EcurieEcosse hovedsakelig britisk garasje

Her kan alle Sportsbillosjens _medlemmer_ legge inn sine egne bilder og sine egne garasjereportasjer

Moderators: Christian, stian 1500, martini gasolini

Message
Author
User avatar
EcurieEcosse
Reservognchauffeur
Posts: 213
Joined: 24 Mar 2009 22:33
Location: Skien
Contact:

#61 Post by EcurieEcosse » 03 Mar 2012 23:26

Holder fremdeles på med de rustfrie eksosmanifoldene, og siden jeg ikke greide å tilpasse alle skjøtene godt nok blir det litt "opprydding" innvendig. Drill fra Biltema med gode slipestifter gjør nytten.

Men hvis Biltema sine driller bruker lager fra SKF så har de en liten reklamasjonssak på gang:

Image
Add lightness

Marcos 2 litre V4 (1969)
Lotus Esprit (prosjekt) (1979)
Moto Guzzi Le Mans 1000 (1985)
Chevy Blazer S-10 (1983)

L(ots)
O(f)
T(orque)
U(sually)
S(ideways)

User avatar
EcurieEcosse
Reservognchauffeur
Posts: 213
Joined: 24 Mar 2009 22:33
Location: Skien
Contact:

#62 Post by EcurieEcosse » 09 Mar 2012 21:15

Jøss - leser i en annen garasje om sportsMClosjen!
Virker som dette med MC er en smittsom epidemi!

Har holdt på en stund og samle deler til å bygge meg en "commuter" MC jeg og. Nå som det går mot vanskeligere parkeringsforhold og oppblomstring av bomstasjoner også i Grenland, hvorfor ikke kombinere det nyttige med det morsomme?

Her er noe av delene som begynne å hope seg opp:

Image
Ramme med papirer - fra 1981 = veteran

Image
Motor = 500 ensylindret firtakt fire radialventils "thumper" fra 1984

Image
Forgaffel fra en noen år nyere 600, med festeører for caliper så man kan ordne skivebremser i stedet for originalens tromler

Image
Beholder trommelen bak.

Men fordi jeg kommer til å kjøre på asfalt stort sett hele tiden er det ikke noe poeng i å romle rundt på knastedekk. Dermed kommer motard-trenden trolig til anvendelse. Muligens noe i denne retningen - men der er juryen ute og diskuterer enda:
Image


Og siden det virker så mye enklere med "små" motorsykler i stedet for "store" biler kom jeg på at det kunne være morsomt å ha en mer turorientert sykkel også :-)

Image
Dette er en R100RT - også fra 1981.

Men den kan selvfølgelig oppgraderes med nyere og noe større motor:
Image
Denne lille boxeren er en 1200 fra 2007 :-) Og jeg mener bestemt at den burde kunne gå inn i rammen.


Til slutt må jeg jo si at dette er en skikkelig drømmesykkel:
Image

Og jeg ser ikke bort fra at det kan bli en slik en gang...
Add lightness

Marcos 2 litre V4 (1969)
Lotus Esprit (prosjekt) (1979)
Moto Guzzi Le Mans 1000 (1985)
Chevy Blazer S-10 (1983)

L(ots)
O(f)
T(orque)
U(sually)
S(ideways)

martini gasolini
Formann
Posts: 2500
Joined: 12 Oct 2005 22:37
Location: Posh grunn
Contact:

#63 Post by martini gasolini » 11 Mar 2012 01:17

Så gøy da !
Liker eldre offroadere med nyere motard hjul på.
En Yamaha xt med ståltank er på listen min.
Har hengt litt rundt på thumpertalk,mye morro man kan ha med en lunge.
Kjørt både xr600 og xr 650 r motard,underholdende sykler begge to.

BMW`N er og et strålende prosjekt,om du ikke får den motoren til å passe her jeg en Fiat 126 den kunne passe inn i,kan ta biltemadrillen med på kjøpet :D

Image

Martini Gasolini
Everybody needs a Yugo !

Fiat 850 1973
Fiat 126 1975
Fiat Panda 1986
Fiat Panda 2004
Ferrari 308 gt4 Dino 1975
Fiat Panda Corsa Italiana 1986-2001
Fiat Multipla 1961
Lancia Delta Integrale 1991 8v
Fiat Cinquecento Sporting racer 1995


Forza Italia!!!

User avatar
EcurieEcosse
Reservognchauffeur
Posts: 213
Joined: 24 Mar 2009 22:33
Location: Skien
Contact:

#64 Post by EcurieEcosse » 11 Mar 2012 23:25

BMW 1200 boxer har vel omtrent dobelt så stort innvendig volum som 126'en, men kanskje ikke så store forskjellen utvendig?

Og med sekstrinns sekvensiell kasse hadde det sikkert gjort Fiat enda morsomere :D
Du ville muligens trengt en form for bakovergir?

BMWen er et prosjekt jeg trolig kommer til å bruke en del tid på å samle sammen deler til, men Hondaen begynner å nærme seg komplett.

Har forresten to par nye motardhjul på innadgående fra en leverandør jeg har oppdaget et godt stykke østover... Kommer til å se om det lar seg gjøre å selge slike i Norge.

Og - med stor fare for å spre interessen og dermed innsatsen for mye så ligger det en ramme og venter på meg neste gang jeg skal over til tåkeholmen. En Guzzi 1000. Og der er planene enda mer langsiktige, og trolig i retning den på bildet over.

Apropos BMW:
Kunne dette friste?
Image
Add lightness

Marcos 2 litre V4 (1969)
Lotus Esprit (prosjekt) (1979)
Moto Guzzi Le Mans 1000 (1985)
Chevy Blazer S-10 (1983)

L(ots)
O(f)
T(orque)
U(sually)
S(ideways)

rpm
Syltapp
Posts: 78
Joined: 28 Nov 2008 11:30
Location: Hovedstadens beste strøk

#65 Post by rpm » 19 Mar 2012 22:48

Hei EcurieEcosse! Har lest igjennom garasjetråden din, veldig intressante biler du har der må jeg si. Kom meg forresten hjem uten at noe veltet der bak. Hilsen han med Hiace'en full av Alfa-plåt. :D
I'd rather push my Italian cars than drive a German or a Japanese car.

User avatar
EcurieEcosse
Reservognchauffeur
Posts: 213
Joined: 24 Mar 2009 22:33
Location: Skien
Contact:

#66 Post by EcurieEcosse » 19 Mar 2012 23:19

Flott at turen gikk bra.
Og det er også flott at en masse plåt som bare var til overs hos meg nå kan komme til nytte hos noen som skrur Alfa på ordentlig :D
Add lightness

Marcos 2 litre V4 (1969)
Lotus Esprit (prosjekt) (1979)
Moto Guzzi Le Mans 1000 (1985)
Chevy Blazer S-10 (1983)

L(ots)
O(f)
T(orque)
U(sually)
S(ideways)

User avatar
EcurieEcosse
Reservognchauffeur
Posts: 213
Joined: 24 Mar 2009 22:33
Location: Skien
Contact:

#67 Post by EcurieEcosse » 20 Mar 2012 22:08

Endelig er eksosmanifolder, ned-rør og sammenkoplingen med resten av anlegget på plass på Marcosen. Dermed skulle anlegget være klart for mange års service. Hvis jeg ikke roter meg ombord på Mossefergen og flår av anlegget på ilandkjøringslemmen en gang til...
Add lightness

Marcos 2 litre V4 (1969)
Lotus Esprit (prosjekt) (1979)
Moto Guzzi Le Mans 1000 (1985)
Chevy Blazer S-10 (1983)

L(ots)
O(f)
T(orque)
U(sually)
S(ideways)

User avatar
Jens
 
Posts: 1148
Joined: 24 Jul 2006 12:57
Location: Porsgrunn
Contact:

#68 Post by Jens » 06 Jan 2013 21:14

Image
Fiat X1/9 Dallara lookalike #34 "krysset"
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no

User avatar
EcurieEcosse
Reservognchauffeur
Posts: 213
Joined: 24 Mar 2009 22:33
Location: Skien
Contact:

Re: EcurieEcosse hovedsakelig britisk garasje

#69 Post by EcurieEcosse » 20 May 2014 22:02

Oppdager at det er veeeldig lenge siden jeg har vært innom forumet her.
Jeg har riktignok ikke verdens mest ambisiøse fart på garasjearbeidet mitt, men noe skjer det der i ny og ne :-)
På Hondaen har det vært type to skritt fram og ett tilbake noen ganger det siste året.
Fant ut at gaffelen burde gås over før montering, og når jeg plukket den opp så jeg en del slitasje på de innvendige glidelagerne. Så viser det seg at det eBay-selgeren har solgt meg som noe rundt 1986 XR600-gaffel ikke stemmer i dimensjonene i det hele tatt. Etter en masse kontakter med leverandører av deler til Honda-gafler treffer jeg en eldre kar i England som kan fortelle meg at dette er gaffelen til en 1998-modell US-utgave av en XR600... Og han skaffer slitedelene jeg trenger også :D

Dermed går jeg løs på nedre delene av gaffelbeina med fin smergel, autosol og polergarn i pur glede.

Image

Image

Image
Add lightness

Marcos 2 litre V4 (1969)
Lotus Esprit (prosjekt) (1979)
Moto Guzzi Le Mans 1000 (1985)
Chevy Blazer S-10 (1983)

L(ots)
O(f)
T(orque)
U(sually)
S(ideways)

User avatar
EcurieEcosse
Reservognchauffeur
Posts: 213
Joined: 24 Mar 2009 22:33
Location: Skien
Contact:

Re: EcurieEcosse hovedsakelig britisk garasje

#70 Post by EcurieEcosse » 20 May 2014 22:04

Hjulene fra Østen ser for en uøvd MC-fantast fine ut. Og de er 100 ganger finere til gatebruk enn de knottegreiene som er originale på denne sykkelen:

Image

Gode gatedekk er også innkjøpt men ikke lagt på enda :)
Add lightness

Marcos 2 litre V4 (1969)
Lotus Esprit (prosjekt) (1979)
Moto Guzzi Le Mans 1000 (1985)
Chevy Blazer S-10 (1983)

L(ots)
O(f)
T(orque)
U(sually)
S(ideways)

User avatar
EcurieEcosse
Reservognchauffeur
Posts: 213
Joined: 24 Mar 2009 22:33
Location: Skien
Contact:

Re: EcurieEcosse hovedsakelig britisk garasje

#71 Post by EcurieEcosse » 20 May 2014 22:08

Rammen er lakkert i sort hjemme i garasjen, og det fungerte greit. Bortsett fra at nesten hele garasjen måtte restaureres på grunn av lakkstøv etterpå.

Bytter lager til styrekronen når jeg først holder på.

Image

Image

Image
Add lightness

Marcos 2 litre V4 (1969)
Lotus Esprit (prosjekt) (1979)
Moto Guzzi Le Mans 1000 (1985)
Chevy Blazer S-10 (1983)

L(ots)
O(f)
T(orque)
U(sually)
S(ideways)

User avatar
EcurieEcosse
Reservognchauffeur
Posts: 213
Joined: 24 Mar 2009 22:33
Location: Skien
Contact:

Re: EcurieEcosse hovedsakelig britisk garasje

#72 Post by EcurieEcosse » 20 May 2014 22:15

En mindre festlig oppdagelse kom når jeg for sikkerhets skyld åpnet sidedekslene på motoren for å forsikre meg om at den var i grei nok stand til å begynne å kjøre med når jeg fikk resten ferdig. Det var den altså IKKE!!

Første tegn på at noe var amiss var at signalgiveren til tenningen var helt lodden! Så ut som et lite pinnsvin!

Image

Hvor kan alle disse sponene komme fra?

Hm - kan det ha noe med den manglende tannen på kick-starteren å gjøre tro?
Image

Det var ikke noe annet å gjøre enn å plukke den slikkelig opp. Fasiten var èn manglende tann på kick-start-drevet. èn manglende tann på primærdrevet på veiva og fem manglende tenner på tannkransen rundt clutchen...

Nye (brukte) biter bestilt fra unaiten for noen hundrelapper og så montert. Ikke så ille, bare litt forsinkelse. Igjen.

Sylinderen gikk av, og stempel, råde, veiv og girkasse ble inspisert og vasket grundig i parafin før det ble montert sammen og satt inn med ny olje igjen. Byttet selvfølgelig pakninger og oljetetninger rundt om når det var fra hverandre.
Add lightness

Marcos 2 litre V4 (1969)
Lotus Esprit (prosjekt) (1979)
Moto Guzzi Le Mans 1000 (1985)
Chevy Blazer S-10 (1983)

L(ots)
O(f)
T(orque)
U(sually)
S(ideways)

User avatar
EcurieEcosse
Reservognchauffeur
Posts: 213
Joined: 24 Mar 2009 22:33
Location: Skien
Contact:

Re: EcurieEcosse hovedsakelig britisk garasje

#73 Post by EcurieEcosse » 20 May 2014 22:25

Fordi prosjekt Honda tok (og tar) lenger tid enn jeg hadde tenkt greide jeg ikke å styre meg når jeg så denne lille (?) italieneren til salgs i Nederland:

Image
Image

En Le Mans 1000 med en litt uvanlig helkåpe. Og den er klar til å kjøre med en gang. For en gangs skyld kjøper jeg altså noe som ikke er et langtids prosjekt :-)

Den er ikke en utstillingssykkel i helt feilfri stand. Har noen små skrammer og skjønnhetsfeil, men er hel og i orden.

Ber altså selger holde den av, tar flyet til Amsterdam, ordner papirarbeidet sammen med selger og setter meg i salen på en MC for første gang på 30 år. Og kjører 120 mil opp gjennom motorveinettet i Europa: Nederland, Tyskland, Danmark. Ferge over til Larvik og siste tur til Skien. En fantastisk tur i flott vær på en kjempestabil sykkel.
Add lightness

Marcos 2 litre V4 (1969)
Lotus Esprit (prosjekt) (1979)
Moto Guzzi Le Mans 1000 (1985)
Chevy Blazer S-10 (1983)

L(ots)
O(f)
T(orque)
U(sually)
S(ideways)

Post Reply