Scuderia Toten

Her kan alle Sportsbillosjens _medlemmer_ legge inn sine egne bilder og sine egne garasjereportasjer

Moderators: Christian, stian 1500, martini gasolini

Message
Author
User avatar
Scuderia Toten
Reservognchauffeur
Posts: 230
Joined: 23 Jul 2007 09:24
Contact:

#151 Post by Scuderia Toten » 28 Jul 2012 22:12

Vi prøver, så ser vi hvordan det går. :D
Image

User avatar
Scuderia Toten
Reservognchauffeur
Posts: 230
Joined: 23 Jul 2007 09:24
Contact:

#152 Post by Scuderia Toten » 31 Jul 2012 14:32

Fikk i alle fall fyr på lørja i går, men den går ikke helt reint. Tror jeg har noe bøll med plugger, coiler, pluggledninger eller noe i den retninga.

Det var i alle fall fælt til fyverkeri rundt plugghetta til 1'ern. Fikk fiksa det, men det er fortsatt litt snekketendenser...

Coil, plugger og ledninger har jo vært ut og inn hundreogsnørrogførti ganger den siste tida, så det er ikke rart om de er lei av all trafikken.

Det positive er jo at den ikke skyter shims :D
Image

Spit73
Forumnerd
Posts: 2178
Joined: 22 Sep 2007 16:25
Location: Norge
Contact:

#153 Post by Spit73 » 31 Jul 2012 17:00

Scuderia Toten wrote:Fikk i alle fall fyr på lørja i går, men den går ikke helt reint. Tror jeg har noe bøll med plugger, coiler, pluggledninger eller noe i den retninga.

Det var i alle fall fælt til fyverkeri rundt plugghetta til 1'ern. Fikk fiksa det, men det er fortsatt litt snekketendenser...

Coil, plugger og ledninger har jo vært ut og inn hundreogsnørrogførti ganger den siste tida, så det er ikke rart om de er lei av all trafikken.

Det positive er jo at den ikke skyter shims :D
Denne http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilreserv ... oil-53403/ tassen fra Biltema gjør susen. Byttet på Spiten og motviljen mot å gå over 3000 omdr. forsvant
Har du full kontroll så kjører du for sakte.

User avatar
Scuderia Toten
Reservognchauffeur
Posts: 230
Joined: 23 Jul 2007 09:24
Contact:

#154 Post by Scuderia Toten » 31 Jul 2012 20:10

En skal aldri anta at ting stemmer, ei tann feil. Usj skal jeg aldri lære?

Så var det noen grønne pluggledninger som måtte pusses rene, så fikk'n og nye plugger, da ble'n så fornøyd så.

Ready to race!
Image

User avatar
Scuderia Toten
Reservognchauffeur
Posts: 230
Joined: 23 Jul 2007 09:24
Contact:

#155 Post by Scuderia Toten » 01 Aug 2012 20:33

"Vipern" har fått seg storebror :D
Image

Lucky
Lusker
Posts: 103
Joined: 14 Mar 2010 22:58

#156 Post by Lucky » 01 Aug 2012 21:28

Fikk du tak i den på Finn? Uansett, gratulerer!
Vegard

User avatar
Scuderia Toten
Reservognchauffeur
Posts: 230
Joined: 23 Jul 2007 09:24
Contact:

#157 Post by Scuderia Toten » 02 Aug 2012 07:21

Lucky wrote:Fikk du tak i den på Finn? Uansett, gratulerer!
Jupp, men det værste er jo at, denne er det jo bare å bytte dynamo, så er det tur og kjør.... Til gammel Punto å være, er den jo nærmest rustfri! EU godkjent til langt utpå nyåret.

Men, den blir nok slaktet. Beste av alt er jo at nå får Vipern tanklokk som er tett. Dyrt tanklokk men pytt, pytt. :D
Image

User avatar
Scuderia Toten
Reservognchauffeur
Posts: 230
Joined: 23 Jul 2007 09:24
Contact:

#158 Post by Scuderia Toten » 05 Aug 2012 10:50

Ny corsa helg gjennomført, denne gang uten noe tull og fanteri. Campingstol og slækking i pit er mye mer morsomt enn skruing til langt på natt.

Hjulopphenget bak funket perfekt, nå er jeg nede på 1,57, litt til. Men vi har nå historiens høyeste hjulløft på innerhjul, noen snakket om å gå oppreist under bilen i sving, så nå er det foran det må strammes litt opp. Jr. kjørte begge løpa og gjorde en strålende jobb, han er nå kun en tidel unna den magiske 2 minutters grensa.

Hupp hurra for Scuderia Toten :D
Image

rpm
Syltapp
Posts: 78
Joined: 28 Nov 2008 11:30
Location: Hovedstadens beste strøk

#159 Post by rpm » 30 Aug 2012 19:54

Scuderia Toten wrote: Klaringene skal være som følger: (i Følge Haynes)

Innsug: 0,4 mm +/- 0,05
Eksos: 0,45 mm +/- 0,05
Du må aldri stole på Mr Heynes. I følge Fiat så er korrekte klaringer for 1242 FIRE 0,40 inn og 0,50 ut (+/- 0,05). Gjør nok ikke så mye men aldri stol 100% på Mr Heynes.
Scuderia Toten wrote:En skal aldri anta at ting stemmer, ei tann feil. Usj skal jeg aldri lære?
Regner med at du bruker orginalmerket på reimhjul mot topp og merket på svinghjul? For å finne korrekt posisjon på reimhjul mot merket i toppen kan det være lurt og sette et ekstra merke 90-grader i dreieretningen (altså rett opp). Dette fordi det kan være litt vrient og sikte på orginalmerkene når motor står i bilen.
I'd rather push my Italian cars than drive a German or a Japanese car.

User avatar
Scuderia Toten
Reservognchauffeur
Posts: 230
Joined: 23 Jul 2007 09:24
Contact:

#160 Post by Scuderia Toten » 30 Aug 2012 20:15

Jadda, kan nok de fleste triksa nå, men det er av og til en blir lurt av strammer'n. Får en slakken på "feil side" så drar kamhjulet seg ca. en tann. Men en lærer så lenge en lever.

Ventilklaringene er nok greie de, etter dine opplysninger kanskje litt trang på eksos sida.

Skal rette i boka til Haynes, igjen :wink:

Og forresten "Vipern" er enebarn igjen. Men storebror donerte litt småsnæks, som kan bli nyttig, før han forlot oss. :D
Image

User avatar
Scuderia Toten
Reservognchauffeur
Posts: 230
Joined: 23 Jul 2007 09:24
Contact:

#161 Post by Scuderia Toten » 19 Sep 2012 08:54

Da har vi vært og kjørt ræserbil igjen. Ikke noe tull eller tøys denne gangen, bare morro hele helga.

På lørdag kjørte Sr. og det gikk jo bra. Hovedmålet var å få Cinq'en med blondetruser bak, og det gikk med god margin :lol:

Søndag var det Jr. sin tur, og han ble nok noe overrasket over trøkket i lørja, og i iveren etter å klå på blonde Cinq'en fikk han til en flott 360 graders snurring, og en fin parkering midt i sandkassa. Der ble han stående en runde før han fikk gravd seg ut att.

Siden sist har Vipern, mista en runde på fjærene foran og fått høl i panseret, men det må nok sterkere lut til. 895 kg, med full tank og sjåfør er for drøyt. :shock:

Og når vi snakker om hjulløft:

Image

:lol:
Last edited by Scuderia Toten on 28 Sep 2012 16:50, edited 1 time in total.
Image

Abarthnorway
Lusker
Posts: 194
Joined: 17 Oct 2011 09:01

#162 Post by Abarthnorway » 23 Sep 2012 23:49

Hei!

Angående ventilklaring og Fiat kan klaringene med fordel være noe tightere enn boka - hvor mye avhenger av kamprofil. Nå har jeg primært skrudd twincam, og ofte kjørt 035/035 iten problem overhodet. Med 130tc kammer også med mindre klaring - de har dog annen profil på 'rampen'.
Std klaringer er beregnet for veien og noen 100k km, racing har andre krav....

Lykke til uansett;-)

Remi

User avatar
Scuderia Toten
Reservognchauffeur
Posts: 230
Joined: 23 Jul 2007 09:24
Contact:

#163 Post by Scuderia Toten » 26 Sep 2012 09:46

Abarthnorway wrote:Hei!

Angående ventilklaring og Fiat kan klaringene med fordel være noe tightere enn boka - hvor mye avhenger av kamprofil. Nå har jeg primært skrudd twincam, og ofte kjørt 035/035 iten problem overhodet. Med 130tc kammer også med mindre klaring - de har dog annen profil på 'rampen'.
Std klaringer er beregnet for veien og noen 100k km, racing har andre krav....

Lykke til uansett;-)

Remi
Kjekt å vite :D

Mye å gjøre til vinter'n? Nå har jeg en topp ekstra liggende. den kunne trengt litt hjelp for å lette på aspirasjonen :wink:

Arve V
Image

Abarthnorway
Lusker
Posts: 194
Joined: 17 Oct 2011 09:01

#164 Post by Abarthnorway » 26 Sep 2012 22:39

Ok... Tror jeg skal klare det. Trenger topp med kam, samt innsugsmanifold du skal bruke, samt en brukt toppakning. Skal du bruke std kam?

Lover ingenting angående effekt, holdbarhet, kjørbarhet - absolutt ingenting;-)

Ring meg så ser vi om vi kan bli enige om noe....

Remi

User avatar
Scuderia Toten
Reservognchauffeur
Posts: 230
Joined: 23 Jul 2007 09:24
Contact:

#165 Post by Scuderia Toten » 27 Sep 2012 11:51

Abarthnorway wrote:Ok... Tror jeg skal klare det. Trenger topp med kam, samt innsugsmanifold du skal bruke, samt en brukt toppakning. Skal du bruke std kam?

Lover ingenting angående effekt, holdbarhet, kjørbarhet - absolutt ingenting;-)

Ring meg så ser vi om vi kan bli enige om noe....

Remi
Hmm. alt dette har jeg jo liggende, og vet om en hysterisk kam :shock: :lol: så kanskje du får en telefon snart... :wink:

Arve V
Image

Post Reply