EcurieEcosse hovedsakelig britisk garasje

Her kan alle Sportsbillosjens _medlemmer_ legge inn sine egne bilder og sine egne garasjereportasjer

Moderators: Christian, stian 1500, martini gasolini

Message
Author
User avatar
EcurieEcosse
Reservognchauffeur
Posts: 213
Joined: 24 Mar 2009 22:33
Location: Skien
Contact:

EcurieEcosse hovedsakelig britisk garasje

#1 Post by EcurieEcosse » 06 Apr 2009 22:36

Skriver hovedsakelig Britisk, fordi prosjektene i garasjen er i utgangspunktet Britiske. Men jeg har ikke skylapper og tar ikke ikke så nøye om bilen, motoren, designet eller andre komponenter kommer fra andre land. Har stor sans for Italiens design og har hatt flere Alfaer opp gjennom årene. Og amerikanske motorer har både en herlig lyd og et skikkelig trøkk.

Men når det gjelder chassis er Egelskmennene helt i toppen, og mine to prosjekter skal forhåpentligvis nyte godt av det.

Prosjekt nr. 1 er min kjære Marcos

Image

Den har en meget kurant drivlinje, bestående av en Essex V4 motor fra den kjente Ford Corsair 2000 GT. Med andre ord 2/3 av den V6 som satt i Zodiac og senere i omarbeidet utgave i Granada. Men pluss en skikkelig balanseaksel for å hindre at motoren begår selvmord ved selvskading.


Image

Girkassen er et skikkelig smykke: En 2000E kasse, tettsteget og kortslaget, som har blitt brukt i flere sportslige Forder, bl.a. Girtrøbbel GT og Lotus.

Kjøpte bilen på Guernsey i 1997 og fikk skilter på den i mai 2008. Så kan de regnekyndige der ute finne ut hvor lang tid det har tatt :lol:

Slik så den ut når den ble parkert utenfor huset til å begynne med:

Image

Image
Last edited by EcurieEcosse on 16 May 2009 19:18, edited 1 time in total.
Add lightness

Marcos 2 litre V4 (1969)
Lotus Esprit (prosjekt) (1979)
Moto Guzzi Le Mans 1000 (1985)
Chevy Blazer S-10 (1983)

L(ots)
O(f)
T(orque)
U(sually)
S(ideways)

Spit73
Forumnerd
Posts: 2178
Joined: 22 Sep 2007 16:25
Location: Norge
Contact:

#2 Post by Spit73 » 06 Apr 2009 22:52

Tøff !!!! Marcos må vel ha bilverdenens største sving over hoftene :lol: Må si det har skjedd litt med den på de 11 årene du har holdt på med den.
Jeg har alltid trodd at Marcos var motorisert med høvelbenken til Volvo, men så feil kan man ta. Er motoren standard Ford, eller er den trimmet?
Har du full kontroll så kjører du for sakte.

Christian
Asfaltjunkie
Posts: 914
Joined: 13 Oct 2005 16:18
Location: skien DROP CARS NOT BOMBS.
Contact:

#3 Post by Christian » 07 Apr 2009 00:03

velkommen til losjen. kjørte forbi hos deg for en stund siden og så nesa på marcosen, men var ikke sikker på hva det var. når jeg returnerte var garasjen lukket igjen. det var moro å endelig se hva det var :D gleder meg til nærmere kikk.

christian
Citroen dyane 68
Citroen 2cv 64
fiat 124 spider 70
Fiat 600 58
land rover 63
matra bagheera
honda scoopy
citroen mehari 68
Folkevogn beach buggy 68
vespa 50/102
Jawa cezeta
jawa moped
Suzuki gs425/650
mgb gt 1970
think city mk1
ALT KAN SENKES

http://i5.photobucket.com/albums/y155/L ... in-Mod.gif

User avatar
Alfa Veloce
Lusker
Posts: 168
Joined: 15 Sep 2008 22:41
Location: Göteborg

#4 Post by Alfa Veloce » 07 Apr 2009 13:03

Gratulerer med garasjetråd G.O. :D
Har blitt "litt" arbeid på den kjære Marcos'n din men det syns jo også da :D Trenger et italiensk prosjekt neste gang 8) 8)

User avatar
EcurieEcosse
Reservognchauffeur
Posts: 213
Joined: 24 Mar 2009 22:33
Location: Skien
Contact:

Takker for velkomsten

#5 Post by EcurieEcosse » 09 Apr 2009 08:56

Takker for fin velkomst på forumet.
Og for å fylle på litt om Marcos generelt: Bedriften ble startet i 1959 og har følgelig 50-års jubileum i år. Skal til Prescott Hill Climb course i august for å delta i feiringen.

Marcos er en sammensettning av de tre første bokstavene i etternavnet til de to som startet firmaet sammen. Det var Jem MARsh og Frank COStin. Costin navnet skulle være mer kjent fra at Michael Costin som var fetteren til Frank sammen med en kollega som het Keith Duckworth startet et trimmingsfirma som hvor de brukte samme trikset med navn, og ente opp med Cosworth.......

Fra dag laget Marcos sine chassis ved å lime sammen kryssfinerplater og lekter til en kompleks bokskonstruksjon og kle den med det aller nødvendigste av karrosseri av glassfiber. Og fordi dette ble gjort med vitenskap og erfaring var chassisene både lettere og stivere enn det konkurentene oppnådde med sine sveisede stålkonstruksjoner. Det skulle bare mangle at erfaringen ble godt nyttet, siden brødrene Adams som jobbet for Marcos på den tiden og designet både chassis og karosseri hadde sin erfaring fra et firma som het DeHaviland. Der hadde de vært med under krigen og designet Mosquito - jagerbomberen som engelskmennene brukte med stor suksess mot tyskerne. Den var på sin tid verdens raskeste fly, med sin lave vekt og sine to Merlin motorer. Og den lave vekten kom av at man hadde greit å lime sammen et meget lett og stivt flyskrog av kryssfinerplater.....

Motorene til Marcos på den tiden stort sett motorer fra Ford men også noen fra Coventry Climax.

Et bilde av den andre modellen de laget (den første er nesten FOR stygg):

Image


Det karosseriet som min har og som Marcos egentlig blir forbundet med blant de fleste kom i 1963/64 og hadde en egendesignet deDion bakhjulsoppheng, forstilling fra Triumph (Herald/Spitfire) og en motor og overdrive girkasse fra Volvo. Dvs. en B18 sport. Etter et par år gikk man over til Ford igjen med Girtrøbbel 1500 og så 1600 når den kom. På slutten av 60-tallet klemte de ned 3 liters V6-motor og girkasse fra Ford Zodiac. Men fordi denne ikke oppfylte utslippskravene fra amerikanerne så fikk man igjen tak i en Volvomotor. Nemlig som vår venn her på forumet har merket seg: Høvelbenken fra Volvo 164. 3-liters rekkesekser med 2 Stromberg. Og de Marcosene som har denne motoren kan kjennes igjen på en lang og kantete ekstra bunkel på panseret. De måtte gjøre plass til forgasserne....

I 1969 inntrådte også en dramatisk hendelse: De fant ut at det tok for lang tid å skjære ut og lime sammen de 369 bitene med treverk til en ramme, så derfor laget de en jogg og begynte å sveise opp rammer i 1 3/4 toms firkantrør. Og bilen min er av denne typen. Som de som har vært inne på hjemmesiden min har sett så trengtes det "extensive welding to the chassis"

Image


Og til det med italiensk: ser ikke bort fra at det kan komme et slikt prosjekt senere. Det står en gammel klassisk Alfa twink i garasjen, og ligger et par nye Colombo & Barriani kamaksler med skikkelig løft på ei hylle.....

Men først må jeg ha ferdig prosjekt nr. 2 som er en Lotus Esprit. Nå som det ser ut til å kunne bli asfaltbane på Eikornrød - Grenland Motorsport Senter - så vil jeg ha noe å kjøre med der. Og en Esprit med uoriginal motor, gode bremser og de legendariske kjøreegenskapene må passe fint i det bildet.

Ha en fin påske!
Last edited by EcurieEcosse on 16 May 2009 19:22, edited 4 times in total.
Add lightness

Marcos 2 litre V4 (1969)
Lotus Esprit (prosjekt) (1979)
Moto Guzzi Le Mans 1000 (1985)
Chevy Blazer S-10 (1983)

L(ots)
O(f)
T(orque)
U(sually)
S(ideways)

User avatar
EcurieEcosse
Reservognchauffeur
Posts: 213
Joined: 24 Mar 2009 22:33
Location: Skien
Contact:

Modifikasjoner

#6 Post by EcurieEcosse » 09 Apr 2009 09:16

Foreløpig er det ikke gjort store modifikasjoner på bilen, men noen ting har vært nødvendige for både å få den i orden og til å virke slik jeg vil:

Dynamoen er byttet ut med en vekselstrømgenerator fra Daihatsu. En liten tass på 40 Amp men som ikke veier stort mer enn en yoghurt. Og strammestaget er girstaget til en Ducati 600 Monster :P

I en glassfiberbil tok jeg ikke sjansen på et elektrisk anlegg fra Lucas, med 2 rustne sikringer. Anlegget er byggd opp helt fra bunnen av med 20 sikringsplasser (ikke alle i bruk pt) og en del releer. Og satt sammen en helt ny ledningsmatte til alle deler av bilen.


Image

Image


Vannpumpen var dårlig og ble byttet ut med el elektrisk versjon som skal ha kapasitet til å kjøle en 5-liters motor.

De rektangulære lyktene som sto i bilen var fra Vauxhall Viva, og siden jeg måtte bytte dem likevel på grunn av høyrekjøringen i Norge så monterte jeg doble runde (som de fleste Marcoser har). Og kom til at det var enkelt å bruke de fra BMW E30. Dvs. 3-serien midt på 80-tallet. BMW har også den egenheten at de fortsetter å skaffe deler til bilene sine "i all evighet". Du kan kjøpe deler til en 1960-modell over disk hos Bilsalongen, selv det nok vil være noe lenger leveringstid enn på en ny bil. De fleste andre fraskriver seg allt ansvar når bilen har passert 10 år.

Radiatoren er en helsveiset aluminiumsaffære jeg fikk tak i i USA, og hører til i en Honda Civic.
Last edited by EcurieEcosse on 16 May 2009 19:23, edited 1 time in total.
Add lightness

Marcos 2 litre V4 (1969)
Lotus Esprit (prosjekt) (1979)
Moto Guzzi Le Mans 1000 (1985)
Chevy Blazer S-10 (1983)

L(ots)
O(f)
T(orque)
U(sually)
S(ideways)

User avatar
EcurieEcosse
Reservognchauffeur
Posts: 213
Joined: 24 Mar 2009 22:33
Location: Skien
Contact:

#7 Post by EcurieEcosse » 10 May 2009 19:21

Som det har stått i tidligere poster så er bilen sånn stort sett i orden. Men det betyr ikke at jeg ikke har planer for den. Er det noen andre som har det slik? Når en eller annen skapelse begynner å bli i orden, så kommer lysten til å "fikse" den? Litt modifisering her litt justering der. På tapeten nå er det to ting:

Soltak og forstilling.

Soltaket må gjøres ferdig slik at jeg kan ut og kjøre selv om det kan komme noen dråper regn.

Det gamle soltaket så slik ut :

Image

Og når du lettet på vinylen:

Image

Image

Dermed var det bare å flå det av og begynne å bygge nytt.

Metalldelene ble skjært og banket ut i rustfritt, og malt og tapet:

Image

Det som synes under metallet er innertak av originalt materiale, og yttertak av skikkelig vinyl, nysydd av en Marcoseier i Florida.

Fikk satt det sammen i går kveld (natt) men det var et par ting med innfestingen som gjorde at det ikke passet. Må ut på ny runde i løpet av noen dager.

Når det gjelder forstillingen er den cirka i orden, men jeg er ikke helt fornøyd med hjulvinklene. Og det er bare spissingen som kan justeres. Derfor gikk jeg nylig til innkjøp av nedre bærearmsfester/-brakketter fra England. De sitter vanligvis på Triumph Spitfire (som har donert forstilling og styring til Marcos) og er ikke sveist fast til chassiset, men sitter med en lang bolt som gjør at de kan shimses opp. (bilder følger senere)


Og når dette er i orden så ligger det en motor og en girkasse og venter innerst inne i garasjen. Av en type som ikke har vært brukt i Marcos før (tror jeg). Og det betyr at det ikke er en Volvo B20 eller B30, ikke Ford crossflow, Pinto, Essex V4 eller V6, ikke Rover båtmotor, ikke Ford Mustang 4,6 og ikke GM LS6 (Corvette). Det er riktig nok et GM-produkt men hvor Cosworth har vært inne i bildet....
Add lightness

Marcos 2 litre V4 (1969)
Lotus Esprit (prosjekt) (1979)
Moto Guzzi Le Mans 1000 (1985)
Chevy Blazer S-10 (1983)

L(ots)
O(f)
T(orque)
U(sually)
S(ideways)

martini gasolini
Formann
Posts: 2500
Joined: 12 Oct 2005 22:37
Location: Posh grunn
Contact:

#8 Post by martini gasolini » 10 May 2009 19:36

Godt å se andre har god progresjon!
Det er da en Vauxhall red top som skal inn da eller?
Denne er en liten juvel,billig og god!
Men jeg kjenner nok ikke hele cosworth historien desverre..

Martini Gasolini
Everybody needs a Yugo !

Fiat 850 1973
Fiat 126 1975
Fiat Panda 1986
Fiat Panda 2004
Ferrari 308 gt4 Dino 1975
Fiat Panda Corsa Italiana 1986-2001
Fiat Multipla 1961
Lancia Delta Integrale 1991 8v
Fiat Cinquecento Sporting racer 1995


Forza Italia!!!

User avatar
EcurieEcosse
Reservognchauffeur
Posts: 213
Joined: 24 Mar 2009 22:33
Location: Skien
Contact:

#9 Post by EcurieEcosse » 10 May 2009 21:12

Ja - det er en rødtopp. Og ja det er et smykke av en motor. Kjøpt rimelig når jeg var på tur i England sist sommer :D

Image

Historien er at Vauxhall/Vauxhall vaar ute etter en "image-booster" for sine modeller og henvendte seg til Cosworth for å få mer liv i 2-literen de brukte på de fleste modellene. Trimmings-smia brukte blokka og veiva uforandret men satte inn smidde råder og stempler. Men den viktigste forandringen var toppen. Ingen kompromisser der. Aluminium, to kammer, 16 ventiler og kanaler med skikkelige strømningsverdier. 150 HK med katalysator i Vauxhall Astra GTE 16V / Vauxhall Kadett GSI 16V. Uten å gå inni motoren - bare ved å bytte ut et restriktivt innsprut og eksos så har man rundt 200 gallopperende utgaver. Og selv om motoren veier litt mye i forhold til dagens Duratec osv. så er den fremdeles 30 kg lettere enn V4-motoren som sitter i Marcos. Og bilen veier under 800 kg med Essexen.
Add lightness

Marcos 2 litre V4 (1969)
Lotus Esprit (prosjekt) (1979)
Moto Guzzi Le Mans 1000 (1985)
Chevy Blazer S-10 (1983)

L(ots)
O(f)
T(orque)
U(sually)
S(ideways)

garage15
Forumnerd
Posts: 1815
Joined: 11 Oct 2005 20:55
Location: Skien

#10 Post by garage15 » 10 May 2009 22:00

Sitat""Essex V4 motor fra den kjente Ford Corsair 2000 GT. :lol: :lol: :lol:


Eller fra en Transit med tvillinghjul, som også har samme motoren!!

he he




Velkommen skal du være.... Nyderlig bil, med godt ford hjerte!!!! sålenge... :lol:

z-tech hadde kledd denne vogna du!!! :lol: :lol: :lol:
G arage 15. Classic car g arage.
Stedet for kresene bil kjennere.
VÆR KRITISK.....KJØR BRITISK
www.youtube.com/watch?v=w4ZeaOxbrW4
Girtrøbbel mk1 1966
Bmw 635csi 1983
Mazda 1600 pickup. 1974


Image

User avatar
EcurieEcosse
Reservognchauffeur
Posts: 213
Joined: 24 Mar 2009 22:33
Location: Skien
Contact:

#11 Post by EcurieEcosse » 16 May 2009 19:37

:D :D :D

Ja Ford bruker gjerne motorene mange steder når de først utvikler dem. Essex V4 satt hovedsakelig i tre modeller. Capri 2000 GT, Corsair 2000 GT og som du skriver Transit. Men den som satt i Transiten hadde lavere kompresjon og (enda) lavere turtall og ytelse :wink:

Hadde faktisk Zetec også i tankene, men kom til at Duratec var et enda bedre valg. Hvis jeg skulle satt inn en Zetec, skulle det vært denne:

Image
Add lightness

Marcos 2 litre V4 (1969)
Lotus Esprit (prosjekt) (1979)
Moto Guzzi Le Mans 1000 (1985)
Chevy Blazer S-10 (1983)

L(ots)
O(f)
T(orque)
U(sually)
S(ideways)

User avatar
EcurieEcosse
Reservognchauffeur
Posts: 213
Joined: 24 Mar 2009 22:33
Location: Skien
Contact:

#12 Post by EcurieEcosse » 17 May 2009 21:57

En begrensning for bruken av Marcosen så langt er at jeg ikke har fått ferdig soltaket. Kjører rundt med en nødløsning i form av en plexiplate som er (så vidt) hengt fast med noen skruer. Det har vært et langt kapittel å få ordnet.

Det er snakk om et Britax-soltak med deler av stål innvendig og et vinyltrekk for å holde det tett. Det originale var så ødelagt at når jeg prøvde å åpne det ramlet det ned i bilen som flyvende rustpartikler. Jeg feide opp en del av det og la det på glass :wink: Har en viss affeksjonsverdi.

Image

Det eneste som kunne brukes var aluminiumsrammene rundt hullet i taket.

Men når jeg forrige uke hadde det nye taket ferdig til montering passet det ikke.

Image

Taket var greit i seg selv, men hullet i taklisten satt 2 cm lenger til høyre på det nye enn på de listene jeg hadde....

Image

Nå er listen som fulgte med taket restaurert og går inn i løpet av mandag tirsdag. Kanskje soltaket er på plass og tett i løpet av uken?
Add lightness

Marcos 2 litre V4 (1969)
Lotus Esprit (prosjekt) (1979)
Moto Guzzi Le Mans 1000 (1985)
Chevy Blazer S-10 (1983)

L(ots)
O(f)
T(orque)
U(sually)
S(ideways)

User avatar
EcurieEcosse
Reservognchauffeur
Posts: 213
Joined: 24 Mar 2009 22:33
Location: Skien
Contact:

Innsprøyting

#13 Post by EcurieEcosse » 17 May 2009 22:05

Tenning og forgasser i Marcosen er litt rufsete. Og i stedet for å bruke tid krefter og penger på å overhale / restaurere disse tingene har jeg tenkt å bygge SPRUT.

Sist vinter kjøpte jeg en haug med duppeditter og en loddebolt, for å lage en ECU.

Image

Og etter en del arbeid med loddebolten, bestilling av et par småting som det viste seg skulle vært byttet ut og mer lodding, så ECUen slik ut:

Image

Så fikk jeg et verksted til å sentrere tannhjulet som skal gi signal til veivsensoren:

Image

Og nå er jeg nå i gang med å skaffe litt forskjellige ting som trengs for å få dette til å funke.

Det første som kom var veivsensoren (fra en Vauxhall):

Image

Og for å kunne sette injektorer i innsuget må jeg ha den ut og maskinere litt. Dermed tid for ny pakning. Pakning til en Essex V4 selges ikke på Biltema, men kan bestilles på eBay:

Image

Underveis i posten nå er TPS og et vidbands Lambda system :D
Add lightness

Marcos 2 litre V4 (1969)
Lotus Esprit (prosjekt) (1979)
Moto Guzzi Le Mans 1000 (1985)
Chevy Blazer S-10 (1983)

L(ots)
O(f)
T(orque)
U(sually)
S(ideways)

User avatar
clubMan
Forumnerd
Posts: 1373
Joined: 28 Aug 2008 22:52
Location: Skien

#14 Post by clubMan » 17 May 2009 22:36

Jøss å du står på EcurieEcosse :!: :!:
-71 sMini Clubman 1380
-72 Austin sMini Clubman Estate (SOLGT)
-68 Corvette 427 cab.

User avatar
EcurieEcosse
Reservognchauffeur
Posts: 213
Joined: 24 Mar 2009 22:33
Location: Skien
Contact:

#15 Post by EcurieEcosse » 18 May 2009 17:11

Det går da litt tid. Men har fått gjort en del denne våren.

Her om dagen fant jeg ut at kompressoren min hadde tatt kvelden. Dvs. den kommer ikke over 3-4 kg. Så jeg hev meg på Finn og kjøpte en fra et bilverksted under avvikling.

Det ble noen kilo å slepe inn i garasjen, og har ikke fått montert den på plass enda :wink: Så den tar litt mye plass.

Image
Add lightness

Marcos 2 litre V4 (1969)
Lotus Esprit (prosjekt) (1979)
Moto Guzzi Le Mans 1000 (1985)
Chevy Blazer S-10 (1983)

L(ots)
O(f)
T(orque)
U(sually)
S(ideways)

Post Reply