1000 (1985)
Chevy Blazer S-10 (1983)

L(ots)
O(f)
T(orque)
U(sually)
S(ideways)

NILSSON
Syltapp
Posts: 6
Joined: 25 May 2009 23:27

#18 Post by NILSSON » 26 May 2009 21:27

Jøss, jeg har vist vært "borte" fra bil verden lenge!!!!!! Den der har jeg da sannelig bilde av i "filler" farge utenfor garagen min for endel år siden!!!!! Morro å se at det har blitt bil av den!!! Får litt rykninger og må ut i garagen å se om det står noe "gule greier" der.... glemt i hus og hytte prosjekter........
Registrerte jeg noe om en Esprit også??


Fiat 124 Sport Coupe, 71 mod

User avatar
Willy
Reservognchauffeur
Posts: 284
Joined: 07 Aug 2006 15:13
Location: Solkysten

#19 Post by Willy » 27 May 2009 07:24

Ja den gule coupen må du få på veien igjen :D
Fiat 500L 70
Fiat 500 tråsykkel
Tolvsju 74

User avatar
EcurieEcosse
Reservognchauffeur
Posts: 213
Joined: 24 Mar 2009 22:33
Location: Skien
Contact:

#20 Post by EcurieEcosse » 27 May 2009 18:55

Neimen halla Nillson!!

Joda det ble bil av det til slutt :D
Og du har vært med på den :wink:

Her er vel et mer velkjent bilde for deg?
Image

Skiltene kom på i fjor i mai, men har ikke fått på soltaket før nå forrige helg. Så har vurdert værmeldingen nøye før uttak.

Og jeg må si at hver gang jeg ser en gul 124 SC (eller en av de tidligere 124ene i det hele tatt så tenker jeg på den gule din.

Har noen bilder av den fra nesten 20 år siden:

Image

Image

Image

Håper det rykker skikkelig i Fiat-nervene slik at du kan ta den ut i dagslys etterhvert. (Marcosen tok 11 år totalt.......)
Add lightness

Marcos 2 litre V4 (1969)
Lotus Esprit (prosjekt) (1979)
Moto Guzzi Le Mans 1000 (1985)
Chevy Blazer S-10 (1983)

L(ots)
O(f)
T(orque)
U(sually)
S(ideways)

User avatar
EcurieEcosse
Reservognchauffeur
Posts: 213
Joined: 24 Mar 2009 22:33
Location: Skien
Contact:

#21 Post by EcurieEcosse » 27 May 2009 18:58

Og til de som lurer på kommentaren på profilen min om et Esprit-prosjekt: Det er VIRKELIG et prosjekt. Innkjøpt i England - via eBay - for et par tre år siden når jeg satt med beinet i fatle og ikke fikk gjort noe på Marcosen.

Det er vel et par arbeidstimer igjen før den er klar :D

Image
Add lightness

Marcos 2 litre V4 (1969)
Lotus Esprit (prosjekt) (1979)
Moto Guzzi Le Mans 1000 (1985)
Chevy Blazer S-10 (1983)

L(ots)
O(f)
T(orque)
U(sually)
S(ideways)

NILSSON
Syltapp
Posts: 6
Joined: 25 May 2009 23:27

#22 Post by NILSSON » 27 May 2009 19:57

Joda, det rykker alltid i nervene!!! Men de siste 12-15 åra har div hus/hytte prosjekt tatt all tid....., men jeg HAR den, og den er 98% KOMPLETT!!! Er 25 år siden jeg kjøpte den neste sommer, men får vel innse at det blir pensjonsprosjekt.....
Tror jeg må svinge opp og inspisere Marcosen en dag, og ikke minst Esprite skallet.... der får jeg los som ei harehund!!!!!!! Husker alle turene med Freddy"s hvite 007, og det satte sine spor.... der jeg ville bremset som F... girte Freddy ned og dro på :shock: ... er det rart sånt setter seg????? Men nå fikk den vel en litt ublid skjebne tilslutt oppimot Kongsberg???
Hva tenker du på motorfronten(motorbaken!!!), 4 el 8?? Eller turbo????

User avatar
EcurieEcosse
Reservognchauffeur
Posts: 213
Joined: 24 Mar 2009 22:33
Location: Skien
Contact:

#23 Post by EcurieEcosse » 27 May 2009 21:21

På motorfronten må jeg innrømme at det har satt seg et virus bak panna på meg, og som gjør at jeg har sett etter noe fra et land som egentlig aldrig har laget egne sportbiler. De gærne tilhengerne til Bush har likevel greid å lage en og anne god motor opp gjennom årene. Har bestilt en LS4 aluminiumsåtter fra en 2005 Chevrolet Impala. Samme motorkonstruksjon som de mer kjente LS1 og LS6 osv som har vært satt i Corvette siden midt på 90-tallet. Men LS4 er "bare" på 5,3 liter, og i Impalaen er den montert på tvers og driver forhjula!!! Visste ikke at de gjorde slikt en gang, men det viser seg at da har de snudd innsuget slikt at det blir stående bak motoren når du setter den på langs. Og også gjort hele reimsystemet for dynamo og vannpumpe noen centimeter slankere. Og det passer jo utmerket når man skal tvinge motoren opp mot midtveggen i en Esprit.

Image

For noen dager siden fikk jeg levert en 6-trinns girkasse fra en 2006 modell RingOpel A6 turbodiesel. Regner med (håper) at den både tåler momentet fra amerikaneren og har noenlunde riktig giring for en motor som ikke er like turtallsvillig som en RS6 e.l.

Image

Og selv om motoren veier noen kilo mer enn den som satt der fra begynnelsen så kommer den til å bli lettet en del andre steder og jeg tror jeg kommer til å ende opp med en bil som er mer driftssikker enn det Colin og kompani laget fra starten :D
Add lightness

Marcos 2 litre V4 (1969)
Lotus Esprit (prosjekt) (1979)
Moto Guzzi Le Mans 1000 (1985)
Chevy Blazer S-10 (1983)

L(ots)
O(f)
T(orque)
U(sually)
S(ideways)

gopp
Asfaltjunkie
Posts: 480
Joined: 07 Dec 2008 21:21

#24 Post by gopp » 27 May 2009 23:19

Jeg må si jeg liker det jeg leser her EcurieEcosse. Esprit tåler mye mer effekt enn 907/910/912 motorene kunne by på (i alle fall i pålitelig form).

Lotus Esprit var jo helt ekstrem på alle måter, og selv om prisen var på samme nivå med Ferrari 308, Maserati Merak, Lamborghini Urraco, var byggekvaliteten ikke helt på høyde med konkurrentene. Luringene som valgte alternativet med mange deler fra Morris Marina og Vauxhall Ascona B, fikk et interiør med skinn av god kvalitet, ekstrem god sittestilling og veigrep Italienere trolig den dag i dag misunner, men på bekostning av en kvalitet som kun en sann entusiast kan godta.

Ta testen på "lukke igjen døren" på en Ferrari 308 (som har sluttstykker fra MB 123) og sammenlign med Esprit (som har ditto fra Marina), så skjønner du hva jeg mener. Det hjelper liksom ikke at man må være to mann for å løfte en 308 dør av hengslene (jeg prøvde alene), og at Espritdøren veier trolig 10% av konkurrenten, Følelsen av kvalitet på slike detaljer er helt fraværende, men det Lotus mangler her, tar den igjen på kjøreegenskaper og sittestilling.

Et lite tips i forbindelse med restaureringen. Forleng og forsterk vindusrammen som er laget av alu., slik at denne går helt ned i bunnen av døren. Slik den er konstruert vil døren sprekke rundt de to skruene i bakkant, og i hastigheter rundt 200 km/t vil du ha gleden av å se dagslys mellom gummilist og ruteramme pga. vakuum.

Hilsen en som savner sin S3.
-- Gopp

Div. biler med grønne kuler
Div. Fiat

User avatar
EcurieEcosse
Reservognchauffeur
Posts: 213
Joined: 24 Mar 2009 22:33
Location: Skien
Contact:

#25 Post by EcurieEcosse » 28 May 2009 06:23

Tips om mulige problemområder tas i mot med takk. Jeg har begrenset egenerfaring med disse bilene. Ble veldig interessert når jeg som tenåring så den første i "Autokatalog" i 1975, og når jeg fikk prøvekjøre den som Nilsson nevner - og som er den hvite på bildet over - så var jeg hekta. Men opplevde samtidig på den korte turen vi hadde til Oslo og tilbake at vi måtte stoppe og plukke opp bolter fra hjulopphenget! i veikanten utenfor Oslo :D

Det er kanskje sjarmen, men hvis det hadde vært bærearmsinnfesting i stedet for stabstagfeste og hvis det da hadde vært i 150 og ikke i 30 så hadde nok jeg hatt problemer med å se sjarmen. :shock:

Var for øvrig en tur i England i fjor sommer og hentet hjem en S3 ramme til den. Originalen min var litt for rufsete, så det fristet med en som var galvet. Og i tillegg får jeg S3s forbedrede bakhjulshjuloppheng med egne bærearmer oppe.

Funderer også på om jeg skal bytte til S4 bakhjulsoppheng med bremsene ute, eller om jeg skal prøve å bygge caliperinnfestinger på den nye girkassen.....

Men det jeg ellers vet om bilen har jeg bare lest meg til, og tar som sagt gjerne i mot tips.
Add lightness

Marcos 2 litre V4 (1969)
Lotus Esprit (prosjekt) (1979)
Moto Guzzi Le Mans 1000 (1985)
Chevy Blazer S-10 (1983)

L(ots)
O(f)
T(orque)
U(sually)
S(ideways)

tipo176
Lusker
Posts: 161
Joined: 12 Jul 2007 15:03

#26 Post by tipo176 » 28 May 2009 18:18

De VAG kassene bruker å gå i lufta rundt 330 Nm.

User avatar
Sir Haggis
Lagonda fixed again!
Posts: 2571
Joined: 14 Dec 2005 23:31
Location: Kongerød

#27 Post by Sir Haggis » 28 May 2009 18:46

Men de kan jo tåle en hel del...

http://www.youtube.com/watch?v=rZJX8NuNzW0

Ryktene vil ha det til at drivlinja på denne (- motor og differ) er original.

Ikke vet jeg :?

User avatar
EcurieEcosse
Reservognchauffeur
Posts: 213
Joined: 24 Mar 2009 22:33
Location: Skien
Contact:

#28 Post by EcurieEcosse » 28 May 2009 20:09

Jeg vet det går en Ford GT40 replika i Larviksområdet med smallblock Ford båtmotor og girkasse fra Renault 19 diesel :D

Men det er trolig at han ikke praktiserer 6000 omdreiningers dragsterstart og flytte beinet sideveis vekk fra clutchen...

Men VAGen skal få prøve seg. Den kostet ikke all verden selv om den er relativt ny. Og ja - de gamle quattroene hadde relativt mye moment gjennom kassene når de justerte opp turbotrykket.
Add lightness

Marcos 2 litre V4 (1969)
Lotus Esprit (prosjekt) (1979)
Moto Guzzi Le Mans 1000 (1985)
Chevy Blazer S-10 (1983)

L(ots)
O(f)
T(orque)
U(sually)
S(ideways)

NILSSON
Syltapp
Posts: 6
Joined: 25 May 2009 23:27

#29 Post by NILSSON » 29 Jun 2009 22:50

Sort Esprite med takstativ og bagasje er det normalt G O ????? Jeg lå i fullt chippetturbotrykk i servicevogna opp Lierbakkene og blei griseforbikjørt av dansk-regget Esprite på tur!!!!!!!!! Rakk ikke å få opp kamera å ta bilde desverre, blei litt redd for å får bagasjen i "trynet" he he.....

Kom på en viss "mann" her i Skien for 20 år siden med Skoda med Fiat 130tc baki. Husker du Freddy blei skremt opp bakkene ved Norcem??? Han la seg ut og kjørte forbi og var fornøyd helt til Skodaen lå på hjul og ville forbi....... med fullt hangglider stativ og utstyr på taket!!!!!! Det var tider det.....

Er du hjemme noen gang??? Har vært innom noen ganger i det siste, bare stengt dør!!!!!!

User avatar
EcurieEcosse
Reservognchauffeur
Posts: 213
Joined: 24 Mar 2009 22:33
Location: Skien
Contact:

#30 Post by EcurieEcosse » 04 Jul 2009 23:33

Joda er som regel hjemme på ettermiddagen (fremdeles ikke gått ut i ferie) Selv om ikke garasjedøren er åpen så bare bank på inngangsdøra til huset. (Ringeklokken er under opphenging ;-) )

Og motoren er ankommet.....

Image
Add lightness

Marcos 2 litre V4 (1969)
Lotus Esprit (prosjekt) (1979)
Moto Guzzi Le Mans 1000 (1985)
Chevy Blazer S-10 (1983)

L(ots)
O(f)
T(orque)
U(sually)
S(ideways)

Post Reply