EcurieEcosse hovedsakelig britisk garasje

Her kan alle Sportsbillosjens _medlemmer_ legge inn sine egne bilder og sine egne garasjereportasjer

Moderators: Christian, stian 1500, martini gasolini

Message
Author
User avatar
Sir Haggis
Lagonda fixed again!
Posts: 2571
Joined: 14 Dec 2005 23:31
Location: Kongerød

#31 Post by Sir Haggis » 05 Jul 2009 10:16

Hurra! :shock:

User avatar
EcurieEcosse
Reservognchauffeur
Posts: 213
Joined: 24 Mar 2009 22:33
Location: Skien
Contact:

#32 Post by EcurieEcosse » 07 Jul 2009 16:42

Joda - det synes jeg også :D
Var litt spent etter at den ble sendt fra midtvesten der borte og det gikk uker uten ankomst. Men også uten at jeg greide å finne ut hvem som fraktet den og når de hadde beregnet ankomst i Norge. Men nå er den på plass og ser frisk og fin ut.

Er i markedet etter hjuloppheng til Chapmans finest, helst type S4 med bremsene ute ved bakhjulene. Skulle vel ikke være noen som har slikt liggende og slenge ved siden av vedstabelen i hagen? :lol:
Add lightness

Marcos 2 litre V4 (1969)
Lotus Esprit (prosjekt) (1979)
Moto Guzzi Le Mans 1000 (1985)
Chevy Blazer S-10 (1983)

L(ots)
O(f)
T(orque)
U(sually)
S(ideways)

User avatar
EcurieEcosse
Reservognchauffeur
Posts: 213
Joined: 24 Mar 2009 22:33
Location: Skien
Contact:

#33 Post by EcurieEcosse » 09 Jan 2010 14:58

Rydding i garasjen
Det har stoppet litt opp med garasjearbeid, mye på grunn av at det så kaldt der. Men også fordi det har over tid hopet seg utrolig opp med både skrot og brukelige ting, men uten system. Har bare stuet ting inn etterhvert som de har ankommet. Og rett før jul tok jeg disse bildene:

Image
Image
Image

Og under dette skrammelet ligger det en Lotus Esprit. Helt sant!!
Image

Her sett fra en annen vinkel. Da kan den skimtes :-)
Image

Men som det går an å se på noen av bildene har det kommet opp mye hyller på veggene. Tilsammen over 90 løpemeter. Og nå er mye kommet opp der, og et høyt tilhengerlass har samlet seg ute, med ting som skal på fyllinga.

Bla.a. 4 gamle stålhjul til Alfa/Alfetta, 4 pene hjulkapsler til Volvo 940 og en nesten ubrukt 100-liters lufttank fra en kompressor som har tatt kvelden. Har tydeligvis litt vanskelig med å kaste ting. Men nå var det nok. Kom ikke inn i garasjen selv, til fots en gang. Og det er litt flaut med 70 kvadrat tumleplass...

Kommer tilbake til saken når ting er på stell.
Add lightness

Marcos 2 litre V4 (1969)
Lotus Esprit (prosjekt) (1979)
Moto Guzzi Le Mans 1000 (1985)
Chevy Blazer S-10 (1983)

L(ots)
O(f)
T(orque)
U(sually)
S(ideways)

User avatar
EcurieEcosse
Reservognchauffeur
Posts: 213
Joined: 24 Mar 2009 22:33
Location: Skien
Contact:

#34 Post by EcurieEcosse » 06 Mar 2010 19:05

Har jo et prosjekt i tillegg til den EcurieEcosseracingblå Marcosen. Lotus Esprit S2, som foreløpig ikke er skrudd på i det hele tatt, men har holdt på - og kommer itl å holde på en stund til - med å samle deler.

Baklysene på S2-modellen skal visstnok være fra Rover SD1, men de er montert utenpå på en måte som jeg synes roter det til litt for hvordan bilen ser ut.
Image

Jeg synes at de første (S1-)modellene er finere.
Image

Derfor har jeg vært på utkikk etter baklys fra en S1. Disse har enten vært dyre eller i dårlig stand.

Så oppdaget jeg at lysene fra S1 egentlig stammer fra Italia. De begynte sin karriere bak på Fiat X 1/9 og har også vært brukt på Lancia Beta Montecarlo.

Da ble det litt enklere, og for noen dager siden kom det en pakke til min garasje, fra England, med dette innholdet
Image

Med litt glassfiberplastring skal det bli greit å få disse på plass innfeldt i bakstussen.
Add lightness

Marcos 2 litre V4 (1969)
Lotus Esprit (prosjekt) (1979)
Moto Guzzi Le Mans 1000 (1985)
Chevy Blazer S-10 (1983)

L(ots)
O(f)
T(orque)
U(sually)
S(ideways)

gopp
Asfaltjunkie
Posts: 480
Joined: 07 Dec 2008 21:21

#35 Post by gopp » 07 Mar 2010 00:38

Dette blir flott! Esprit er en godbil, selv om signaturen din nok stemmer litt for godt med virkeligheten.

Du skulle ha spurt om dette her på Losjen med én gang. "Alle" vet jo at S1 hadde baklys fra X1/9, og med tre slike biler i stallen, og et loft fullt av reservedeler hadde man nok funnet en ordning. Det er uansett godt at saken er løst.

Skal du satse på å få bilen så like som italieneren Guigiaro ønsket, eller blir utseende fremdeles S2 utover baklamper?
-- Gopp

Div. biler med grønne kuler
Div. Fiat

User avatar
EcurieEcosse
Reservognchauffeur
Posts: 213
Joined: 24 Mar 2009 22:33
Location: Skien
Contact:

#36 Post by EcurieEcosse » 07 Mar 2010 00:59

Tanken var å få den mer lik Giugiaro-prototypen som ble vist på den på første bilutstillingen. Bilen er så "på bånn" som prosjekt at det ikke er noe poeng å prøve å gjøre den til noen originalbil. Og siden motoren blir uorginal så kommer jeg til å ha det litt morro med å gjøre den slik jeg synes den burde vært.

Prototypen er reinere i formen og har minst vorter og andre utvekster som kludrer til fasongen.

Det er mange biler opp gjennom årene som har startet fine og som har blitt ødelagt av "utviklingen". Sikkert lettere å leve med men styggere å se på. Det gjelder f.eks. Lamborghini Countach.
Add lightness

Marcos 2 litre V4 (1969)
Lotus Esprit (prosjekt) (1979)
Moto Guzzi Le Mans 1000 (1985)
Chevy Blazer S-10 (1983)

L(ots)
O(f)
T(orque)
U(sually)
S(ideways)

martini gasolini
Formann
Posts: 2500
Joined: 12 Oct 2005 22:37
Location: Posh grunn
Contact:

#37 Post by martini gasolini » 07 Mar 2010 12:08

Hei Ecurie!

Jammen godt å se det brukes Fiat deler på en slik stasvogn!
Liker bilparken din godt må jeg innrømme!

Er så enig,mange starter opp som en ren,vakker bil,men etter som årene går blir det bare mer og mer rot som forstyrrer orginaldesignet.
Countach er et godt exempel,x1/9 som lyktene dine engang satt på like så.
Jeg har fått litt av engelsksyken selv herover og snuser litt på mgb gt,der gikk det like galt etterhvert!
Men så lenge man er med i Sportsbillosjen er det heldigvis lov å flikke på slikt :D

Martini Gasolini
Everybody needs a Yugo !

Fiat 850 1973
Fiat 126 1975
Fiat Panda 1986
Fiat Panda 2004
Ferrari 308 gt4 Dino 1975
Fiat Panda Corsa Italiana 1986-2001
Fiat Multipla 1961
Lancia Delta Integrale 1991 8v
Fiat Cinquecento Sporting racer 1995


Forza Italia!!!

Spit73
Forumnerd
Posts: 2178
Joined: 22 Sep 2007 16:25
Location: Norge
Contact:

#38 Post by Spit73 » 07 Mar 2010 14:11

Det skal bli morro å følge fremgangen i prosjektet. Esprit er jo en lekker sak og den fortjener å komme på veien igjen.
Har du full kontroll så kjører du for sakte.

User avatar
EcurieEcosse
Reservognchauffeur
Posts: 213
Joined: 24 Mar 2009 22:33
Location: Skien
Contact:

#39 Post by EcurieEcosse » 08 Mar 2010 23:09

Takker for oppmuntring :-)
Har også en soft spot for Italiensk design og teknologi.
Det er utrolig hvor mye sjel de greier å designe inn i selv det enkleste lille framkomstmiddel.

Apropos det, se hva denne franskmannen har gjort:

http://www.youtube.com/watch?v=SeUMDY01uUA
Add lightness

Marcos 2 litre V4 (1969)
Lotus Esprit (prosjekt) (1979)
Moto Guzzi Le Mans 1000 (1985)
Chevy Blazer S-10 (1983)

L(ots)
O(f)
T(orque)
U(sually)
S(ideways)

User avatar
Alfa Veloce
Lusker
Posts: 168
Joined: 15 Sep 2008 22:41
Location: Göteborg

#40 Post by Alfa Veloce » 08 May 2011 22:53

http://i31.photobucket.com/albums/c377/ ... MG5424.jpg

:D

Fra Øvrevoll-bildetråden på NSK sitt forum :)

User avatar
EcurieEcosse
Reservognchauffeur
Posts: 213
Joined: 24 Mar 2009 22:33
Location: Skien
Contact:

#41 Post by EcurieEcosse » 10 May 2011 20:58

For et smekkert skotsk blått rasedyr du linket der :wink:
Add lightness

Marcos 2 litre V4 (1969)
Lotus Esprit (prosjekt) (1979)
Moto Guzzi Le Mans 1000 (1985)
Chevy Blazer S-10 (1983)

L(ots)
O(f)
T(orque)
U(sually)
S(ideways)

User avatar
Alfa Veloce
Lusker
Posts: 168
Joined: 15 Sep 2008 22:41
Location: Göteborg

#42 Post by Alfa Veloce » 10 May 2011 21:36

:o

:lol:

User avatar
EcurieEcosse
Reservognchauffeur
Posts: 213
Joined: 24 Mar 2009 22:33
Location: Skien
Contact:

#43 Post by EcurieEcosse » 27 Aug 2011 22:59

Hm - ser at det var over et år siden jeg skrev noe i min egen garasje! Det er egentlig litt flaut. Det har jo skjedd enkelte ting der selv om stedet ikke har vært preget av racerfart :oops:

Marcosen har hatt litt framgang, med nytt interiør. De gamle setene hadde begynt å sprekke opp både her og der, og jeg kastet meg uti det og bestilte et ferdig sydd skinninterør fra et amerikansk medlem av Marcosklubben. Han har kraftig symaskin og alle "konstruksjonstegninger" for interiøret. Men bare seteputene far ferdiglaget. Resten er kuttet og sydd sammen skinn som jeg må strekke over seterygger, dørtrekk o.l. og lime fast. Dette ankom for en tid siden og jeg har satt i gang.

Men en viktig del av arbeidet ble gjort sist vinter da jeg ryddet opp, kastet masse, delte opp garasjen i tre, isolerte både skillevegger og dørene inn og laget masse hyller. Her underveis i jobben:
Image

Og for å få mer gulvplass fikk jeg Lotuschassiet opp under taket
Image

og stablet karosseriet opp på et stativ så jeg kan parkere Marcosen under:
Image

Og siden jeg fant ut at både for Marcosen og Lotusen ville det bli behov for å kunne maskinere deler selv, så reiste jeg over Kjølen og hentet hjem en fresemaskin typ større...
Image
Add lightness

Marcos 2 litre V4 (1969)
Lotus Esprit (prosjekt) (1979)
Moto Guzzi Le Mans 1000 (1985)
Chevy Blazer S-10 (1983)

L(ots)
O(f)
T(orque)
U(sually)
S(ideways)

User avatar
EcurieEcosse
Reservognchauffeur
Posts: 213
Joined: 24 Mar 2009 22:33
Location: Skien
Contact:

#44 Post by EcurieEcosse » 27 Aug 2011 23:12

Og nå er tiden kommet til å begynne å jobbe med Espriten. Har med vilje ventet til andre ting var kommet på stell, for å få gjort dem ferdige.

Men nå greide jeg ikke å holde meg lenger. Låret rammen ned fra takplatene og begynte å rense den for gammel lakk, olje, møkk og tjafs.

Trengte ting å skrape med, børste og slipe, og diverse kjemikalier. Den var inngrodd!
Image
Image
Image
Image

Etter en del timer med thinner, white spirit, håndvertøy og roterende stålbørster og fiberdisk begynte den å se ok ut. Men innimellom trange områder var det ikke lett å komme til. Pensling med white spirit og deretter konsentrert høyttrykkspyling gjorde susen.
Image
Image
Image

Men én ting skal de ha hos Lotus: De har ikke galvanisert ramma med vanlig elektrodedypping. De har sluppet hele ramma rett i et svært kar med flytende zink, slik veivesenet gjør med autovernet sitt. Så det ruster bare ikke i det hele tatt. :D

Neste trinn blir to lag med sølvfarget POR15 innkjøpt hos Gasolin.
Add lightness

Marcos 2 litre V4 (1969)
Lotus Esprit (prosjekt) (1979)
Moto Guzzi Le Mans 1000 (1985)
Chevy Blazer S-10 (1983)

L(ots)
O(f)
T(orque)
U(sually)
S(ideways)

User avatar
EcurieEcosse
Reservognchauffeur
Posts: 213
Joined: 24 Mar 2009 22:33
Location: Skien
Contact:

#45 Post by EcurieEcosse » 27 Aug 2011 23:43

Når jeg får på plass den nye elmotoren for kompressoren om noen dager skal jeg blåse hele hjulopphenget og montere det.

Og jeg greide det jeg skrev tidligere. Nemlig å få tak i hjuloppheng fra en nyere Esprit med bremsene ute ved hjulene. Intet mindre enn en Esprit S350 V8TT ble donor. Som mange andre Espriter endte den sine dager med flammer veltende opp fra motorrommet:
Image

Og da var jeg rask til å kontakte den aktuelle høggern.
Image
Image

Og siden jeg vet at akkurat den Lotusen har som standard de bremsene andre Espriter hadde som dyr "option" undersøkte jeg litt. CP5100 calipere fra AP Racing med tilhørende 320mm x 32 mm skiver. Men når jeg så et par til salgs skulle eieren ha 16000 kroner for bare caliperne. Imidlertid lønner det seg med litt detektivarbeid. Jeg fant ut at TVR Cerbera 4,2 har samme caliperne, og de finnes det mange av hos høggerne der borte. Ett par for foran og ett par for bak til ca kr 1500 pr. par, er mer forsvarlig for husholdningsbudsjettet.
Image

Og de er LETTE!!!

Men den nye fresemaskinen trengs for å få bort TVR-logoen og lage Lotus logo i stedet :)
Og det lakkarbeidet blir nok fjernet og erstattet med eloksering eller skikkelig lakk.

Volvo har et par oppgraderte modeller med omtrent samme skivestørrelsen, og har samme boltsirkel som Lotus...
Alternativet er HiSpec skiver, der kan man bestemme offset'en på alu-senterdelen selv, og de har priser som ligger en god del under AP Racing.
Add lightness

Marcos 2 litre V4 (1969)
Lotus Esprit (prosjekt) (1979)
Moto Guzzi Le Mans 1000 (1985)
Chevy Blazer S-10 (1983)

L(ots)
O(f)
T(orque)
U(sually)
S(ideways)

Post Reply