Sveisekurs

Her poster vi tekniske ting som vi enten lurer på eller vil svare på .

Moderators: Christian, stian 1500, martini gasolini

Post Reply
Message
Author
Lucky
Lusker
Posts: 103
Joined: 14 Mar 2010 22:58

Sveisekurs

#1 Post by Lucky » 12 Jul 2012 20:37

Nå nærmer det seg kjøp av sveiseapparat, og jeg sliter med valg av apparat og metode. Ut i fra det jeg har lest hadde det vært moro å prøve TIG, selv om det er vanskeligere enn MIG-sveising. Er det noen som kjenner til noen gode sveisekurs? Jeg holder til i Fredrikstad, så fint om det ikke er alt for langt unna, i hvert fall på østlandet. Naturligvis er det trening som må til, men noen gode starttips og råd i forbindelse med kjøp hadde vært veldig fint. Jeg trenger forresten apparatet til bil (karosseri, bur, eksos ect), stemmer det at et TIG-apparat er mer allsidig enn et MIG-apparat?
Vegard

gopp
Asfaltjunkie
Posts: 480
Joined: 07 Dec 2008 21:21

#2 Post by gopp » 13 Jul 2012 11:24

Hei Vegard,

TIG er topp, men jeg vil likevel påstå at MIG er mer allsidig. Bur ville jeg sveiset med MIG, og det samme med innfestningene på fjærbeina vi hold på med. Årsaken til at TIG ble brukt var at MIG ikke var helt i form.

På Merak sveiset jeg igjen disse stygge hullene som US-sidemarkeringslysene hadde sitte i, og med TIG ble det ikke noe særlig varmgang i platene. Jeg sveiset faktisk kun 2 cm. fra der jeg la lakkskjøten, så i fremtiden blir det TIG på all tynnplate.

Kjøp deg en skikkelig MIG og så en billig Kina-TIG som jeg har. Nå koster de ikke mer enn kr. 2.000,- og du bruker samme gassen som MIG når du sveiser sort stål.
-- Gopp

Div. biler med grønne kuler
Div. Fiat

Lucky
Lusker
Posts: 103
Joined: 14 Mar 2010 22:58

#3 Post by Lucky » 13 Jul 2012 11:40

Takk for tips! Foreløpig har jeg bare sett på MIG-apparat, da fortsetter jeg med det, så får TIG'en komme etterhvert.

Jeg har ingen egne erfaringer for valg av apparat, men har foreløpig sett på ESAB Caddy C200i og Kemppi MinarcMig Evo 200. Noen som har erfaringer med disse? Ser for meg at det automatiske oppsettet er kjekt for en nybegynner.
Vegard

martini gasolini
Formann
Posts: 2500
Joined: 12 Oct 2005 22:37
Location: Posh grunn
Contact:

#4 Post by martini gasolini » 13 Jul 2012 15:45

Mig er det beste alternativet for generelt bilbruk,tig har andre gode egenskaper,feks ved sveis av alu og rustfritt.
Om du har innlagt trefas er det å foretrekke,200 amp med god intermittens holder til alt du skal til med.
http://www.duabhuset.se/ fører Helvi,ligger i Sveariket,du bor vel rett ved?

Martini Sveisolini
Everybody needs a Yugo !

Fiat 850 1973
Fiat 126 1975
Fiat Panda 1986
Fiat Panda 2004
Ferrari 308 gt4 Dino 1975
Fiat Panda Corsa Italiana 1986-2001
Fiat Multipla 1961
Lancia Delta Integrale 1991 8v
Fiat Cinquecento Sporting racer 1995


Forza Italia!!!

User avatar
redVXcoupe
Syltapp
Posts: 36
Joined: 22 Mar 2011 22:47
Location: Asker

#5 Post by redVXcoupe » 02 Oct 2012 14:14

Er det noen som kjenner til dette MIG apparatet? 16A 1-fas passer meg veldig bra :D

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=37066238


Eller er det bare ESAB og Kemppi som gjelder?

Har en gammel MIG som har fungert nogenlunde

Post Reply