Uniball størrelser til forstilling???

Her poster vi tekniske ting som vi enten lurer på eller vil svare på .

Moderators: Christian, stian 1500, martini gasolini

Post Reply
Message
Author
User avatar
Spitfire
Reservognchauffeur
Posts: 218
Joined: 29 Nov 2006 19:36
Location: Gjøvik

Uniball størrelser til forstilling???

#1 Post by Spitfire » 24 Feb 2008 20:52

Hvilke størrelser uniball anbefales til forstilling med dobble a armer?
Nedre bærearm skal ha 2 stk innerst, øvre 2 innerst og en ytterst.
Coilover festet i nedre bærearm, bilen veier rundtomkring 900 KG
Tenkte at øvre yttre skulle være 5/8" med 3/4" gjenge.
Indre øvre tenkte jeg 1/2" med 5/8" gjenge.
Indre nedre tenkte jeg 5/8" med 3/4" gjenge.
Er dette OK eller for kraftig?
Ketil

Christian
Asfaltjunkie
Posts: 914
Joined: 13 Oct 2005 16:18
Location: skien DROP CARS NOT BOMBS.
Contact:

#2 Post by Christian » 24 Feb 2008 22:39

tommer sucks. martin har kommet over en plass som selger uniballer metriske gjenger. ikke det at det svarte på ditt spørsmål, men da vet du det i alle fall :D
Citroen dyane 68
Citroen 2cv 64
fiat 124 spider 70
Fiat 600 58
land rover 63
matra bagheera
honda scoopy
citroen mehari 68
Folkevogn beach buggy 68
vespa 50/102
Jawa cezeta
jawa moped
Suzuki gs425/650
mgb gt 1970
think city mk1
ALT KAN SENKES

http://i5.photobucket.com/albums/y155/L ... in-Mod.gif

User avatar
Spitfire
Reservognchauffeur
Posts: 218
Joined: 29 Nov 2006 19:36
Location: Gjøvik

#3 Post by Spitfire » 25 Feb 2008 00:40

Christian wrote:tommer sucks. martin har kommet over en plass som selger uniballer metriske gjenger. ikke det at det svarte på ditt spørsmål, men da vet du det i alle fall :D
Takker for svar selv om det ikke hjalp nevneverdig.
Fingjenget unf sucks?????????????? :shock: den var ny.
MM uniball får man da hvor som helst ikke noe nytt i det.Nesten hvilken som helst traktorforretning har det, men kanskje ikke med ptfe liner og crommolyhus :wink: Finnes også i god kvalitet såklart, de jeg tenkte å handle ifra har også god kvalitet på mm uniball.Men skal ha god grunn til å velge mm foran unf.
Men tilbake til topic, er det noen som kan litt om hva størrelse som er ok å bruke? Jeg tror at de dimensjoner jeg har funnet vil være sterke nok men trenger litt innput før jeg bestiller uniball for mange penger.
For å få litt ro i sjela kanskje :roll: :roll:
Kom igjen nå da, gi en mann litt hjelp/innput
Ketil

User avatar
Sir Haggis
Lagonda fixed again!
Posts: 2571
Joined: 14 Dec 2005 23:31
Location: Kongerød

#4 Post by Sir Haggis » 25 Feb 2008 01:22


User avatar
Jens
 
Posts: 1148
Joined: 24 Jul 2006 12:57
Location: Porsgrunn
Contact:

Uniballs

#5 Post by Jens » 25 Feb 2008 08:55

Hei Ketil.

Dette burde jeg ikke svare på for jeg har ingen peiling hverken på styrkeberegning
eller på geometrien på bærearmene dine. Men ett par tips kann jeg kansje gi på grunnlag
av egne erfaringer.
:D Carrol Smith var en super forfatter.(Engineer to win) :D
:D Øvre bærearm har veldig mye mindre belastning enn den nedre. :D
:D Vær nøye med å forsterke rundt innfestningen til ramma (prøv å spre belastningen ut på
ett stort område) det har en lei tendens til å sprekke rundt innfestningen når det ikke er gummidempning der. :D
Fiat X1/9 Dallara lookalike #34 "krysset"
Hjemmelagd Super 7 "Trollet"
http://hagen-racing.no
http://hamre-hagen.no

User avatar
Spitfire
Reservognchauffeur
Posts: 218
Joined: 29 Nov 2006 19:36
Location: Gjøvik

Re: Uniballs

#6 Post by Spitfire » 25 Feb 2008 13:55

Jens wrote:Hei Ketil.

Dette burde jeg ikke svare på for jeg har ingen peiling hverken på styrkeberegning
eller på geometrien på bærearmene dine. Men ett par tips kann jeg kansje gi på grunnlag
av egne erfaringer.
:D Carrol Smith var en super forfatter.(Engineer to win) :D
:D Øvre bærearm har veldig mye mindre belastning enn den nedre. :D
:D Vær nøye med å forsterke rundt innfestningen til ramma (prøv å spre belastningen ut på
ett stort område) det har en lei tendens til å sprekke rundt innfestningen når det ikke er gummidempning der. :D
Takk for tips, øvre bærearm får veikere uniball.
Og du trenger ikke være redd for at det ikke blir sterkt nok :roll:
Bruker å ha en tendens til å bli det motsatte :roll:
Ketil

User avatar
Spitfire
Reservognchauffeur
Posts: 218
Joined: 29 Nov 2006 19:36
Location: Gjøvik

#7 Post by Spitfire » 25 Feb 2008 19:01

Er det noen som har innvendinger på størrelsene jeg har valgt på leddene?
Hvis ikke så betyr det at dette er ok eller???
Ketil

garage15
Forumnerd
Posts: 1815
Joined: 11 Oct 2005 20:55
Location: Skien

#8 Post by garage15 » 26 Feb 2008 17:31

Spitfire wrote:Er det noen som har innvendinger på størrelsene jeg har valgt på leddene?
Hvis ikke så betyr det at dette er ok eller???
Ketil

Unf er fantastisk. mm gjenger er litt hitleraktig!!!!!


Forca Britania.............................


Og som sagt. Du er min losjehelt.......
og ikke minst. Fikk en losjesøknad fra en Stolt triumpf eier her en dag....

Snakk om regelrett Walkover inn i losjevarmen..........
Velkommen Jens Kristian Lauvaasen
G arage 15. Classic car g arage.
Stedet for kresene bil kjennere.
VÆR KRITISK.....KJØR BRITISK
www.youtube.com/watch?v=w4ZeaOxbrW4
Girtrøbbel mk1 1966
Bmw 635csi 1983
Mazda 1600 pickup. 1974


Image

User avatar
Spitfire
Reservognchauffeur
Posts: 218
Joined: 29 Nov 2006 19:36
Location: Gjøvik

#9 Post by Spitfire » 26 Feb 2008 18:35

garage15 wrote:
Spitfire wrote:Er det noen som har innvendinger på størrelsene jeg har valgt på leddene?
Hvis ikke så betyr det at dette er ok eller???
Ketil

Unf er fantastisk. mm gjenger er litt hitleraktig!!!!!


Forca Britania.............................


Og som sagt. Du er min losjehelt.......
og ikke minst. Fikk en losjesøknad fra en Stolt triumpf eier her en dag....

Snakk om regelrett Walkover inn i losjevarmen..........
Velkommen Jens Kristian Lauvaasen
TØØØØØØØØØØØØØFT :D
Enda en liten Triumph :D
Losjehelt er en god ting :D
Takk for positiv omtale :D
Har egentlig bestemt meg for dimensjonene på uniball så en bestilling går iløpet av uken.
Coiloversene mine har uniball fra før og stabstaget får også det.
Blir en smoooooth ride :roll:
Ketil

User avatar
Spitfire
Reservognchauffeur
Posts: 218
Joined: 29 Nov 2006 19:36
Location: Gjøvik

#10 Post by Spitfire » 26 Feb 2008 19:20

Da blir det som følger.
Indre øvre a arm får 1/2" uniball med 5/8" gjengedel.
Yttre øvre a arm får 5/8" uniball med 3/4" gjengedel.
Nedre indre a arm får 5/8" uniball med 3/4" gjengedel.
Nedre yttre a arm foring blir originalledd.
Tannstangens endeledd blir 1/2" uniball med 1/2" gjengedel.
Stabstaget som er 1" tykt får 3/8" uniball med 3/8" gjengedel.
Coiloverne foran og bak har 1/2" øvre og nedre foringer i uniball fra før.
Nedre a arm blir hydraulikkrør i dimensjon 30mm utvendig og 25mm innvendig.
Øvre a arm blir også hydraulikkrør i dimensjon 25 mm utvendig og 21 mm innvendig.
Ketil

User avatar
Spitfire
Reservognchauffeur
Posts: 218
Joined: 29 Nov 2006 19:36
Location: Gjøvik

#11 Post by Spitfire » 29 Feb 2008 17:18

Da er bestillingen av uniball gjort og det er bare å vente på pakke :D
Ketil

User avatar
Spitfire
Reservognchauffeur
Posts: 218
Joined: 29 Nov 2006 19:36
Location: Gjøvik

#12 Post by Spitfire » 10 Mar 2008 16:48

crommolyuniballedd i hus :D :D :D

Post Reply